maandag 13 september 2021, 09:36 - Anneke Ranzato-Versloot
#lenen #banken en verzekeraars

Frappant hoor. Binnen een paar dagen na het nieuws dat ABN AMRO het eens geworden is met de Consumentenbond over een compensatie voor de te hoge variabele leenrentes komt er opeens een nieuwe claimclub oppoppen.

Claimstichting? Nee: lucratief businessmodel!

Je hebt de neiging om te praten over claimstichtingen. Zo begon het claimfeest tenslotte: met stichtingen die puur in het belang van de gedupeerden van misstanden gingen onderhandelen met of procederen tegen bedrijven die mensen benadeeld hadden.

Bekende claimadvocaat ruikt geld

Deze nieuwe claimclub is voor zover ik kan zien geen stichting. Qollect is mede opgericht door een bekende claimadvocaat... ik kan er niets aan doen, alleen het wóórd al. Het FD beschrijft het zo:

Zijn nieuwe onderneming speurt naar kansrijke zaken, werkt het dossier uit en zoekt gedupeerden. Daarna wordt de zaak overgedragen aan gespecialiseerde investeerders en advocatenteams.

Het gaat hier niet over opkomen voor zielige consumenten. Het is een keihard businessmodel. Claimschade is kennelijk heel lucratief om je mee bezig te houden.

Actief zoeken naar kansrijke zaken

Ik krijg er de kriebels van. Actief zoeken naar 'kansrijke zaken' om geld mee te verdienen - ten koste van bedrijven die dan forse schadevergoedingen moeten gaan betalen. Soms terecht natuurlijk, ik zal niet zeggen dat banken, verzekeraars, of welke bedrijven dan ook heilig zijn. Maar laten we wel wezen - zo'n claimclub is ook verre van heilig.

Massaclaim: gratis inschrijven, vergoeding no cure, no pay

Het is slim natuurlijk. Je laat consumenten zich zonder kosten aanmelden voor zo'n massaclaim. Je rekent pas geld als je ook iets voor ze voor elkaar krijgt: no cure, no pay. In het geval van deze nieuwe club Qollect gaat het om 10% van de opbrengst als het tot een schikking komt (zonder dure rechtszaak) en tot 20% als er wel een rechtszaak gevoerd moet worden.

Rechtszaak over leenrentes

Compensatie voor te hoge leenrentes

Het is niet de eerste keer dat ik er iets over opschrijf. Over claimclubs én over de leenrente-compensatie. De compensatie van te hoge rentes voor doorlopende kredieten is dan ook niet nieuw. dat loopt al sinds begin vorig jaar.

Van Interbank naar grootbanken

Het begon met Interbank (Crédit Agricole) en is inmiddels al dik aanbeland bij de grootbanken. ABN AMRO heeft dus net een regeling getroffen met de Consumentenbond, Rabobank heeft 'spontaan' aangegeven dit in orde te gaan maken. Ongetwijfeld gaat ING ook binnenkort wel volgen.

Heeft Consumentenbond zich laten inpakken?

Qollect heeft dus niet bepaald hoeven zoeken naar een 'kansrijke zaak'. De vraag is alleen hoeveel ze nog kunnen bereiken. Naar eigen zeggen veel. Ze zeggen dat de Consumentenbond zich heeft laten inpakken. Dat er nog veel meer te halen is. Niet alleen bij banken, maar ook bij verzekeraars, leasemaatschappijen en creditcardaanbieders. 'Alles waar geleend is met variabele rente'. 

e>

"Meer te halen"

Alleen al die uitdrukking: 'er is meer te halen'. Dat voelt voor mij als iets té actief gebruik maken van mogelijkheden. Niet omdat het eerlijk of nodig is, maar omdat er een mogelijkheid is. Misschien krijgen ze het voor elkaar hoor, dat sluit ik helemaal niet uit. 

Rood staan, creditcard krediet en betalen in termijnen

Persoonlijk denk ik dat het niet zo simpel gaat werken. En eerlijk gezegd hoop ik ook van niet. Als je kiest voor een creditcard met gespreid betalen wéét je dat je de maximale wettelijke rente gaat betalen. Bij de meeste banken is het precies zo met roodstaan. Oh, en laten we de regelingen voor betalen in termijnen bij postorderbedrijven en webshops niet vergeten!

Duur geld lenen - niet achteraf klagen

Ja, de rente is variabel, want kan op ieder moment aangepast worden. Dat betekent echter niet dat de rente ook moet meebewegen met de marktrente, zoals dat bij doorlopende kredieten wel zo is. Vind ik tenminste. Wie kiest voor zo'n dure vorm van geld lenen moet niet achteraf gaan klagen dat de rente te hoog was. Dat wist je toch? Of beter gezegd: dat had je toch kunnen weten?

Duur geld lenen

Hoge claims? Kosten omhoog!

Bovendien: stel dat inderdaad de miljarden (€ 4,2 tot 16,7 miljard, schrijft het FD) gecompenseerd moeten worden waar Qollect het over heeft. Wat is het effect? Dikke kans dat de kosten van allerlei financiële producten dan omhoog gaan. Je kunt dus wel dénken dat je er de banken mee treft, maar uiteindelijk verrekenen die alles toch weer richting hun klanten.

Storm in glas water?

Ik ben benieuwd wat hier nu weer uit gaat komen. Of Qollect een storm in een glas water is of werkelijk iets gaat bereiken. In eerste instantie in het aantal mensen dat zich bij hen aanmeldt, in tweede instantie in het voor elkaar krijgen van meer en betere vergoedingen. 

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.