Anneke Ranzato-Versloot

Anneke Ranzato-Versloot

Contentmanager HomeFinance
leningen
Gepubliceerd op: 2-10-2019 om 09:02

Altijd interessante materie: wat is de verantwoordelijkheid van een tussenpersoon? Ik lees net een blog van Rob Goedhart over dit onderwerp, en dan specifiek toegespitst op de tussenpersoon die een krediet of overlijdensrisicoverzekering (ORV) heeft geregeld.

ORV en lening flink goedkoper

Nu zijn dat natuurlijk twee heel verschillende financiële zaken: een overlijdensrisicoverzekering en een lening. Toch is er een duidelijke overeenkomst: allebei zijn ze in de loop der jaren flink goedkoper geworden. Rob Goedhart heeft de Stichting Geldbelangen en komt daarmee op voor consumenten die oneerlijk behandeld worden. Bijvoorbeeld door tussenpersonen.

Moet tussenpersoon je hierop wijzen?

De vraag waar het om draait: in hoeverre is jouw tussenpersoon ervoor verantwoordelijk om je erop te wijzen dat de verzekering of lening die je hebt eenvoudig over te sluiten is naar een goedkoper exemplaar? 

Goedkopere overlijdensrisicoverzekering

Stel: je hebt jaren geleden een overlijdensrisicoverzekering afgesloten via een tussenpersoon. Die heeft op dat moment onderzocht welke polis voor jou de beste keuze zou zijn en die voor je geregeld. Jij betaalt netjes elke maand de premie en denkt er verder niet over na. Je leest financieel nieuws niet, want dat vind je niet boeiend. Je hebt dus geen idee dat je diezelfde verzekering nu - ja, ook al ben je nu ouder! - waarschijnlijk veel goedkoper kunt afsluiten. 

Wat kost een overlijdensrisicoverzekering nu?

Tussenpersoon moet je daarop wijzen

Moet de tussenpersoon van toen je daarop wijzen? Eigenlijk wel hè... maar gebeurt dat ook? En als dat niet gebeurt, heb je dan reden om te klagen? Het Klachteninstituut van de Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt van wel en geeft je gelijk

Goedkopere lening

Dezelfde vraag dringt zich op als het gaat om leningen. Dat is het onderwerp waar Geldbelangen nu mee in de weer is bij het Kifid, waar ze in eerste instantie geen gelijk kreeg.

Leenrente flink gedaald

Wie het financiële nieuws een beetje in de gaten houdt heeft echt wel meegekregen dat de leenrente flink gedaald is in de afgelopen jaren. Hier kun je dat heel duidelijk zien:

Bron: Lening.nl

Heb je nog een lening uit 2010 lopen, dan is het verschil enorm - maar ook een lening uit 2014 kan al flink goedkoper. Dat schrijven wij bij HomeFinance natuurlijk regelmatig op, in de hoop mensen daar bewust van te maken.

Wat is de goedkoopste lening?

Initiatief tussenpersoon

Maar ja, als je een tussenpersoon hebt en erop vertrouwt dat die jouw geldzaken optimaal in de gaten houdt... dan ga je er waarschijnlijk vanuit dat je het financiële nieuws niet hoeft te volgen. Dat je wel een belletje, brief of mailtje krijgt als jouw lening goedkoper kan. Kun je als klant het teveel betaalde bedrag aan rente dan terugvorderen van je tussenpersoon als die je daar niet op gewezen heeft? 

Duidelijke afspraken maken

Het Kifid is daar dus nog niet over uit. Wat ik vind? Ik vind dat een tussenpersoon duidelijke afspraken moet maken met een klant over wat die wel en niet van het kantoor kan verwachten. Of en hoe vaak er een check plaatsvindt om na te gaan of alle geldzaken nog optimaal geregeld zijn. Geen mooie woorden op websites en in verkoopfolders. Geen standaard verhaal in een dienstverleningsdocument dat alleen maar opgesteld wordt vanwege de wettelijke verplichting.

Heldere afspraken die actief doorgenomen worden! Dan ben je een echte tussenpersoon die bezig is met het belang van de klant.

Aangemaakt door Adviseur op 03-10-2019 14:24

Waarom zou een adviseur die een eenmalige fee heeft gehad voor het afsluiten van een verzekering 10 jaar later die mensen nog moeten benaderen? De betaling van de fee (soms gaat het om een paar honderd euro in totaal!) was puur voor het adviseren en regelen van de verzekering op dat moment. Dat er later allerlei wijzigingen plaatsvinden en er betere producten komen... Dat een adviseur er soms goed aan doet (commercieel ook handig) is een ander verhaal. Maar waarom zou dit onder de zorgplicht vallen? Ik ben het met je laatste zin eens: je moet bij het afsluiten afspreken wat je kunt verwachten. En wil je als consument dat een expert niet alleen ene product voor je regelt maar later ook de boel in de gaten houdt, dan kan het zijn dat een adviseur daar gewoon een jaarlijkse fee voor berekend. Lijkt mij logischer. Dit geldt uiteraard niet voor verzekeringen waar een jaarlijkse provisie voor geldt. En ook niet voor consumptieve leningen waar ook een doorlopende provisie voor geldt. Daar krijgt de adviseur jaarlijks betaald en mag je wat mij betreft (en volgens mij is dat ook gangbaar) ook verwachten dat je op de hoogte gehouden wordt.

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.