Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogOnderzoek AFM op komst naar kwaliteit hypotheekadviezen
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat dit jaar nog een onderzoek doen naar de kwaliteit van de adviesgesprekken die hypotheekadviseurs voeren. Het laatste onderzoek was 10 jaar geleden, daarna heeft de AFM diverse leidraden gemaakt. Deze kunnen hypotheekadviseurs gebruiken om een goed hypotheekadvies te kunnen onderbouwen. Eind 2010 is de AFM bij mij langs geweest (op mijn verzoek) om wat hypotheekdossiers te controleren. De afgelopen jaren is er veel veranderd.
Een hypotheekadviseur mag niet zomaar een hypotheekofferte (renteaanbod) voor zijn klant aanvragen. De adviseur moet eerst een klantdossier maken en deze overleggen aan de klant. In dit klantdossier wordt beschreven waarom een klant een hypotheek wil afsluiten met alle toeters en bellen er omheen.
Let op: dit klantdossier schrijven is tijdrovend want alle risico’s moeten beschreven worden. Hierbij merk ik op dat vaak niet alle informatie 100% voor handen is. U moet dan denken aan een taxatierapport waarin de waarde van de gekochte koopwoning wordt vermeld. Hieronder een opsomming van (diverse) punten die in een klantdossier beschreven moeten zijn:
Als de klant akkoord is met het klantdossier kan het renteaanbod (de hypotheekofferte) worden aangevraagd.
Bovenstaande werkwijze lijkt simpel, maar in werkelijkheid kan dit tot grote problemen zorgen. Vooral in de tijd dat de hypotheekrentes (iedere dag / week) flink stegen. Een klant wil natuurlijk de laagste hypotheekrente hebben. Echter: het renteaanbod met deze lage rente kan pas worden aangevraagd als het klantdossier is gemaakt en uitgelegd aan de klant!
Brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek. De NVHP, Adfiz en OvFD laten in een reactie weten dat zij geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de kunde en kennis van adviseurs.
Het is prima om na tien jaar weer een onderzoek te doen naar de kwaliteit van advies”, stelt OvFD-directeur Colinda Rosenbrand. “We weten dat er een onderzoek komt en wachten dat met vertrouwen af. De AFM zegt zelf dat ze geen aanleiding hebben om te denken dat het in Nederland misgaat met advies en wij onderschrijven dat.
Zo te lezen en te horen maakt niemand zich druk over het onderzoek van de AFM. Ik heb een andere mening. De AFM gaat namelijk niet voor niets een onderzoek doen. Het zal mij niet verbazen dat zij de afgelopen tijd / jaren signalen gekregen hebben dat het adviestraject van de hypotheekadviseurs “slechter” is geworden. Het resultaat van het onderzoek van de AFM kan wel eens flink tegenvallen en voor paniek gaan zorgen in de branche. U hoort weer van me als het resultaat bekend is.
Huizenbezitters die de afgelopen tijd / jaren een hypotheek hebben afgesloten, moeten een klantdossier van hun hypotheekadviseur hebben gekregen voordat er een renteaanbod werd aangevraagd. Dit klantdossier is heel erg belangrijk. Hypotheekadviseurs die geen klantdossier maken / schrijven komen hun wettelijke zorgplicht niet na.
Bovendien: als in de toekomst blijkt dat de hypotheekadviseur een steek heeft laten vallen - dan is het klantdossier nodig om dat te kunnen aantonen. Accepteer dus geen hypotheekadvies zonder klantdossier!
Onze hypotheekexperts werken volgens de richtlijnen van de AFM, dus met een keurig klantdossier. Meer weten? Vraag gerust een gratis en vrijblijvend telefoongesprek aan met één van onze adviseurs!
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.