Search
Close this search box.

BKR – Bureau Krediet Registratie

Wat doet het BKR en welke leningen staan er geregistreerd?

Wanneer u een krediet heeft afgesloten met een minimale looptijd van 1 maand en een bedrag van meer dan € 250, dan wordt deze schuld geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR registreert niet alleen schulden, zij informeert ook aangesloten organisaties zoals hypotheekbanken en kredietverstrekkers over kredieten die consumenten hebben afgesloten. Deze informatie helpt dit soort instanties bij hun afweging of het verantwoord is om een krediet te verstrekken. Zo helpt BKR krediet- en betalingsrisico’s te beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties te voorkomen. Bijna 11 miljoen consumenten staan op een of andere manier bij het BKR geregistreerd.

Actuele hypotheekrentes vergelijken

Wat betekent BKR?

BKR staat voor Stichting Bureau Krediet Registratie. Het BKR is in 1965 door het financiële bedrijfsleven opgericht om het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) te verzorgen. Hierin staan de betalingsverplichtingen van alle consumenten die in Nederland een krediet hebben of hadden in de afgelopen vijf jaar.

Wat registreert het BKR precies?

Het BKR registreert centraal alle kredietverplichtingen van consumenten in Nederland. Hierbij worden gegevens opgeslagen van alle consumenten die een krediet of lening hebben of dit de laatste vijf jaar gehad hebben. Ook zaken waaruit een krediet kan ontstaan, zoals een creditcard, een flexibel krediet, een kredietlimiet op uw betaalrekening, een klantenkaart of winkelpas en zelfs een GSM-abonnement worden geregistreerd bij het BKR. Vijf jaar nadat het krediet is beëindigd verdwijnen de overeenkomstgegevens hiervan uit het CKI.

Naast het registreren van het krediet zelf, worden ook eventuele betalingsproblemen geregistreerd. Op het moment dat u niet aan uw betalingsverplichtingen voldoet, is uw crediteur verplicht dit te melden bij het BKR. Dit gebeurt overigens niet zo maar. Uw crediteur is verplicht u vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij het BKR gemeld zal worden als u langer wacht met betalen. Officieel heet het melden van een achterstand een ‘Achterstandsmelding’. In het CKI is deze achterstand zichtbaar met een ‘A’ bij het betreffende krediet, vandaar dat vaak gesproken wordt van een A-codering. Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in het register van het BKR. Als het krediet nog doorloopt en de achterstand wordt ingelopen, wordt dit aangegeven met de ‘H’ van ‘Hersteld’ in het bestand. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. De gegevens over de achterstand blijven in het register staan tot 5 jaar nadat het desbetreffende krediet is ingelost.

Herstellen van een codering

Zoals boven beschreven, kan een A-codering hersteld worden op het moment dat uw betalingsachterstand naar tevredenheid van de financiële instelling waar u die achterstand had is ingehaald. Vaak gebeurt dit automatisch, maar indien u van plan bent een huis te gaan kopen, is het erg verstandig om dit te controleren en eventueel alsnog te regelen.

BKR en een hypotheek

Met een A-codering is het erg lastig om een hypotheek of ander krediet te krijgen. Financiële instellingen zetten dan immers vraagtekens bij uw leen- en aflosgedrag. Een aantal hypotheekinstellingen hebben hierbij een heel eenvoudige stelregel: een codering bij het BKR betekent geen hypotheek. Ongeacht of de achterstand hersteld is, de reden van de codering, uw financiële situatie en uw wensen. Een aantal hypotheekinstellingen zijn echter wel bereid om verder te kijken. Op het moment dat de achterstand hersteld is en u een goede reden had waardoor de betalingsachterstand ontstaan is, willen zij een hypotheekaanvraag wel in behandeling nemen. Op het moment dat de achterstand nog actueel is en/of er meerdere achterstanden bij het BKR genoteerd staan, wordt een hypotheekaanvraag heel lastig.

Meer info over het BKR

Op de hoogte blijven over hypotheken?
Nieuwsbrief
Op de hoogte van hypotheken

je gegevens zijn veilig

Hypotheek

Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.

hypotheek
Beleggen
Wil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
hypotheek
Vrijblijvend hypotheek aanvragen
Besparen

Bij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.

hypotheek
Verzekeringen

Verzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?

hypotheek
Sparen

Sparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.

hypotheek
Lening

Heb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!

hypotheek