Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogDiploma's en service abonnementen
De AFM heeft vorig jaar een onderzoek naar financieel adviseurs gedaan waaruit blijkt dat er nog heel wat mis is. Vooral het niet voldoe naan de diplomaplicht is zorgwekkend, maar ook de service abonnementen blijven een hekel punt.
Voor alle duidelijkheid: financieel adviseurs moeten de relevante diploma’s hebben alvorens zij een klant advies mogen geven. Een hypotheekadviseur moet dus het diploma WFT Hypothecair Krediet hebben om een hypotheekadvies te geven en een hypotheek af te sluiten.
Het is ten strengste verboden om zonder diploma een advies te geven of een verzekering af te sluiten. Uit dit onderzoek blijkt dat ruim 40% van de 75 vergunninghouders die de AFM in 2022 heeft gecontroleerd niet volledig voldeed aan de eisen van de diplomaplicht! De AFM vindt dit terecht zorgwekkend.
Een ander punt is het aantal lopende service abonnementen:
2019 | 2020 | 2021 | |
Aantal aanbieders | 2.449 | 2.500 | 2.290 |
Omzet in service abonnementen | € 132.840.600 | € 146.507.200 | € 135.347.100 |
Gemiddeld per aanbieder | € 54.243 | € 58.603 | € 59.104 |
Met verbazing sta ik naar deze cijfers te kijken. Waarom? Ik heb ook een service abonnement voor mijn klanten. Ik heb totaal 40 klanten die maandelijks 15 euro betalen. Dit is een jaarbedrag inclusief BTW van 7.200 euro!
Ik ben echter van mening dat een service abonnement niet voor al mijn klanten van toepassing is. Het moet een win-win situatie zijn. Ik weet ook dat diverse collega’s het abonnement als het ware verplichten (anders geven ze geen antwoord op vragen van de klant) en dat er maandbedragen betaald worden tot wel 50 euro.
De AFM verwacht dat hypotheekadviseurs die serviceabonnementen aanbieden hun klanten goed informeren over wat zij wel en niet krijgen binnen het abonnement en hoeveel dit kost.
Een hypotheekadviseur moet altijd blijven voldoen aan de wettelijke zorgplicht - ook zonder service abonnement. De wettelijke zorgplicht houdt in dat de klant gedurende de looptijd van een financieel product geïnformeerd moet worden over wezenlijke wijzigingen in essentiële productinformatie.
Taken die binnen de wettelijke zorgplicht vallen mogen dus niet meegenomen worden in een service abonnement. Anders laat je de klant betalen voor service die al vanuit de wettelijke zorgplicht gegeven moet worden.
De Consumentenbond deed in 2021 al een onderzoek naar de service abonnementen en zei daarover het volgende:
Bijna alle servicecontracten bieden diensten als het beheer van de hypotheek, het beantwoorden van vragen of het wijzigen van klantgegevens en het doen van een nieuw rentevoorstel wanneer de rentevastperiode afloopt. Volgens de Consumentenbond vallen deze diensten onder de wettelijke zorgplicht. "Consumenten moeten dat dus sowieso krijgen, zónder aanvullend abonnement en zonder bijbetaling."
Andere diensten zoals 24 uur per dag bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving, en het aanmaken van een klantprofiel noemt de bond "ronduit gebakken lucht". "Consumenten gooien hiermee jarenlang geld weg voor een nutteloze dienst", zegt directeur Sandra Molenaar. Ze vindt het misleidend, "want als je toch iets wezenlijks wilt veranderen aan je hypotheek, dan betaal je ook met zo'n abonnement vaak nog advieskosten".
Ik kan niet anders concluderen dat veel collega’s leuk verdienen aan serviceabonnementen. Of misschien gewoon aan het voldoen aan de wettelijke zorgplicht?
Voor beide onderwerpen geldt dat hypotheekadviseurs prima voor verbetering kunnen zorgen.
De benodigde WFT-diploma's halen en bijhouden is een absolute basisvereiste om je klant goed van dienst te kunnen zijn. Zorg ervoor dat alle adviseurs hun diploma WFT Hypothecair Krediet hebben voordat je ze met een klant aan de slag laat gaan!
En de service abonnementen: gebruik ze niet als melkkoe maar kijk naar wat jouw klant buiten de wettelijke zorgplicht werkelijk nodig heeft.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.