Opletten wat je waarvoor betaalt…
Dat de prijzen op alle fronten stijgen mag geen verrassing meer zijn. De inflatiecijfers laten duidelijk zien dat het leven duurder wordt, dat merk je dus aan de kassa en op je bankrekening. Alleen gaan prijsverhogingen soms wel heel sneaky…
Minder voor hetzelfde geld
Zo zijn er fabrikanten die niet de prijs van een product verhogen, maar de hoeveelheid wat verkleinen. Zo krijgt de winkel meer geld per stuk/gram/milliliter. Jij rekent hetzelfde af bij je boodschappen, maar krijgt minder.
Mag dat?
Ja, dat mag. Als ze maar niet liegen op de verpakking. Daar moet op staan hoeveel erin zit. Alleen… kijk jij daarnaar? Heb jij het door als een 500 grams verpakking opeens 450 gram is geworden? Is er dus wél 10% van de inhoud afgegaan en betaal jij dezelfde prijs als eerder voor 500 gram.
Krimpinflatie
Dit verschijnsel noemen we krimpinflatie. De prijs gaat niet omhoog, maar de hoeveelheid wordt minder… krimpt. Logisch wel – al moet ik eerlijk zeggen dat ik deze term nog niet kende.
Kun je ze kwalijk nemen?
Kun je het fabrikanten kwalijk nemen dat ze deze stap zetten? Tja… de kosten voor het maken en verpakken van al die producten worden natuurlijk ook hoger. Alleen al de energieprijzen: daar heb je als consument last van, dus bij een fabriek schieten de kosten al helemaal de lucht in. Dus dat ze die gestegen kosten willen doorberekenen aan de koper van hun producten, dat vind ik niet zo gek.
Slim maar stiekem
De keuze voor een kleinere hoeveelheid voor dezelfde prijs in plaats van een duidelijke prijsverhoging – die snap ik op zich ook wel. Je hebt van die psychologische grenzen (denk aan € 2,= in plaats van € 1,99) waar je niet overheen wilt met je product. De supermarkt gaat geen marge inleveren, dus moet je iets verzinnen. Deze route vind ik op zich slim. Het voelt voor de consument alleen zo stiekem, alsof je bedonderd wordt. Als misleiding.
Van / voor prijzen mogen niet meer misleiden
Over misleidende prijzen gesproken… er komt een nieuwe regel voor het gebruiken van van/voor prijzen. Je weet wel, zo’n aanbieding waardoor het lijkt dat je een geweldige koop doet met een enorme korting. Alleen blijkt de ‘van’ prijs helemaal niet te zijn wat vorige week voor het product werd gerekend.
Prijs verhogen en dan korting geven
Het is natuurlijk simpel om vandaag je prijs fors te verhogen en dan morgen te zeggen dat je een enorme korting geeft. Daarmee kan het gebeuren – en dat gebeurt ook – dat de ‘Voor’ prijs zelfs hoger is dan de prijs die een week geleden de gewoon was. Hoezo misleiding?
Van-prijs: laagste van afgelopen 30 dagen
Dat mag dus niet meer vanaf half mei. De prijs die als ‘van’ genoteerd wordt moet de laagste prijs zijn die in de afgelopen 30 dagen voor het product is gerekend. Op die regel zijn wel een paar uitzonderingen mogelijk. Zo mag bij een verhoging van een korting (bijv van 20% naar 50%) nog wel verwezen worden naar de oude prijs waarover de korting ging. En geldt de regel niet voor bederfelijke producten, zoals voedsel.
Dubbel misleidende combinatie
Als een winkel die twee combineert zou je kunnen zeggen: ik verklein de hoeveelheid en verhoog even de prijs, om ‘m daarna met in de aanbieding te gooien met een spectaculaire Van/voor aanbieding. Dan raak je als consument zéker de weg kwijt. Zolang het over bederfelijke producten gaat mag dat dus kennelijk nog wel…
Houd je uitgaven in de gaten
Eigenlijk weet ik niet of het zinvol is om je heel druk te maken over de prijzen van individuele producten. Daar kun je als consument toch weinig tegen doen. Wat je wél kunt doen is je eigen uitgaven heel goed in de gaten houden. In beeld hebben en houden hoeveel geld er binnenkomt, hoeveel je uitgeeft en waaraan dan precies.
Maatregelen nemen
Dikke kans dat jouw uitgaven aan boodschappen echt omhoog gaan de laatste tijd. Om te voorkomen dat er een probleem ontstaat is het belangrijk om dat op tijd te signaleren en maatregelen te nemen. Wat voor maatregelen?
Andere keuzes maken
De basis is simpel: andere keuzes maken! Dat kan zijn in de vorm van minder of andere producten in je boodschappenkar. Of door minder uit te geven aan andere zaken – daar is vaak ook wel ruimte om te besparen. Het is maar net wat je belangrijker vindt.
Laat je in elk geval niet verrassen door gestegen prijzen!