Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogFoute advisering of afhandeling kan jou als klant veel geld kosten
Zoals bekend hebben hypotheekadviseurs een zorgplicht naar hun klanten toe. Die moet serieus genomen worden bij het niet naleven van die zorgplicht kan de adviseur daarop aangesproken worden.
Als een klant een klacht heeft gaat die allereerst in gesprek met de financieel dienstverlener, om te kijken hoe ze dat kunnen oplossen. Komen ze er samen niet uit, dan kan de klant aankloppen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid. En ja, daar kan de klant gelijk krijgen.
In een recente zaak bij het Kifid kreeg een klant zijn gelijk waardoor de hypotheekadviseur flink mag aftikken. Wat is er gebeurd?
Dit is wat de adviseur heeft afgesproken met de klant:
Het verhaal is duidelijk en simpel. Een lopende hypotheek moet worden overgesloten naar de Triodos bank voor een hypotheekrente van 1,5% met een rente vast periode van 25 jaar. Dit is wat er in de praktijk gebeurt:
“Hierbij nogmaals mijn excuses voor de gemaakte fout in het adviestraject om de hypotheek te wijzigen. Zoals gisteren reeds telefonisch besproken volgt er geen factuur ondanks de door jullie ondertekende opdracht tot dienstverlening. Het dossier dat ik van jullie heb is vernietigd. Ik vertrouw erop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd”
Uit het bovenstaande blijkt dat de adviseur vergeten is te vertellen dat hij geen hypotheek kan verzorgen bij Triodos Bank. Dit laatste is natuurlijk heel erg vreemd. Iedere adviseur weet toch precies met welke banken hij zaken kan doen!
De klant dient een klacht in bij het Kifid en eist een schadevergoeding van 0,3% over 230.000 euro voor een duur van 25 jaar. Het gaat hier dan over een bedrag van 17.250 euro. De 0,3% is het renteverschil tussen 1,8% en de eerdere 1,5%.
De hypotheekadviseur komt met het volgende verweer:
In mijn blog Geen renteaanbod voor hypotheek zonder klantdossier! legde ik al uit hoe belangrijk een klantdossier is. Een hypotheekadviseur moet altijd eerst een klantdossier maken en deze doornemen met de klant. Pas na goedkeuring van het klantdossier kan het renteaanbod worden aangevraagd door de hypotheekadviseur.
In dit geval heeft de hypotheekadviseur alle documenten vernietigd. Hij heeft echter ook geen klantdossier overlegd aan de klant want daarin had gestaan dat de rente bij oversluiten 1,8% zou worden. De klant had dan direct zijn ongenoegen kunnen uiten, er was hem immers 1,5% beloofd.
De klagende klant werd door de Geschillencommissie van Kifid in het gelijk gesteld. De uitspraak samengevat:
Uit deze zaak blijkt wel weer hoe belangrijk het klantdossier is. In dit dossier staat alles beschreven. Hypotheekadviseurs die geen of te laat een klantdossier overleggen aan hun klanten voldoen niet aan hun zorgplicht.
Als klant is het belangrijk om hierop te letten en te protesteren als er onduidelijkheden zijn of zaken te lang duren. Zoals uit deze uitspraak blijkt kan er een terechte schadevergoeding volgen als een hypotheekadviseur zijn/haar werk niet goed doet.
Benieuwd naar het professionele hypotheekadvies van onze experts?
Gratis en vrijblijvend kennismaken!
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.