Anneke Ranzato-Versloot

Anneke Ranzato-Versloot

Contentmanager HomeFinance
hypotheken
Gepubliceerd op: 29-5-2019 om 11:41

Vorige week was in het nieuws dat hypotheekadvies steeds meer online gebeurt. Dat is natuurlijk niet zo gek in deze tijd van technologie en innovaties. Grote partijen als Rabobank en De Hypotheekshop verwachten dat er in de komende jaren grote veranderingen gaan plaatsvinden, met als insteek 'Wat online kan, gebeurt online.' Alleen complexe hypotheekaanvragen zouden dan in de toekomst nog via een hypotheekadviseur lopen. Is de hypotheekadviseur aan het uitsterven?

Hypotheekadviseur in een grijs verleden

Mijn gedachten gaan natuurlijk meteen terug naar de tijd dat ik zelf als hypotheekadviseur werkte. Dat is al lang geleden (meer dan 10 jaar alweer), dus ja - tijden zijn veranderd. En zullen nog verder veranderen. Dat weet iedereen en wie in de financiële wereld werkt weet dat zéker. Tenminste, dat zou je verwachten.

Niet geloven in 'dat hele online gedoe'

Toch zitten er in mijn hoofd nog steeds heel wat herinneringen aan adviseurs die niet geloven in 'dat hele online gedoe'. Die stellen dat mensen toch liever gewoon bij hen aan het bureau komen en zich persoonlijk willen laten adviseren. Dat ze zich totaal geen zorgen maken over hun toekomst als hypotheekadviseur omdat persoonlijk advies het beste blijft.

Dinosaurussen zijn uitgestorven

Terwijl ik het opschrijf komen er allerlei dinosaurussen op mijn netvlies, gek hè? Dinosaurussen zijn uitgestorven... is dat ook de toekomst van de ouderwetse hypotheekadviseur? Ik weet het niet... het zal ongetwijfeld zo zijn dat er mensen blijven die liever een man in pak op z'n blauwe of bruine ogen geloven dan dat ze online aan de slag gaan. Denk alleen wel dat dit er steeds minder worden en ook in een rap tempo. 

Sterven hypotheekadviseurs uit als dinosaurussen?

Berekeningen betrouwbaarder, toelichting completer

Heel eerlijk: berekeningen van goede online systemen zijn betrouwbaarder dan die van de meeste hypotheekadviseurs. Een automatisch gegenereerde toelichting kan gemakkelijk completer zijn dan de uitleg aan het adviseursbureau. Die adviseur kan besluiten bepaalde vragen niet te stellen omdat hij denkt het antwoord wel te weten. En om bepaalde onderwerpen niet uit te leggen omdat hij denkt dat de klant dat wel snapt. Die menselijke factor 'omdat hij denkt' neem je weg met online advies. Bovendien is het efficiënter en dus goedkoper, ook niet onbelangrijk.

Vertrouwen en persoonlijke aandacht

Wat mensen alleen ook nodig hebben - en daar hebben ze meer gevoel bij dan bij de kwaliteit van berekeningen en toelichtingen, want weten zij veel - is vertrouwen en persoonlijke aandacht. Vertrouwen kunnen ze nog wel hebben in een online advies (zie boven), maar persoonlijke aandacht krijgen ze er niet van. Daarom geloof ik wél dat het verstandig is om aan dat online advies nog iets persoonlijks toe te voegen. Dat gevoel dat je bij iemand terecht kunt, dat je vragen kunt stellen maar vooral dat iemand je ziet. 

Adviseur kan ook online

Die persoonlijke aandacht, daarvoor hoef je niet per se aan het bureau van de adviseur te zitten. Dat kan stukken efficiënter. Telefonisch of via een digitale face-to-face verbinding - prima! Je hebt dan als klant wél contact met een mens, krijgt persoonlijke aandacht en daardoor groeit je vertrouwen. Ondertussen doet die adviseur eigenlijk niets anders dan jou uitleggen wat er in het online gegenereerde adviesrapport staat. En jouw vragen beantwoorden. Een adviesrapport dat niet voortkomt uit door de adviseur ingevoerde gegevens, maar uit antwoorden die jij hebt gegeven op online gestelde vragen. 

Kijk eens naar de werkwijze van NHP!

Hypotheken voor ondernemers

Wat ik hierboven opschrijf gaat over 'standaard' hypotheken voor particulieren. Met hypotheken voor ondernemers ligt het wat ingewikkelder, dat noemen we dan complexe hypotheekaanvragen. Daarbij draait het om het interpreteren van jaarcijfers enzo... iets lastiger online te realiseren maar in de toekomst ongetwijfeld ook mogelijk.

Is de hypotheekadviseur aan het uitsterven?

Terug naar de vraag of de hypotheekadviseur aan het uitsterven is. Zolang mensen behoefte hebben aan een persoonlijke bekrachtiging van wat digitaal berekend is... nee, dan zal het beroep niet uitsterven. Het zal wel flink uitgedund worden omdat er steeds minder persoonlijke adviestijd nodig is. Als het hypotheekadvies online gegenereerd wordt heeft de adviseur daar geen werk meer aan. Daar moet de adviseur van de toekomst wel mee om weten te gaan: het samenstellen van het advies uit handen geven aan een digitaal systeem en zichzelf beperken tot het persoonlijke aspect. De ouderwetse adviseur, die het hele traject zelf doet: vragen stellen, berekeningen maken, rapport opstellen, aanvraag doen, dossier compleet maken... ja, die gaat denk ik wel uitsterven.

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.