Search
Close this search box.
Trade Republic 4% spaarrente aanbod met lees meer knop.

DAS de schikking

Ontknoping van de rechtsbijstand soap van Jos

Ontknoping van de rechtsbijstand soap van Jos

In mijn vijfde deel van mijn blogserie over mijn aansprakelijkstelling door DAS kon u lezen dat ik bereid was om te “schikken”. Afgelopen dinsdag belde DAS mij op met het nieuws dat de klant akkoord gaat met mijn schikking.

Is schikken ook schuld bekennen?

U als lezer zal nu (terecht) denken dat schikken ook schuld bekennen is. Dit laatste heb ik uitdrukkelijk doorgegeven aan DAS dat dit niet aan de orde is. Wie mij de afgelopen 15 jaar heeft gevolgd, weet dat ik voor niemand een stap achteruit doe. Als er een misstand is in Nederland en ik kom hier als eerste achter dan zal ik dit altijd beschrijven. In deze zaak was mijn uitgangspunt ook om er een rechtszaak van te maken. Ik was en ben nog steeds van mening dat ik geen fout heb gemaakt. Echter de omstandigheden zijn er naar om deze zaak te schikken. Het betreft hier dan de extreme zakelijke drukte (moet veel hypotheken regelen de komende twee maanden) en de kindervakantie. Extra tijd vrij maken voor een rechtszaak is mogelijk, maar is vragen om moeilijkheden / problemen. Hierbij moet ik wel vertellen dat mijn vrouw hier anders over dacht. Zij adviseerde mij een rechtszaak aan te gaan.

Eisen aan de schikking

Zoals eerder vermeld heb ik wel eisen gesteld met betrekking tot de schikking. DAS en dus ook de klant zijn hiermee akkoord gegaan. Alle betalingen lopen via DAS. De klant en ik betalen aan DAS en deze betaalt het incassobureau.

Gifaddertje onder het gras

Er kwam echter een klein “gifaddertje” om de hoek kijken. DAS had geen rekening gehouden met de premievervaldag. Deze was half juli. Na betaling van de premie en incassokosten zou de polis weer doorlopen met als gevolg dat de klant weer een jaarpremie van zijn autoverzekering door middel van een factuur via zijn brievenbus zou ontvangen. Eigenlijk was dit niet meer mijn zorg, maar ik blijf van mening dat een klant koning is. Ik heb daarom op dinsdagavond om 23.00 uur nog een mail gestuurd naar de DAS behandelaar. Ik heb hem op deze feiten gewezen. De volgende dag heb ik om 9.00 uur zelfs de telefoon genomen om hem te bellen. Helaas was hij niet bereikbaar maar om 11.30 uur werd ik door hem teruggebeld.

Hij bedankte mij voor deze zeer belangrijke tip. Ik heb toen ook doorgenomen dat DAS in combinatie met de klant de verzekering bij de maatschappij moest beëindigen. Via mij was mogelijk maar dan wil ik dat wel schriftelijk en deze tijd was er niet meer. In de middag kreeg ik een mail van DAS met daarbij alle eisen van mij vermeld. Hierbij viel mij 1 ding op namelijk het volgende:

Vervalt de aansprakelijkstelling wegens schending van de zorgplicht als tussenpersoon

Natuurlijk begonnen mij vingers direct te jeuken. Ik heb echter de tijd genomen om te reageren. Zie hieronder mijn reactie.

Ik vind het spijtig dat u deze zin vermeldt. Ik heb vanaf 12 juni 2018 (maar ook daarvoor na alle telefoontjes en mails van klant) alle medewerking getoond en er alles aan gedaan om deze zaak zo spoedig mogelijk tot tevredenheid van iedereen op te lossen. Bovendien blijf ik van mening dat ik de zorgplicht vanaf juni 2017 tot op heden niet heb geschaad. Vanwege diverse redenen (en die heb ik u mondeling kenbaar gemaakt) heb ik besloten om tot een schikking over te gaan. U weet ook dat ik anders de zaak (liever) had laten voorkomen voor de rechter. Ik waardeer de eerdere excuses van DAS en van u betreffende deze zaak. Echter deze zin draagt zeker niet bij in een positieve afsluitende afwikkeling van deze zaak. Ik heb zelfs overwogen om toch niet akkoord te gaan, maar bij deze: het schikkingsbedrag is overgemaakt.

Wel wil ik u vragen het volgende nog door te geven aan mijn klant: Ik wens hem zeer gezonde en schadeloze rij jaren toe.

Einde aan de soap – ik adviseer geen DAS rechtsbijstandverzekering

Hiermee is er een einde gekomen aan een soap. Dit geschil heeft mij 800 euro gekost, maar dat is het zeker waard geweest. Een ervaring om nooit te vergeten. Op een ander tijdstip had ik zeker de handschoen opgepakt en voor de rechter gestaan. Ik wil de mensen die mij geholpen hebben (via de mail / telefonisch en via twitter) bedanken. Laat ik afsluiten dat ik mijn klanten niet zal adviseren om een rechtsbijstandverzekering via DAS af te sluiten?

Wilt u de soap vanaf het begin teruglezen? Hier zijn alle delen:

 

 

Artikel delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

je gegevens zijn veilig

Nieuws
Nieuws

Recente reacties
Hypotheek

Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.

hypotheek
Beleggen
Wil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
hypotheek
Vrijblijvend hypotheek aanvragen
Besparen

Bij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.

hypotheek
Verzekeringen

Verzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?

hypotheek
Sparen

Sparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.

hypotheek
Lening

Heb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!

hypotheek