Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogPremiedaling niet gemeld: klant krijgt deel premie terug van adviseur
Interessant verhaal met natuurlijk een trekkende kop: Kun jij duizenden euro's premie terugkrijgen? Wie wil dat nou niet... dus leek het me zinvol om dat artikel even te lezen.
Het draait allemaal om overlijdensrisicoverzekeringen. Die zijn in de afgelopen... zeg 20 jaar... flink goedkoper geworden. Hartstikke leuk als je een nieuwe overlijdensrisicoverzekering gaat afsluiten, maar veel mensen besteden echt geen aandacht aan hun lopende polis. Die loopt dus vrolijk door tegen een premie die veel hoger ligt dan je nu voor een nieuwe verzekering met dezelfde dekking zou moeten betalen. Ondanks het feit dat je in leeftijd een aantal jaren ouder geworden bent.
Dit verschijnsel kennen adviseurs natuurlijk. Er wordt regelmatig over geschreven, daarom kunnen ook veel consumenten er goed van op de hoogte zijn. De meeste tussenpersonen sturen regelmatig nieuwsbrieven, daarin worden dit soort onderwerpen onder de aandacht gebracht. Dat wil echter niet zeggen dat ze er ook iets mee doen. Zoals in het geval waar het artikel - en ook de TV-uitzending van Kassa onlangs - over ging.
Dat is precies wat er gebeurde in het geval waar het artikel - en ook de TV-uitzending van Kassa onlangs - over ging. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft van de zomer een uitspraak gedaan over een klacht van een consument in bovenstaande situatie. Hij was door zijn tussenpersoon niet persoonlijk geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen en claimde de teveel betaalde premie bij zijn adviseur. Het Kifid gaf hem deels zijn zin: de tussenpersoon moest over de helft van de periode het premieverschil aftikken. Het was geen bindend advies maar de adviseur heeft betaald.
Alhoewel de Kifid-uitspraak niet één op één door te vertalen is naar iedere verzekering kan het toch goed zo zijn dat dit mensen op een idee brengt. Niet alleen op het idee om hun overlijdensrisico eens na te kijken en te berekenen of die goedkoper kan, maar ook op het idee om geld terug te eisen bij hun adviseur.
Kassa stelt in de kop van haar artikel over de uitzending dat adviseurs massaal verzuimen hun klant te informeren over de premiedaling bij overlijdensrisicoverzekeringen. Adviseurs zijn het daar natuurlijk niet mee eens: zij sturen toch die nieuwsbrieven met al die informatie? De vraag is of je daarmee als tussenpersoon genoeg hebt gedaan - of niet. Als het antwoord 'nee' is, dan zouden misschien wel héél veel mensen recht hebben op een paar duizend euro premie teruggave.
Het draait allemaal om de zorgplicht van de financieel adviseur. Die hebben ze, dat staat in de Wet op het financieel toezicht (de Wft). Alleen - hoe ver gaat die zorgplicht? Is algemeen informeren genoeg, of moet de tussenpersoon elke klant persoonlijk benaderen? En is dan een e-mail of brief voldoende, of moet er ook echt een gesprek hebben plaatsgevonden? Mag dat telefonisch of moet dat in persoon?
In dit soort situaties ben ik vaak van mening dat je het 'had kunnen weten' en dus niet moet zeuren. We komen op het terrein van de claimstichtingen waar ik zo'n hekel aan heb. Toch ben ik hier geneigd iets anders te denken.
Ja, als je alle nieuwsbrieven van je tussenpersoon leest had je het kunnen weten en had je actie kunnen ondernemen. Maar ook in de financiële dienstverlening is heus bekend dat ontvangers van nieuwsbrieven die vaak niet lezen. Met een béétje mailsysteem kun je gewoon zien hoeveel van je mails geopend zijn. En dan nog: de mail openen is niet hetzelfde als de informatie echt tot je nemen. Dus - voldoet een tussenpersoon aan zijn zorgplicht door het versturen van nieuwsbrieven? Nee, ik zou zeggen van niet.
Kon de adviseur weten dat jouw verzekering veel goedkoper kon? Ja, natuurlijk. Ze kennen de ontwikkeling van de premies en ze hebben jouw polis in hun computersysteem zitten. Het is dus niet veel werk om te zien welke klanten mogelijk een goedkopere overlijdensrisicoverzekering zouden kunnen afsluiten. Doen ze dat niet of kijken ze wel maar besluiten ze jou toch niet te benaderen.... dan laten ze wel een steek vallen zou ik zeggen.
Er werden in het verleden enorme provisies betaald over overlijdensrisicoverzekeringen, dat weet ik wel. Zo'n polis was heel gemakkelijk cashen voor een adviseur. Als die vervolgens jarenlang niet naar de verzekering omkijkt... dan vind ik het eigenlijk niet gek dat hij daarvoor moet dokken.
Dus - claimstichting in de maak? Welnee! Het kan hier namelijk nooit gaan om een massaclaim tegen een grote organisatie. Het gaat om allemaal losse klachten tegen individuele tussenpersonen. Een deel van die klachten gaat echt niet tot een vergoeding leiden. Dat is veel minder interessant voor de advocaat-haaien.
Als jij wilt weten of je premie terug kunt eisen, dan ga je aan de slag. Eerst maar eens even de papieren van je overlijdensrisicoverzekering erbij pakken en kijken hoe doe eruit ziet. Dan vergelijken of dezelfde dekking nu tegen een lagere premie zou kunnen. En je afvragen of jouw tussenpersoon hier ooit al iets over gezegd heeft tegen je. Als je vindt dat je een kans maakt - dan begin je bij je adviseur. Dit geeft Kassa als advies:
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.