dinsdag 11 mei 2021, 08:33 - Anneke Ranzato-Versloot
#lenen #creditcards

Je kón erop wachten: klachten over de hoge rente die gerekend wordt bij creditcards, gespreide betaling en uitgestelde betaling. Met de uitspraken over doorlopende kredieten in het achterhoofd is het niet gek dat er consumenten zijn die denken: daar kan ik ook een graantje van meepikken!

Klacht tegen PrimeLine

In de verslagen van het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening (Kifid) zie ik een uitspraak langskomen over PrimeLine. Je kent ze vast wel van de uitgestelde betalingen en creditcards, in mijn beleving met altijd torenhoge rentes. Waarschijnlijk standaard de maximale rente die een kredietverstrekker in rekening mag brengen.

Geld lenen tegen hoge rente

Als ik op de website van PrimeLine kijk zetten ze zichzelf neer als een gewone kredietverstrekker, met doorlopende kredieten en persoonlijke leningen. Dat is dus niet hoe ze in mijn hoofd zitten, maar het is logisch dat ze die leenvormen ook hebben. Die waarschijnlijk nauwelijks afgesloten worden, want waarom zou je voor een DK 9,9% rente betalen? En voor een PL 8,9%? Die leningen kun je immers voor een veel langere rente krijgen.

Leningen vergelijken

Gestopt met creditcards

PrimeLine is een label van Qander Consumer Finance. Op Qander.nl lees ik dat ze in 2020 gestopt zijn met creditcards. Had ik niet meegekregen maar het lijkt er inderdaad sterk op dat dit ook voor PrimeLine geldt.

Wel betaalkaart op doorlopend krediet?

Alhoewel... bij het doorlopend krediet kun je wel een betaalkaart krijgen. Een betaalkaart voor je doorlopende krediet - is dat niet hetzelfde als een creditcard? Ik kan er verder weinig over vinden op de site van PrimeLine, vind het alleen  in de Algemene voorwaarden Doorlopend krediet - geen idee dus of je die betaalkaart nog actief aangeboden krijgt bij een doorlopend krediet daar.

Rente PrimeLine te hoog?

Maar goed, terug naar die rente. Die was dus volgens een klant te hoog - in februari 2020 dient hij een klacht in bij Kifid. De motivatie: het rentetarief zou niet aansluiten op de marktrente en veel hoger zijn dan de gemiddelde rente.

Rente percentages

Hoge-rente kredietfaciliteiten

Nu ben ik absoluut geen fan van die hoge-rente kredietfaciliteiten. Uitgestelde betaling, betaling in termijnen, klantenkaarten met gespreide betaling... de rente is torenhoog en mensen raken er gemakkelijk diep van in de schulden. Dus dat ze aan het uitsterven zijn... ik vind het prima!

Achteraf klagen over hoge rente

Maar achteraf klagen over de hoge rente vind ik hier echt heel gek. Als je oplet bij het afsluiten weet je dat. En als je niet oplet moet je daar niet achteraf over lopen miepen. Om die reden ben ik eerlijk gezegd blij dat deze klager geen gelijk heeft gekregen.

Wat is te hoog?

Geen gelijk? Was de rente niet te hoog dan? Dat ligt er dus aan hoe je ernaar kijkt. Ja, de rente was hoog. Hoger dan de gemiddelde rente - ongetwijfeld. Maar wat is té hoog? De Geschillencommissie van het Kifid kijkt niet naar de hoogte van de rente - wel naar de ontwikkeling ervan. Of die zich niet anders (in het nadeel van de consument) heeft ontwikkeld dan de gemiddelde rente.

Ontwikkeling rentepercentages

Ontwikkeling verschil met marktrente

Als je dan bij aanvang van je krediet akkoord bent gegaan met een rente van 21(!!!)%... dan is de kans niet zo groot dat de rente zich negatiever heeft ontwikkeld dan de marktrente. De redenering is simpel:

  • Rente bij afsluiten in 2006: 21%
  • Gemiddelde marktrente voor doorlopende kredieten op dat moment: 8,1%
  • => verschil 12,9%

Het verschil tussen de marktrente een de gehanteerde rente mag dus niet méér worden dan die 12,9%. In werkelijkheid is de rente van 21% fors omlaag gegaan... want de maximale rente die was toegestaan ging naar 14%. Je weet wel, die rente die inmiddels op 10% staat.

De uitspraak is dan ook hartstikke logisch wat mij betreft:

Er is geen sprake van onterecht in rekening gebrachte rente en dus geen grond voor enige compensatie of schadevergoeding aan de consument.

ICS creditcards - zelfde verhaal

Kennelijk heeft de Geschillencommissie eerder al soortgelijke uitspraken gedaan over creditcards van ICS (ANWB Visa Gold Card en de ABN AMRO World Card). Dat had ik nog niet meegekregen. Mijn idee dat ICS stopte met gespreide betaling vanwege de angst voor dit soort zaken lijkt daarmee dus niet zo logisch.

Compensatie voor overkreditering ICS

ICS moest overigens in 2017 wel klanten compenseren, maar dat ging niet over rente... dat was compensatie voor overkreditering: ze hadden te hoge kredieten verstrekt.

Bijblijven als het gaat om geld lenen?

We houden je op de hoogte met onze Update Lenen in je mail!

Nu aanmelden
Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.