Vragen? Bel ons: 088-22 77 344
woensdag 26 oktober 2022, 08:51 - Anneke Ranzato-Versloot
#energie

Er is natuurlijk veel te doen rondom onze energierekeningen. De bizar snel stijgende energieprijzen hebben grote gevolgen voor de meeste consumenten, op allerlei manieren.

Hoge energierekening bij variabel tarief

Allereerst door de hogere energierekening waar je mee te maken krijgt als je niet (meer) in een vast contract zit. Wie toevallig een tijdje geleden een contract heeft afgesloten voor meerdere jaren is nu spekkoper, maar wie wist dat van tevoren?

Tarieven voor gas

Nieuwe vaste contracten nauwelijks mogelijk

Een nieuw vast contract afsluiten is de laatste tijd nauwelijks mogelijk. Energiebedrijven wagen zich niet aan het vastleggen van de tarieven voor de lange termijn. Dat is heel begrijpelijk, maar ook onwenselijk: consumenten kunnen hierdoor geen zekerheid krijgen over hun energierekening.

Overheid dringt aan op langere contracten

De overheid dringt er dan ook op aan dat er weer langere contracten aangeboden gaan worden. Dat willen ze om de burger te beschermen. Om ons de kans te geven de energienota voor langere tijd helder te hebben en zo financiële problemen te voorkomen.

Besparen op energie

Opzeggen energiecontract veel duurder

Om dat voor de energiebedrijven interessant te maken heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe regels voorgesteld. Eén van die regels is dat het veel duurder gaat worden om een energiecontract tussentijds op te zeggen. Dat kost nu bijna niets, dus is het voor jou als consument heel makkelijk om bij dalende energieprijzen over te stappen naar een goedkoper contract.

Failliete energiebedrijven

Buiten de hoogte van de energierekening en de looptijd van het contract speelt er nog meer. De heftige prijsbewegingen op de energiemarkt hebben ervoor gezorgd dat er vorig jaar maar liefst 7 energieleveranciers failliet zijn gegaan.

Klanten werden overgenomen

Dat zorgde voor veel commotie, want hoe moest dat met de klanten van die energiebedrijven? Het werd allemaal opgelost: ze werden overgenomen door een andere leverancier. Er ontstond gelukkig geen probleem met de levering van gas en elektriciteit.

Stroom levering gaat door bij faillissement energiebedrijf

Failliet door te lage prijzen

Wat wel pittig was: de tarieven die de overgenomen klanten opeens moesten gaan betalen. Ze zaten bij een prijsvechter, een energiebedrijf dat echt goedkoop was. Dat was ook de oorzaak van de faillissementen - de energiebedrijven hadden flinke risico's genomen door goedkope contracten af te sluiten zonder de inkoop van die te leveren energie sluitend te hebben. Toen die inkoop opeens veel duurder werd kwamen ze in grote problemen.

Veel hogere energietarieven 

De overnemende energiebedrijven schotelden hun nieuwe klanten flink hogere tarieven voor. Op zich heel logisch, bekeken vanuit het energiebedrijf. Die kunnen natuurlijk niet opeens energie gaan leveren tegen tarieven die ze niet zelf hebben afgesproken... dan gaan ze daar verlies op lijden. Vanuit de consument is het alleen wel zuur. Die dacht het goed geregeld te hebben met z'n energiekosten en moet opeens veel meer gaan betalen.

Rechter: nieuwe leverancier moet oude prijzen aanhouden

Sommige consumenten lieten het er niet bij zitten en legden de zaak voor aan de rechter. De kantonrechter in Amsterdam heeft nu een verrassende uitspraak gedaan: de nieuwe energieleverancier moet de voorwaarden uit het oude contract volgen. Echt? Ja echt!

Uitspraak rechter

Positief voor klant van failliet energiebedrijf

Het klinkt als positief. Voor de mensen die klant waren bij zo'n failliet gegaan energiebedrijf is het dat ook - als dit vonnis standhoudt kunnen die allemaal een vergoeding eisen bij de energieleverancier waar ze na het faillissement naar overgezet werden. 

Geen medewerking meer van energiebedrijven

Toch lijkt het mij niet zo'n goede zaak. Er zal immers geen energiebedrijf meer zijn dat de klanten uit het faillissement van een concullega wil overnemen. Dan moeten ze energie gaan leveren tegen de onverantwoord lage prijzen die zo'n prijsvechter de markt in heeft gegooid.

ACM gaf Eneco toestemming

Bovendien blijkt bijvoorbeeld in de overname van de klanten van Welkom Energie door Eneco dat die laatste toestemming had van de ACM om de klanten nieuwe tarieven te rekenen. Dat rijmt natuurlijk niet met de uitspraak van deze rechter.

Autoriteit Consument & Markt - ACM

Geen klanten meer overnemen uit faillissement

Dat wordt interessant, hoe dit verder gaat uitpakken. Als het juridisch zo blijkt te zijn dat de oude tarieven aangehouden moeten worden gaat geen energiebedrijf meer de klanten uit een faillissement overnemen.

Wat gebeurt er dan met de klanten?

Wat gebeurt er als het klantenbestand niet overgenomen wordt? Dan worden de klanten verdeeld over alle andere energieleveranciers. Gedwongen, dus dan blijven die tarieven ook niet gelden. Die afhandeling lijkt me veel bewerkelijker voor iedereen, dus waarom zouden we dat willen?

Lopende contracten respecteren... ook bij faillissement?

Op zich is het terecht dat lopende contracten gerespecteerd moeten worden als een bedrijf overgenomen wordt. Dat wil ik ook bij de overname van onze camping.

Het grote verschil is dat het bij deze energiebedrijven gaat om een faillissement. Ik zou zeggen dat er dan een andere situatie geldt, en dat je als klant gewoon pech hebt. Maar goed, ik ben geen jurist dus ik kan het helemaal mis hebben. Ben wel heel benieuwd dat hiervan de einduitkomst wordt!

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.