woensdag 14 juli 2021, 16:18 - Jos Koets
#huizenmarkt

Het blijft maar doorgaan. Iedere week lees je slechte berichten over makelaars. Ik begrijp niet dat er nog steeds niets is veranderd. Waarom grijpen de makelaarsorganisaties niet in en stellen zij strengere eisen aan het beroep van woningmakelaar? Nu zijn de goede makelaars de dupe van de personen die er een zooitje van maken. Hoe is het mogelijk dat in Nederland iedereen zomaar kan beginnen als makelaar? Je hebt dus geen opleiding, diploma of vergunning nodig om woningmakelaar te worden!

Veel klachten bij meldpunt VEH

De Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft een tijdje geleden een meldpunt opgezet waarbij consumenten hun klachten over makelaars kwijt kunnen. Hier zijn in een korte tijd meer dan 600 meldingen gedaan. Het zwartboek van Vereniging Eigen Huis is in te zien en telt vele pagina's met schokkende getuigenissen van gedupeerden. Ik heb de verhalen met open mond gelezen. Dat dit daadwerkelijk dagelijks gebeurt in Nederland is natuurlijk een grote schande. Ik kan niet begrijpen dat mensen dit elkaar aandoen.

Welke klachten komen binnen?

Het betreft allerlei praktijken die niet door de beugel kunnen. Denk aan:

  • Vriendjespolitiek onder makelaars
  • Bewuste prijsopdrijving
  • Makelaars stellen eigen belang voorop
  • Oneerlijke procedure van gesloten bieden
  • Geen kans tot bezichtiging
  • Oneerlijke nieuwbouwtoewijzing

NVM klachtenprocedure

Op hun website geeft de VEH extra uitleg over bovenstaande punten. Vorige week heb ik de persvoorlichter van Makelaarsvereniging NVM - Marc van der Lee - gesproken voor mijn IEX column Makelaars die woningen opkopen: mag dat en is het wenselijk? Hierbij kwamen ook diverse klachten kort aan de orde.

Makelaarsvereniging NVM roept klanten op om klachten ook bij hen te melden. De NVM heeft voor klachten ook een online meldpunt en een speciale procedure. Deze klachtenprocedure van de NVM heeft twee opties:

  1. De Geschillencommissie voor courtage geschillen
  2. De NVM tuchtrechtspraak voor een tuchtprocedure

Marc voegt daar nog het volgende aan toe:

Bij Uitspraken (nvmtuchtrechtspraak.nl) staat per klacht de aard en uitspraak. Zodra er sprake is van een tuchtrechtuitspraak met externe werking, bijvoorbeeld een tijdelijke schorsing, wordt de uitspraak openbaar gemaakt.

Hoe worden de klachten bij de NVM behandeld?

Ik heb over dit onderwerp contact met Sven van Diepen van RTL nieuws. Wij zijn zeer benieuwd hoe de klachten door de NVM worden behandeld. Gaat u een klacht indienen bij de NVM of heeft u al een klacht ingediend en bent u toch nog ontevreden hoe uw klacht wordt behandeld, dan vernemen wij dit graag van u. U kunt ons bereiken op jjkoets@chello.nl of sven.van.diepen@rtl.nl.

Jos Koets
Jos Koets Financieel adviseur en schrijver

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.