Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogElektrische auto thuis opladen - wat kost dat?
Een elektrische auto moet steeds opgeladen worden om te blijven rijden. Dat opladen kán via een gewoon stopcontact, maar zo duurt het opladen bijzonder lang. Het kan ook bij één van de vele openbare laadpalen, maar een eigen laadpaal thuis is bijzonder prettig.
Met een laadpaal aan huis kun je jouw auto opladen terwijl je lekker thuis bent en altijd met een volgeladen accu vertrekken. Dat scheelt enorm in het onderweg moeten laden. Maar wat kost het om zo'n eigen laadpaal te laten installeren? En wat is er allemaal voor nodig?
Er moet wat gebeuren voor installatie laadpaal aan huis
Het installeren van een laadpaal bij jouw huis kan wat voeten in de aarde hebben. Qua werkzaamheden én qua kosten. Waar moet je aan denken?
Als de laadpaal niet aan de muur bij jouw meterkast kan komen moet er een kabel getrokken worden van die meterkast naar de paal. Die kabel komt in de grond, daarvoor moet gegraven worden. De kosten daarvan hangen af van de afstand en van het type ondergrond.
Afhankelijk van het type laadpaal en de huidige inrichting van jouw meterkast is de kans groot dat er een verzwaring nodig is van een 1-fase (230 volt) naar een 3-fasenaansluiting (11kW met 3x25 ampère of 22kW met 3x35 ampère). Daar zijn kosten aan verbonden:
Een eigen laadpaal is niet gratis - verre van dat. Aan de andere kant bespaar je er ook kosten mee, en levert thuis opladen je een groot gemak op.
Het grote voordeel van een laadpaal aan huis is dat je er thuis je auto mee kunt opladen. Dat biedt gemak én je kunt er behoorlijk geld door besparen. Zéker als je ook zonnepanelen op je dak hebt liggen.
Let op: of je werkelijk goedkoper uit bent met thuisladen is afhankelijk van het tarief dat je voor stroom betaalt aan jouw energiebedrijf. Houd dat dus goed in de gaten!
Bij de kosten die (kunnen) komen kijken bij de installatie van een laadpaal thuis moet je denken aan:
Zodra de laadpaal staat en jouw auto ermee opgeladen wordt maak je vanzelfsprekend ook kosten voor de stroom die daardoor extra verbruikt wordt.
Waar moet je allemaal op letten bij jouw keuze?
Er zijn verschillende soorten laadpalen en muurboxen (wallboxen), elk met eigen functionaliteiten en kosten. Het is belangrijk om bij de keuze van een laadpaal goed te kijken naar die functionaliteiten, zodat je de juiste kiest. Wat kom je zoal tegen?
Met onze korte uitleg heb alvast een beeld van de verschillende mogelijkheden.
Hoe zit het met die fasen bij laadpalen?
Het laadvermogen van een laadpaal of muurbox is afhankelijk van de aansluiting die je thuis in de meterkast hebt én van de capaciteit van de laadpaal. Voor dat laatste zijn er twee soorten: een 1 fase laadpaal of een 3 fase laadpaal. Het verschil zit in het aantal draden voor de elektriciteit - bij de 1 fase laadpaal zijn dat er twee (een fasedraad en een nuldraad), bij de 3 fase zijn het er vier (drie fasedraden en een nuldraad). Het laadvermogen van een 3 fase laadpaal is hoger, de auto wordt met zo'n paal sneller opgeladen.
Niet alle elektrische auto's zijn geschikt om op te laden via een 3-fase laadpaal. Bij de keuze van een laadpaal is het dus belangrijk om te weten welke laadsnelheid jouw auto kan benutten. Dit is te zien aan het maximale laadvermogen in kW.
DLB, wat is dat en hoe werkt het?
Met dynamic load balancing wordt de beschikbare netcapaciteit van jouw huis zo slim mogelijk benut. Het voorkomt overbelasting en stroomuitval. Het systeem meet hoeveel stroom er nodig is voor alle elektrische apparaten in huis. Wat er overblijft wordt dan gebruikt voor het opladen van de elektrische auto via de laadpaal.
Bij een hoog verbruik van elektriciteit in huis is er dus minder stroom beschikbaar voor het opladen van de auto. Dat gaat dan langzamer en duurt dus langer. Andersom laadt de auto sneller op wanneer er weinig apparaten aan staan, zoals 's nachts. Je kunt prioriteiten instellen en DLB zal alleen in werking treden als dat nodig is: op de momenten waarop je veel energie verbruikt.
Misschien is met een DLB-laadpaal de verzwaring van jouw meterkast niet nodig. Dat scheelt behoorlijk in de kosten, terwijl een laadpaal met dynamic load balancing niet heel veel duurder is dan een DLB-loze paal.
Wat is handiger: een laadpaal met of zonder vaste kabel?
Er zijn laadpalen / wallboxen met een vaste kabel en exemplaren waarbij je de laadkabel van je auto moet gebruiken om de auto op te laden. Een vaste kabel heeft voor- en nadelen, het is maar net wat jij prettig vindt. Een groot voordeel is dat je niet hoeft te slepen met de losse laadkabel van jouw auto. Het is een kwestie van aansluiten - en klaar. Aan de andere kant wordt de vaste laadkabel vies en nat, tenzij de laadpaal onder een overkapping of in een garage staat.
Ook als je een laadpaal met vaste laadkabel hebt is het meestal nodig dat je een losse laadkabel hebt. Je wilt ongetwijfeld je auto ook weleens opladen bij een openbare laadpaal, en daar is vaak je eigen kabel bij nodig. Bij snelladen is dat dan weer niet het geval.
Laadkosten vergoeding door werkgever of leasemaatschappij
Een slimme laadpaal kan de gemaakte laadkosten automatisch verrekenen met bijvoorbeeld een werkgever. Dat is handig als je een elektrische auto van de zaak hebt. Je vult in het portaal van de laadpaal jouw elektriciteitstarief in zodat je van de werkgever of leasemaatschappij een automatische en nauwkeurige vergoeding krijgt voor de laadkosten.
Zo'n laadpaal met automatische verrekening is vaak wel duurder dan een paal zonder - je betaalt voor het gemak. Zo hoef je geen energie te steken in het uitrekenen op welke vergoeding je recht hebt voor het gebruiken van stroom voor het opladen van jouw auto van de zaak.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.