Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogNieuwe ontwikkelingen bij Currence
Online kopen en betalen via iDEAL, inmiddels doet bijna iedereen het denk ik. Logisch: het gaat super gemakkelijk en snel. Er komen nieuwe ontwikkelingen aan die het allemaal nóg makkelijker gaan maken. Té makkelijk?
Het kan altijd nóg gemakkelijker en nóg sneller, dus blijft Currence - het bedrijf achter iDEAL - doorontwikkelen en komen er weer nieuwe features aan. Samengevat gaat er dit veranderen:
Het nieuwe iDEAL maakt online bestellen en betalen nog makkelijker. iDEAL wordt uitgebreid met een nieuwe betaalpagina en een eigen iDEAL-profiel voor gebruikers. Met de hierin bewaarde gegevens, zoals bijvoorbeeld een bezorgadres, kunnen klanten nog sneller hun bestelling of betaling afronden.
Het klinkt allemaal wel prachtig. Nóg sneller je bestelling en betaling afronden, wat willen we nog meer? Met je eigen iDEAL profiel hoef je nooit meer je adresgegevens in te vullen in een webshop. En hoef je niet meer naar de betaalomgeving van je bank om de betaling goed te keuren.
Handig voor jou als koper en daarmee ook aantrekkelijk voor de webshop. Die wil immers dat er zo min mogelijk belemmeringen zijn in jouw koopproces, zo min mogelijk momenten waarop jij alsnog kunt besluiten de aankoop niet te doen.
Maar dan komt-ie... in de toekomst komen er ook nieuwe betaalmogelijkheden:
In de toekomst zullen er meer diensten worden toegevoegd, bijvoorbeeld nieuwe betaalopties zoals terugkerend of later betalen.
Dat vind ik wel spannend. Ik lees het tenminste zo: dat je dan via iDEAL in termijnen of uitgesteld kunt betalen. Dat kennen we ergens van... Klarna, Riverty... de partijen die het in mijn ogen veel te gemakkelijk maken om een aankoop te doen waar je geen geld voor hebt. Buy now, pay later... BNPL... Vooral jongeren bouwen op die manier onverantwoorde schulden op, een super zorgwekkende ontwikkeling.
Dat dit te gemakkelijk gaat blijkt ook wel uit de signalen uit de schuldhulpverlening: Schuldhulp ziet groei van schulden bij Klarna en Riverty: 'Uitgesteld betalen té verleidelijk'. Ik krijg oprecht de kriebels van dit soort partijen, die zich kennelijk echt niet druk maken over de problemen waarmee ze de mensen opzadelen.
Op dit moment beperkt zich dit tot de webshops die uitgesteld betalen via Klarna of Riverty aanbieden. Dat zijn er natuurlijk wel heel wat, maar nog lang niet allemaal. Het kost een webshop ook gewoon geld volgens mij, dus de kleintjes doen het minder snel.
Bol.com werkt voor zover ik kan zien niet met Klarna of Riverty. Daar kun je overigens wel achteraf betalen, dat moet dan binnen 14 dagen na de verzending van jouw aankoop. Ik weet eigenlijk niet hoe Bol.om ermee omgaat als je dat niet doet, die betaling binnen 14 dagen.
Ik kwam trouwens net nog wel een betaaldienstverlener tegen waar ik nog niet eerder van gehoord had: SprayPay - zo te zien met alleen gespreid betalen, niet volledig uitgesteld. En zo zijn er nog wel meer onbekende namen op dit gebied. Ik zie bij Pay. bijvoorbeeld naast Riverty (voorheen Afterpay), Klarna en SprayPay ook Billink, Biller, in3 en Creditclick als het gaat om betaalmethoden voor achteraf betalen.
Een andere manier om iets te kopen als je er geen geld voor hebt is via een persoonlijke lening. Daar hangen veel meer regels aan en de manier van lenen is ook transparanter qua rente en kosten. Dus als je dan toch iets koopt met geleend geld, dan zeg ik: pak het serieus aan met een PL.
Betalen via iDEAL kan in zo ongeveer elke Nederlandse webshop. Kun je straks via iDEAL ook uitgesteld of in termijnen betalen, dan worden er nog veel meer aankopen gedaan met geld dat mensen niet hebben. Als iDEAL dat zelf gaat aanbieden kunnen heel wat van die betaaldienstverleners wel inpakken denk ik.
Achteraf betalen met iDEAL gebeurt nu trouwens ook al. Je kent de iDEAL betaallink vast wel, die wordt vaak meegestuurd met een factuur: klik hier om meteen te betalen. Of een QR-code. Een Tikkie werkt ook via iDEAL trouwens. Dit zijn allemaal vormen van 'achteraf betalen'.
Waarom ben ik dan zo allergisch voor Riverty en Klarna? En dus ook wantrouwend voor uitgesteld en in termijnen betalen via iDEAL? Omdat met die diensten het 'buy now, pay later' in feite wordt uitgelokt. Je actief wordt uitgenodigd om iets te kopen waarvoor je geen geld op je rekening hebt staan. Dat is toch iets anders dan een factuur van de tandarts achteraf betalen. Of een Tikkie van een vriend krijgen.
Ik kan dus niet zeggen dat ik het een fijn idee vind dat iDEAL die diensten ook wil gaan aanbieden. Dan zal er nog veel meer gebruik gemaakt worden van BNPL, ben ik bang. Tegen de Telegraaf zegt de woordvoerder van iDEAL wel dat het gespreid en uitgesteld betalen renteloos zal zijn... ja, bij iDEAL. De webshop betaalt iDEAL natuurlijk een vergoeding voor deze faciliteit en zal deze wellicht doorberekenen. Dat zou ik ook wel prima vinden eigenlijk, een soort drempel om de keuze voor achteraf betalen te maken.
Het grote verschil met de eerder genoemde betaaldienstverleners is denk ik dat de webshop via iDEAL ook niet in één keer de betaling krijgt. iDEAL gaat het geld niet voorschieten, gaat alleen de betalingen achteraf of in termijnen inregelen.
Dat maakt deze route voor een webshopeigenaar weer minder interessant, want het risico dat er problemen ontstaan rondom die betalingen is dan voor de shop zelf. Niet voor iDEAL - als ik het goed begrijp allemaal. Klarna en Riverty nemen dat risico over: de webshop krijgt in één keer z'n geld en heeft geen last van eventuele betalingsproblemen.
Of... gaat iDEAL betaling via Klarna en Riverty faciliteren en daarmee stimuleren? Bij de voordelen voor ondernemers van het nieuwe iDEAL lees ik onder andere: "Extra diensten via bestaande contractrelatie met eigen bank of payment service provider."
Je merkt het al: het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe het zal gaan werken. Dat zal ongetwijfeld in de loop van de tijd duidelijk worden, het is immers nog toekomstmuziek. Ik houd het wel scherp in de gaten!
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.