dinsdag 3 augustus 2010, 13:13 - Anneke Ranzato-Versloot
Zo af en toe komen ze eens binnen in één van mijn mailboxen: van die phishingmails die proberen over te komen alsof ze van een bank zijn. De vissers hadden het tot nu toe steeds gemunt op de Postbank-klant. Maar gisteren kreeg ik een nieuwe, met Rabobank Internetbankieren als onderwerp. Als ik zo’n mail lees is het voor mij direct overduidelijk dat het hier om phishing gaat. Niet klikken op de link, dan is er niets aan de hand. Maar zouden er nou mensen zijn die hier intrappen? Die direct in de stress springen als er in de mail iets geroepen wordt over veiligheidsupdates of fraude? Die niet zien dat de mails in baggerslecht Nederlands zijn opgesteld? Die dus gewoon maar op die link klikken, waardoor ze juist het slachtoffer kunnen worden van fraude? Ik kan me er weinig bij voorstellen maar het zal vast wel. Anders zou het voor de phishers immers geen zin hebben om deze mailacties uit te voeren. Zomaar even de tekst van het mailtje dat zogenaamd van Rabo Internetbankieren kwam: “Dit is een belangrijke veiligheidsupdate. Wij het veiligheidsteam van de Online drang van het.. Dit is een belangrijke veiligheidsupdate. Wij het veiligheidsteam van de Online drang van het Bankwezen Rabo dat u uw rekening door een paar seconden te vergen om deze vorm in te vullen controle. Het moet uw rekening aan onze nieuwe server. tevreden bevorderen voldoet zodat kunnen wij fraude tegenhouden.. klik hier om uw informatie bij te werken.” Daar trapt toch zeker niemand in????
Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.