English version - international interest rates
foto Jos Koets
Wie heeft er nu gelijk? ING of ING?
Blogger Jos Koets (Financieel adviseur en schrijver)
Blogbericht van 14-10-2011 09:44
Het is alweer een maandje geleden maar in dit persbericht op de website van ING is te lezen, dat consumenten positiever zijn over de woningmarkt. In het artikel komt ook Dennis Noordervliet (directeur marketing hypotheken) aan het woord. Deze verklaart dat de verlaging van de overdrachtsbelasting naar 2% de reden is dat ook de starters positiever zijn. Onderaan de streep wordt wel even 4% bespaard, welke dan weer ruimte biedt voor verbouwingen: “Dat mensen meer vertrouwen hebben in de woningmarkt is goed te verklaren. Als je bijvoorbeeld een woning op het oog hebt die 250.000 euro kost betaalde je eerder 15.000 euro aan belasting (6%) en nu 5.000 euro (2%). Dat scheelt 10.000 euro. Voor veel consumenten betekent dit een flinke besparing op hun hypotheek. Ze kunnen voordeliger een woning kopen en besparen op hun woonlasten. Of ze hebben meer ruimte voor een verbouwing”.

Het is verstandig van de ING om intern eens kritisch naar het communicatiebeleid te kijken. Ik vind het artikel namelijk een eenzijdig, commercieel verhaal en er wordt met geen woord gerept over de ontstane financierbaarheidsproblematiek door de nieuwe gedragscode die per 1 augustus 2011 is ingegaan. Zou het niet verstandiger zijn om de lezers ook meer uitleg te geven dat geldgevers (waaronder dus ook ING) behoorlijk strenger zijn geworden in het verstrekken van hypotheken en de redenen daarvoor? Bijvoorbeeld het feit dat die extra ruimte voor verbouwingen in de praktijk niet bruikbaar is, omdat geen bank het volledig meer wil financieren, ING Bank inclusief?

Toekomstige kopers willen misschien wel kopen, maar de kans is groot dat zij van een koude kermis thuiskomen als zij een hypotheek willen hebben. Ik heb het dan over de hoogte van de hypotheek en het eventueel verplicht inbrengen van eigen middelen. Iemand die nu een huis wilt kopen, zal eerst vooraf zijn huiswerk moeten doen, betreffende de mogelijkheden / hoogte van zijn toekomstige hypotheek. Dit voorwerk kan dan worden meegenomen naar de zoektocht naar een geschikte woning.

Voor wie een wat ruimere blik op de woningmarkt wil lezen: drie weken voor bovenstaand bericht hebben collega’s van Dennis, namelijk het Economisch bureau van ING, de kwartaalmonitor Woningmarkt uitgebracht. De conclusies:
  • De verlaging van de overdrachtsbelasting lijkt effect te hebben, maar een groot gebrek aan vertrouwen onder kopers weegt zwaar op de huizenmarkt.
  • De koopbereidheid van consumenten is momenteel lager dan tijdens de crisis van ‘78-‘82.
  • De ervaring in de VS leert dat een tijdelijke belastingmaatregel slechts tot een kortstondige opleving leidt.
  • Bij een eventuele verdere achteruitgang van de economie zal de huizenmarkt verder wegzakken.
Hierin zowel aandacht voor de verlaging van de overdrachtsbelasting als voor de financierbaarheidsproblematiek. Aan u de keuze wie u het meest gelooft: ING of ING…


Jos Koets is bekend als financieel adviseur en schrijver van columns en boeken. Jos schrijft zijn blogberichten op persoonlijke titel. De informatie die Jos verstrekt in zijn blogberichten en/of reacties zijn niet bedoeld als persoonlijk financieel advies. Hij kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele onvolledigheden of onjuistheden.
Aangemaakt door MartijnD op 14-10-2011 10:39
Berichten afkomstig van NVM en/of bancaire organisaties m.b.t. tot de huizenmarktontwikkeling hebben altijd een Wij-van-WC-Eend-adviseren-WC-Eend gehalte, vanwege het belang dat zij uiteraard hebben bij het kweken van een positieve marktperceptie.

De werkelijkheid is toch anders, maar het doel van Marketing in het algemeen is natuurlijk niets anders dan deze anders verwoorden of gewoon verdraaien. Daar had Joseph Goebbels nog wat van kunnen leren.
Reageer op deze reactie
Aangemaakt door Herman op 17-10-2011 16:36
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar heel veel marktpartijen vragen al jaren om stevige maatregelen. Want vraag je maar eens af wat erger is: een korte, hevige storm met een flinke waardedaling van de woningen en daarna weer een opleving of een langzame teneergang in een totaal onzekere markt.

In deze markt gebeurt helemaal niets. En dan verdient dus niemand iets.

Groetjes, Herman
Reageer op deze reactie
Aangemaakt door Recht op 17-10-2011 16:35
Volgens mij was propaganda de voorloper van marketing en heeft marketing dan feitelijk vrijwel alles geleerd van Goebbels, de meester van de propaganda, wat ik overigens niet als een compliment bedoel. Dan is het toch omgekeerd? Of begrijp ik je verkeerd?
Reageer op deze reactie
Aangemaakt door MartijnD op 17-10-2011 20:25
Het was ook illustratief bedoeld. Volgens wikipedia is Marketing ontstaan begin 20ste eeuw in Illinois maar eigenlijk zijn beide tijdloze begrippen. In Pompeii had je al reclame en de Bijbel, een vorm van hardnekkige propaganda, stamt ook uit die tijd.
Aangemaakt door Hans op 14-10-2011 10:09
Scherp Jos!

Marketing hoopt nog dat het goed komt. Research weet al dat dit ijdele hoop is.

H
Reageer op deze reactie
1

Laagste hypotheekrente

(met Nat. Hypotheek Garantie)

1 jaarArgenta1,20 %
5 jaarArgenta1,40 %
10 jaarABN AMRO1,58 %
15 jaarAllianz2,14 %
20 jaarAllianz2,30 %
Vergelijk alle hypotheekrentes

Persoonlijke lening

(rentecontrole: 26-6-2017)

5.000Directa6,00 %
10.000Findio5,10 %
15.000Freo4,40 %
25.000DEFAM4,10 %
50.000DEFAM4,10 %
Volledig overzicht persoonlijke lening