woensdag 3 november 2021, 19:27 - Jos Koets
#hypotheek

Veel hypotheekadviseurs bieden klanten de mogelijkheid om na het afsluiten van een hypotheek ook een service abonnement af te sluiten. Volgens de Consumentenbond stellen deze abonnementen niets voor. De Consumentenbond geeft aan dat de meeste diensten binnen een service abonnement ook onder de wettelijke zorgplicht van de hypotheekadviseur vallen. En eventuele aanvullende diensten worden door de bond beschreven als "gebakken lucht".

Als ik het goed lees, vindt de consumentenbond een abonnement dus totale onzin. Met die conclusie ben ik het niet eens. Ik bied zelf ook een hypotheek/service abonnement aan en vind die heel nuttig voor een groot deel van mijn klanten!

Nuttig of onzin - useful or useless

Wat is onderzocht?

De consumentenbond heeft 18 abonnementen bekeken. De maandelijkse bedragen verschillen van 7 euro tot zelfs 50 euro per maand. In de abonnementen komen meestal de volgende diensten terug (waarvoor dus betaald wordt):

  • nazorg voor de lopende hypotheek
  • beheer van de hypotheek
  • beantwoorden van vragen over het product of advies
  • gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode

Bovenstaande punten vallen ook onder de wettelijke zorgplicht. Hypotheekadviseurs zijn dus al verplicht hun klanten hiermee te helpen / in te lichten.

Om het abonnement meer aan te kleden komen de volgende diensten nog naar voren:

  • 24/7 bewaking van de hypotheek
  • toegang tot een veilige online omgeving
  • aanmaken van een klantprofiel

Deze diensten worden door de Consumentenbond als “gebakken lucht” omschreven.

De Consumentenbond vindt maandelijks betalen voor een lopende hypotheek helemaal niet nodig. Als een huizenbezitter toch iets wilt veranderen dan moet hij / zij daarvoor toch gaan betalen.

Hypotheek APK

Alhoewel vast veel abonnementen weinig toegevoegde waarde bieden, ben ik het met deze laatste conclusie van de Consumentenbond totaal niet eens. Ik ben juist een groot voorstander van een hypotheek APK! Het is mijns inziens heel belangrijk om je lopende hypotheek om de paar jaar goed te laten bekijken.

Mijn service abonnement

Mijn klanten hebben ook de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten. De kosten voor dit abonnement bedragen 15 euro per maand. Niet iedereen kan een abonnement bij mij afsluiten. Ik kijk altijd kritisch naar de klantsituatie en of de klant een abonnement nodig heeft.

Vinger aan de pols bij veranderingen

In een mensenleven verandert veel. Je kunt te maken krijgen met veranderende inkomens en vermogens, kinderen, erfenissen, schenkingen, overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Om maar een aantal dingen te noemen.

In mijn abonnement wordt regelmatig gekeken wat dit soort veranderingen voor gevolg kunnen hebben op je financiële situatie en je hypotheek. Ik kan dus heel snel zien of bijvoorbeeld de overlijdensdekking moet worden verhoogd. Een inkomen kan lager zijn geworden omdat 1 persoon minder is gaan werken. Of de klant geeft aan te willen gaan verbouwen. Ik kan dan heel snel zien op welke manier dit het beste kan. U moet dan denken aan een tweede hypotheek of bijvoorbeeld een persoonlijke lening.

Gratis werkzaamheden en kortingen

Bovendien reken ik niets als de rente opnieuw moet worden vastgezet. Of als tijdens de rentevaste periode een lagere risicoklasse mogelijk is en dus ook een lagere hypotheekrente. Daarnaast geef ik abonnees een flinke korting van 500 tot 1.000 euro voor het afsluiten van een tweede hypotheek. Hetzelfde is van toepassing als het kind van een klant een hypotheek nodig heeft. En wie een nieuwe klant aanbrengt, hoeft een jaar het abonnement niet te betalen. En zo heb ik nog wat extra's in het abonnement zoals het gratis aanpassen van de risicoverzekering, afsluiten van begrafenisverzekering ed.

Volgens mij is een regelmatige hypotheekanalyse heel verstandig en levert een dergelijk abonnement voor veel huizenbezitters juist veel toegevoegde waarde!

Abonnement overdreven

Ik heb mijn abonnement jaren terug voorgelegd aan een AFM medewerker met wie ik regelmatig contact had. Hij vond mijn abonnement "overdreven". En dan bedoelde hij niet dat het abonnement geen toegevoegde waarde voor de klant had: hij bedoelde juist dat ik teveel deed voor het abonnement.

Jos Koets
Jos Koets Financieel adviseur en schrijver

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.