Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogDe consumentenbond vindt een serviceabonnement onzin. Jos denkt er anders over.
Veel hypotheekadviseurs bieden klanten de mogelijkheid om na het afsluiten van een hypotheek ook een service abonnement af te sluiten. Volgens de Consumentenbond stellen deze abonnementen niets voor. De Consumentenbond geeft aan dat de meeste diensten binnen een service abonnement ook onder de wettelijke zorgplicht van de hypotheekadviseur vallen. En eventuele aanvullende diensten worden door de bond beschreven als "gebakken lucht".
Als ik het goed lees, vindt de consumentenbond een abonnement dus totale onzin. Met die conclusie ben ik het niet eens. Ik bied zelf ook een hypotheek/service abonnement aan en vind die heel nuttig voor een groot deel van mijn klanten!
De consumentenbond heeft 18 abonnementen bekeken. De maandelijkse bedragen verschillen van 7 euro tot zelfs 50 euro per maand. In de abonnementen komen meestal de volgende diensten terug (waarvoor dus betaald wordt):
Bovenstaande punten vallen ook onder de wettelijke zorgplicht. Hypotheekadviseurs zijn dus al verplicht hun klanten hiermee te helpen / in te lichten.
Om het abonnement meer aan te kleden komen de volgende diensten nog naar voren:
Deze diensten worden door de Consumentenbond als “gebakken lucht” omschreven.
De Consumentenbond vindt maandelijks betalen voor een lopende hypotheek helemaal niet nodig. Als een huizenbezitter toch iets wilt veranderen dan moet hij / zij daarvoor toch gaan betalen.
Alhoewel vast veel abonnementen weinig toegevoegde waarde bieden, ben ik het met deze laatste conclusie van de Consumentenbond totaal niet eens. Ik ben juist een groot voorstander van een hypotheek APK! Het is mijns inziens heel belangrijk om je lopende hypotheek om de paar jaar goed te laten bekijken.
Mijn klanten hebben ook de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten. De kosten voor dit abonnement bedragen 15 euro per maand. Niet iedereen kan een abonnement bij mij afsluiten. Ik kijk altijd kritisch naar de klantsituatie en of de klant een abonnement nodig heeft.
In een mensenleven verandert veel. Je kunt te maken krijgen met veranderende inkomens en vermogens, kinderen, erfenissen, schenkingen, overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Om maar een aantal dingen te noemen.
In mijn abonnement wordt regelmatig gekeken wat dit soort veranderingen voor gevolg kunnen hebben op je financiële situatie en je hypotheek. Ik kan dus heel snel zien of bijvoorbeeld de overlijdensdekking moet worden verhoogd. Een inkomen kan lager zijn geworden omdat 1 persoon minder is gaan werken. Of de klant geeft aan te willen gaan verbouwen. Ik kan dan heel snel zien op welke manier dit het beste kan. U moet dan denken aan een tweede hypotheek of bijvoorbeeld een persoonlijke lening.
Bovendien reken ik niets als de rente opnieuw moet worden vastgezet. Of als tijdens de rentevaste periode een lagere risicoklasse mogelijk is en dus ook een lagere hypotheekrente. Daarnaast geef ik abonnees een flinke korting van 500 tot 1.000 euro voor het afsluiten van een tweede hypotheek. Hetzelfde is van toepassing als het kind van een klant een hypotheek nodig heeft. En wie een nieuwe klant aanbrengt, hoeft een jaar het abonnement niet te betalen. En zo heb ik nog wat extra's in het abonnement zoals het gratis aanpassen van de risicoverzekering, afsluiten van begrafenisverzekering ed.
Volgens mij is een regelmatige hypotheekanalyse heel verstandig en levert een dergelijk abonnement voor veel huizenbezitters juist veel toegevoegde waarde!
Ik heb mijn abonnement jaren terug voorgelegd aan een AFM medewerker met wie ik regelmatig contact had. Hij vond mijn abonnement "overdreven". En dan bedoelde hij niet dat het abonnement geen toegevoegde waarde voor de klant had: hij bedoelde juist dat ik teveel deed voor het abonnement.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.