Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogVan persoonlijk naar online hypotheekadvies
Vorige week was in het nieuws dat hypotheekadvies steeds meer online gebeurt. Dat is natuurlijk niet zo gek in deze tijd van technologie en innovaties. Grote partijen als Rabobank en De Hypotheekshop verwachten dat er in de komende jaren grote veranderingen gaan plaatsvinden, met als insteek 'Wat online kan, gebeurt online.' Alleen complexe hypotheekaanvragen zouden dan in de toekomst nog via een hypotheekadviseur lopen. Is de hypotheekadviseur aan het uitsterven?
Mijn gedachten gaan natuurlijk meteen terug naar de tijd dat ik zelf als hypotheekadviseur werkte. Dat is al lang geleden (meer dan 10 jaar alweer), dus ja - tijden zijn veranderd. En zullen nog verder veranderen. Dat weet iedereen en wie in de financiële wereld werkt weet dat zéker. Tenminste, dat zou je verwachten.
Toch zitten er in mijn hoofd nog steeds heel wat herinneringen aan adviseurs die niet geloven in 'dat hele online gedoe'. Die stellen dat mensen toch liever gewoon bij hen aan het bureau komen en zich persoonlijk willen laten adviseren. Dat ze zich totaal geen zorgen maken over hun toekomst als hypotheekadviseur omdat persoonlijk advies het beste blijft.
Terwijl ik het opschrijf komen er allerlei dinosaurussen op mijn netvlies, gek hè? Dinosaurussen zijn uitgestorven... is dat ook de toekomst van de ouderwetse hypotheekadviseur? Ik weet het niet... het zal ongetwijfeld zo zijn dat er mensen blijven die liever een man in pak op z'n blauwe of bruine ogen geloven dan dat ze online aan de slag gaan. Denk alleen wel dat dit er steeds minder worden en ook in een rap tempo.
Heel eerlijk: berekeningen van goede online systemen zijn betrouwbaarder dan die van de meeste hypotheekadviseurs. Een automatisch gegenereerde toelichting kan gemakkelijk completer zijn dan de uitleg aan het adviseursbureau. Die adviseur kan besluiten bepaalde vragen niet te stellen omdat hij denkt het antwoord wel te weten. En om bepaalde onderwerpen niet uit te leggen omdat hij denkt dat de klant dat wel snapt. Die menselijke factor 'omdat hij denkt' neem je weg met online advies. Bovendien is het efficiënter en dus goedkoper, ook niet onbelangrijk.
Wat mensen alleen ook nodig hebben - en daar hebben ze meer gevoel bij dan bij de kwaliteit van berekeningen en toelichtingen, want weten zij veel - is vertrouwen en persoonlijke aandacht. Vertrouwen kunnen ze nog wel hebben in een online advies (zie boven), maar persoonlijke aandacht krijgen ze er niet van. Daarom geloof ik wél dat het verstandig is om aan dat online advies nog iets persoonlijks toe te voegen. Dat gevoel dat je bij iemand terecht kunt, dat je vragen kunt stellen maar vooral dat iemand je ziet.
Die persoonlijke aandacht, daarvoor hoef je niet per se aan het bureau van de adviseur te zitten. Dat kan stukken efficiënter. Telefonisch of via een digitale face-to-face verbinding - prima! Je hebt dan als klant wél contact met een mens, krijgt persoonlijke aandacht en daardoor groeit je vertrouwen. Ondertussen doet die adviseur eigenlijk niets anders dan jou uitleggen wat er in het online gegenereerde adviesrapport staat. En jouw vragen beantwoorden. Een adviesrapport dat niet voortkomt uit door de adviseur ingevoerde gegevens, maar uit antwoorden die jij hebt gegeven op online gestelde vragen.
Kijk eens naar de werkwijze van NHP!
Wat ik hierboven opschrijf gaat over 'standaard' hypotheken voor particulieren. Met hypotheken voor ondernemers ligt het wat ingewikkelder, dat noemen we dan complexe hypotheekaanvragen. Daarbij draait het om het interpreteren van jaarcijfers enzo... iets lastiger online te realiseren maar in de toekomst ongetwijfeld ook mogelijk.
Terug naar de vraag of de hypotheekadviseur aan het uitsterven is. Zolang mensen behoefte hebben aan een persoonlijke bekrachtiging van wat digitaal berekend is... nee, dan zal het beroep niet uitsterven. Het zal wel flink uitgedund worden omdat er steeds minder persoonlijke adviestijd nodig is. Als het hypotheekadvies online gegenereerd wordt heeft de adviseur daar geen werk meer aan. Daar moet de adviseur van de toekomst wel mee om weten te gaan: het samenstellen van het advies uit handen geven aan een digitaal systeem en zichzelf beperken tot het persoonlijke aspect. De ouderwetse adviseur, die het hele traject zelf doet: vragen stellen, berekeningen maken, rapport opstellen, aanvraag doen, dossier compleet maken... ja, die gaat denk ik wel uitsterven.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.