dinsdag 14 september 2021, 08:04 - Anneke Ranzato-Versloot
#lenen #verzekeringen #sparen

Een elektrische auto: ik geloof dat ik daar wel iets mee wil. Die wens roept alleen gelijk zoveel vragen op dat het nog wel even zal duren voordat ik eruit ben.

Hybride of volledig elektrisch gaan rijden

Vorige week had ik een teamdag met mijn collega's van Go-Kids. Mijn eigen auto is 10 jaar oud, heeft geen airco en het was zo ongeveer de warmste dag van de afgelopen zomer... dus ik was blij dat ik kon carpoolen. Meerijden met mijn collega - die rijdt al jaren in een elektrische auto. Een ouder model dus geen enorme actieradius - kon ik  even ervaren hoe het is om onderweg te moeten laden. 

Elektrische auto opladen - laadpaal

Hybride lease-auto met laadpaal

Manlief heeft sinds kort een nieuwe lease-auto van z'n werk: een hybride. Hij is er maar druk mee: opladen doet hij nog met een gewone stekker, want de laadpaal staat er nog niet. Die is wel onderweg - onze meterkast is vernieuwd, dus nu is het wachten op de netbeheerder en het plaatsen van de paal. Toen dacht ik: als we tóch zo'n laadpaal hebben staan straks, waarom zou ik dan niet ook kiezen voor een elektrische auto?

Volledig elektrisch

Maar dan wel volledig elektrisch, niet hybride. We hebben zonnepanelen laten plaatsen, laten we die stroom maar goed benutten... Dat onderweg laden: ik rijd niet zo heel vaak lange afstanden en als ik dat wel doe neem ik altijd ruim de tijd. Dus een keertje stoppen om te laden vind ik niet zo'n issue.

Vragen rondom elektrische auto

Tot zover het ontstaan van mijn wens voor een elektrische auto. Maar dan... dan komen er een heleboel vragen waar ik me echt even goed in moet verdiepen:

  • Welk merk en type?
    Er zijn er best veel, ik weet dat ik een kleine auto (niet de allerkleinste, maar wel klein) wil, maar verder?
  • Nieuw of tweedehands?
  • Kopen of leasen?
  • Privé of zakelijk?

Afgelopen weekend ben ik  me er een klein beetje in gaan verdiepen. Eigenlijk vind ik auto's niet zo bijster interessant. Maar ja, deze beslissing is geen kleintje dus die mag wel even wacht aandacht krijgen.

Subsidie voor elektrische auto's

Zo ontdekte ik dat er een subsidieregeling is als je een elektrische auto neemt. Koop of lease je een nieuwe, dan is die € 4.000 - voor een tweede hands aankoop nog steeds € 2.000. Klein detail: voor beide is de subsidie van 2021 al opgebruikt, dus 3 januari 2022 kun je pas weer aanvragen. Ah, dat geeft mij de ruimte om goed na te denken over mijn keuzemogelijkheden.

Kopen of leasen?

Tenminste - als ik die elektrische auto wil kópen. Om me heen hoor ik iedereen over leasen. Dat je daarmee misschien wel voordeliger uit bent dan wanneer je 'm van je eigen geld koopt. Dat vind ik eigenlijk wel bijzonder... leasen is toch in feite lenen? De auto wordt niet jouw bezit, na afloop van de leasetermijn moet je 'm inleveren en is er geen restwaarde voor jou ofzo.

Elektrische auto's opladen parkeerplaats

Spaargeld, lenen of private lease

Over de keuze tussen spaargeld of private lease schreef ik nog niet zo lang geleden al een artikel: Andere auto: spaargeld, lening of private lease? Ik tipte daar de checklist van de ANWB voor het vergelijken van aanbiedingen voor private lease - die is handig. Alleen ben ik er nog niet uit of ik überhaupt lease wil. 

Gederfde rente te verwaarlozen

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik spaargeld heb om een auto van te kunnen kopen. Dat geld levert op m'n spaarrekening nagenoeg niets op, dus als ik er een deel van uitgeef aan een auto is het niet zo dat ik veel rente ga mislopen. De kosten van 'gederfde rente' zijn serieus te verwaarlozen.

Actuele spaarrentes

Kan leasen goedkoper uitpakken dan kopen?

Mijn eerste gevoel zegt: in lease zal echt wel een soort van leenrente verwerkt zitten. De leasemaatschappij investeert immers in de auto, de klant hoef dat dan niet te doen. Dus hoe zou dat voordeliger kunnen uitpakken? 

Rente in leaseprijs... ook te verwaarlozen?

Nou... bij nader inzien... die rente hóeft niet veel voor te stellen. Denk maar aan LeasePlan Bank - zij betalen nu de hoogste spaarrente onder de Nederlandse spaargarantie - maar dat is niet meer dan 0,05% per jaar. Door zo geld binnen te halen hebben ze een enorme bak geld om lease-auto's mee aan te schaffen en weg te zetten. Dan hoeft er in de leaseprijs dus niet echt veel rente verwerkt te zijn om toch dikke winst te maken.

Rentepercentage in leaseprijs

Verzekering en onderhoud goedkoper geregeld

Misschien dat leasen voordeliger uitpakt doordat de kosten van verzekering en onderhoud ook inbegrepen zijn? Kosten die een leasemaatschappij waarschijnlijk veel lager kan inschalen dan ik privé. Grote partijen hebben een goede onderhandelingspositie, verzekeren een heel wagenpark tegelijk tegen een ongetwijfeld veel lagere premie. En ik schat zo in alleen de verplichte WA terwijl je zelf een nieuwe auto meestal volledig casco - en dus veel duurder - verzekert. Ze hebben afspraken met onderhoudsbedrijven en betalen daar vast en zeker ook veel minder voor dan een particuliere klant.

Meer over autoverzekeringen

Privé of zakelijk leasen?

En áls ik al wil leasen... ik heb een bedrijf, is het dan niet slimmer om zakelijk te leasen? Of geldt die subsidie alleen voor privé? Ik heb vooralsnog werkelijk geen idee. Mijn huidige auto heb ik 'op de zaak' gezet, maar of dat nou achteraf de beste keuze is geweest? Het gaat over het verschil tussen de bijtelling omdat je met je zakelijke auto ook privé rijdt, of het declareren van zakelijke kilometers bij je bedrijf als je een privé auto gebruikt.

Bijtelling voor privégebruik elektrische auto

Hoe zit dat met die bijtelling bij een elektrische auto? Die is nu nog 12% - voor niet elektrisch rijden is dat 22%. Die 12% geldt dan voor 60 maanden, lees ik bij de Belastingdienst. Vijf jaar 12% dus. In 2022 komt het al op 16%, dus misschien is het dan alsnog slimmer om dit jaar de stap te zetten?

Fiscale bijtelling voor elektrische auto van de zaak

Geen subsidie dan, wel 5 jaar lang minder bijtelling... dat gaan we even uitrekenen. Heel grof. Stel, een auto van... €25.000. Verschil in bijtelling 4% voor 5 jaar, komt op 20% - dus € 5.000. Die bijtelling is niet wat je betaalt, daarover betaal je extra belasting. Kost je dan € 1.855. Dan is de subsidie dus aantrekkelijker. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Berekenen en vergelijken

Ik geloof... dat ik toch echt moet gaan rekenen. Een eerlijke berekening van de kosten van een elektrische auto in verschillende constructies: kopen/leasen, zakelijk/privé, nieuw/occasion. Nu eerst met m'n huidige auto naar de garage voor APK en een onderhoudsbeurt... ga het daar ook maar even bespreken dus.

Heb jij antwoorden, tips of aandachtspunten? Let me know!

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.