Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogWaar kunnen consumenten met betalingsproblemen terecht ?
Wat doen hypotheekadviseurs als hun klanten in financiële problemen komen? Vanwege de coronacrisis wordt deze vraag helaas voor steeds meer mensen relevant. Veel banken hebben aangegeven juist in deze tijd er voor hun klanten te zijn. Maar bij een aantal hypotheekadviseurs heb ik zo mijn twijfels.
De vraag die ik stel in de inleiding, was voor de coronacrisis minder relevant omdat het percentage van hypotheekklanten dat in financiële problemen kwam te verwaarlozen was. Natuurlijk komen er altijd huizenbezitters in problemen. Echter, we weten ook dat deze personen zich schamen en er alles aan doen om de maandlast iedere maand te blijven betalen. In de praktijk blijkt dit echt zeer knap te zijn, want deze personen kunnen echt hun hypotheeklast niet betalen.
De coronacrisis zorgt ervoor dat meer huizenbezitters een financieel probleem hebben en moeite hebben om hun maandelijkse hypotheeklasten te betalen. Als deze personen bij hun hypotheekadviseur aankloppen, wat kan deze dan doen? Ik heb even wat mogelijkheden opgesomd:
De meeste lezers zullen er blindelings vanuit gaan dat mogelijkheid drie van toepassing is voor iedere hypotheekadviseur. Zij hebben uiteindelijk hun hypotheek bij hun adviseur afgesloten en dan is het toch terecht dat zij bij financiële problemen geholpen worden?
In het verleden heb ik hier flinke discussies over gehad met tal van mijn collega's. Deze zijn / waren van mening dat zij de betalingsproblemen van hun klant niet factuurloos hoeven op te lossen. Anders gezegd: ze zijn / waren van mening dat zij hiervoor betaald moeten worden. Ik ben van mening dat het niet netjes is dat je aan een klant met betalingsproblemen nog een bedrag gaat factureren. Mijn eigen klanten help ik altijd gratis.
Andere klanten van mijn collega's help ik tot een maximum aantal van 3 per jaar. Dit gebeurt dan ook gratis. Als er meerdere komen dan moet ik helaas verkondigen dat ik ze niet kan helpen.
Nu zitten we vanwege de coronacrisis in een bijzondere situatie. Betekent dit dat al mijn collega's nu hun klanten bij betalingsproblemen wel gratis gaan bijstaan? Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat mijn collega’s deze moeten beantwoorden. Natuurlijk zullen veel hypotheekadviseurs hun klanten gratis helpen, maar ik acht de kans groot dat ook veel van mijn collega’s alsnog een factuur sturen naar hun klant.
Een huizenbezitter heeft nog een andere mogelijkheid namelijk rechtstreeks contact opnemen met de bank. Hierbij kan de bank de klant doorverwijzen naar de hypotheekadviseur. Ik verwacht / ga er vanuit dat dit niet gebeurt en dat de klant netjes wordt geholpen door zijn bank. Banken hebben namelijk een speciale afdeling waar huizenbezitters met financiële problemen worden geholpen. Nu banken in maart hardop hebben geroepen hun klanten te helpen als zij in financiële problemen komen, moeten zij dit ook doen.
Ik hoop dat de financiële problemen die corona veroorzaakt uiteindelijk mee zullen vallen en dat niet veel huizenbezitters contact hoeven op te nemen met hun bank / hypotheekadviseur. Voor mijn "starre collega's" heb ik geen goed woord over. Zij kijken eerst naar hun eigen portemonnee en daarna pas naar hun klant. Mijn werkwijze is precies andersom. De klant is koning en mijn verdiensten volgen dan vanzelf. Vergeet nooit dat een klant weer een andere klant kan doorsturen naar je. Dit noemen we gratis reclame. Ik kan vertellen dat dit heel goed werkt!
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.