Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogHeel veel betaalverzoeken voor kleine bedragen
Heel bijzonder vind ik het, en had me ook werkelijk niet bedacht dat het zo zou zijn: kennelijker worden er dagelijks meer dan 10.000 betaalverzoeken gedaan voor bedragen van minder dan € 2,=. Bij meer dan 1% van alle opdrachten gaat het om minder dan € 1,=.
Persoonlijk zou ik het niet in m'n hoofd halen om voor een dubbeltje een Tikkie te sturen. Ook niet voor een paar euro. Nu behoor ik ook allang niet meer tot de groep die dit waarschijnlijk het meeste doet: de jongeren. De gedachte dat het logisch is dat je € 2,= terugvraagt via een betaalverzoek als je werkt voor een paar euro per uur... die kan ik wel volgen. Maar toch. Het voelt een beetje gek.
Opeens voel ik me oud. Denk ik 'vroegah...' toen ik op school zat en studeerde zeg maar... dan haalde je gewoon wat te drinken voor een ander. En de volgende keer was het andersom. Was je met een grotere groep, dan maakte je een 'pot': allemaal evenveel inleggen en daarvan werden rondjes gehaald. Kennelijk haalt nu iemand een rondje en stuurt iedereen een Tikkie. Ja, dat kan natuurlijk ook.
Toch zou ik me kunnen voorstellen dat de banken niet blij zijn met zoveel transacties voor luttele bedragen. Het gebeurt allemaal wel door computers, maar vergt wel capaciteit lijkt me. Geen idee in hoeverre de kosten van banken oplopen naarmate er meer boekingen gedaan worden.
Het zou me dan ook niet verbazen als er een moment komt waarop banken geld in rekening gaan brengen voor het uitvoeren van betaalverzoeken. Tikkie is de meest bekende en fijn bank-onafhankelijk, dus daar hebben we het altijd over - maar ook andere banken (Tikkie is van ABN Amro) hebben de optie om betaalverzoeken te versturen.
De kosten van het betalingsverkeer zijn als geheel verwerkt in de kosten die de bank jou rekent voor je betaalpakket. Daar zitten de kosten van betaalverzoeken natuurlijk ook gewoon in. Dus ook al denken we dat het gratis is: ondertussen worden de betaalpakketten steeds duurder. Misschien zou die kostenstijging wat gedempt kunnen worden als we niet allemaal Tikkies sturen voor minieme bedragen.
Bij Tikkie zeggen ze dat ze het verrekenen van kleine bedragen niet moeilijker willen gaan maken:
"Wij helpen bij het verrekenen van de kosten. Het is aan mensen onderling om te bepalen hoe je dat doet."
Stel.... stel dat ze er wél iets aan zouden willen doen, dan kan dat op verschillende manieren. Ze kunnen iedereen kosten in rekening gaan brengen voor het versturen van een betaalverzoek. Of ze kunnen een minimum bedrag hangen aan zo'n verzoek. Allebei de maatregelen zouden een hoop gedoe geven. Verontwaardiging, boze klanten... daar zitten ze bij de banken natuurlijk niet op te wachten.
Dus: alhoewel ik het gevoelsmatig heel logisch zou vinden om het gedrag een beetje te sturen, denk ik niet dat dit snel zal gebeuren. Zeker niet zolang de kosten van onze betaalpakketten steeds verhoogd kunnen worden. Ik heb niet het idee dat mensen zich druk maken over die kosten, dus daar kunnen de banken nog wel een tijdje mee doorgaan.
Waarom zouden banken zich dan de woede van het publiek op de hals gaan halen door kosten te gaan rekenen voor een Tikkie?
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.