woensdag 24 juni 2020, 10:36 - Jos Koets
#hypotheken

Laat ik maar eens direct met de deur in huis vallen. Hoe vaak laat een huizenbezitter zijn lopende hypotheek controleren door zijn bank of hypotheekadviseur? Het antwoord is simpel: een lopende hypotheek wordt meestal pas weer uit de kast gehaald als de hypotheekrente opnieuw wordt vastgezet. Of als er betalingsproblemen zijn ontstaan.

Voor veel consumenten is dit veel te laat en is een Algemene Periodieke Keuring (APK) voor hun hypotheek helemaal geen gek idee!

APK verplicht bij een auto

Wie een auto koopt, is verplicht deze regelmatig te laten keuren. In Europa is deze Algemene Periodieke Keuring (APK) wettelijk verplicht om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. De termijn van keuring is afhankelijk van de ouderdom van de auto. Natuurlijk reageert u nu dat een auto iets heel anders is dan een (lopende) hypotheek. Dit klopt, maar die lopende hypotheek is vaak wel de grootste en belangrijkste maandelijkse uitgave binnen een huishouden! Dus waarom niet een lopende hypotheek regelmatig laten controleren? Helaas is een hypotheek-APK niet vaak aan de orde bij huizenbezitters.

Hypotheek-APK kan geld opleveren

Huizenbezitters die wel regelmatig hun lopende hypotheek laten controleren, besparen meestal (veel) geld. In een gezin verandert er ongemerkt vaak veel. Laat ik een simpel voorbeeld noemen. De ene partner gaat meer verdienen terwijl de andere partner dan minder gaat werken. Het is dan verstandig om even de overlijdensdekking te controleren. Is deze nog voldoende? Wordt de hypotheek niet te hoog voor de overgebleven partner bij een onverwachts overlijden? En ook als de hypotheekrentes wijzigen, kan het interessant zijn om te checken of de lopende hypotheek nog wel zo gunstig is.

Abonnement bij hypotheekadviseur

Er zijn veel hypotheekadviseurs die een abonnement aanbieden voor een jaarlijkse controle. Er bestaat een groot verschil in kosten en inhoud bij dergelijke abonnementen. Ik bied zelf ook abonnementen aan, maar zeker niet voor iedere klant. Ik ben namelijk van mening dat een abonnement wel van toegevoegde waarde moet zijn. Een abonnement kost bij mij 15 euro (inclusief 21% btw) per maand. Als de betreffende klant een andere klant aanbrengt, dan is het abonnement gratis (voor een jaar). Ik wil dus eigenlijk dat iedere abonnee jaarlijks een klant aanbreng. Ze hoeven dan zelf niets te betalen en ik hoef geen reclame te maken om nieuwe klanten binnen te halen.

Bovendien krijgen klanten met een abonnement een flinke korting op de advieskosten als zij gaan verhuizen. U moet dan denken aan een korting van minimaal 500 euro en maximaal 1.000 euro. Voor veel trouwe klanten geldt dus eigenlijk dat ze de kosten van hun abonnement uiteindelijk niet werkelijk kwijt zijn.

APK wat voor jou?

Ik ben dus een grote voorstander van een hypotheek-APK. Dit hoeft echt niet jaarlijks, maar zeker om de paar jaar. Bovendien zal deze APK niet voor iedere huizenbezitter interessant zijn. Bij een alleenstaande huizenbezitter die de rente voor een periode van 20 jaar heeft vastgezet, moet je jezelf afvragen of een APK wel nodig is.

Als consument moet je dus goed kijken of een APK / abonnement zinvol voor je is. En zo ja, wat je bereid bent daarvoor te betalen. Het is natuurlijk zonde om 25 euro per maand te betalen voor een abonnement waarbij je alleen wat vragen kunt stellen over je lopende hypotheek. Van zo'n abonnement wordt alleen de hypotheekadviseur wijzer.

Jos Koets
Jos Koets Financieel adviseur en schrijver

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.