woensdag 7 september 2016, 18:41 - Anneke Ranzato-Versloot

Goed onderwerp snijdt Reinout van der Heijden aan in de Geldvraag op Volkskrant.nl. De vraag luidt: "Hoe krijg ik klantenkorting op mijn hypotheek?" Klantenkorting? Als je een hypotheek hebt bij een bank ben je toch klant van die bank? Dus krijgt niet iedere hypotheek die klantenkorting dan?

Vaste klantenkorting bij betaalrekening

Nou nee. Het gaat hier om de 'vaste klantenkorting' die verschillende grootbanken aanbieden op de hypotheekrente - met als voorwaarde dat je bij die bank ook een betaalrekening aanhoudt. Een bijzonder aardige korting: 0,2 tot 0,25%. Als je dat even uitrekent op een hypotheek van zeg € 200.000, dan is dat toch bruto € 400 tot € 500 per jaar. Netto natuurlijk wel wat minder.

Maar goed, de kosten van de bankrekening heb je er ruim uit zeg maar. Zelfs als je die aanhoudt naast de betaalrekening die je eigenlijk wilt gebruiken. Alhoewel, sommige banken eisen wel dat het een actieve betaalrekening is voor die korting. Dus eentje waarop je inkomen gestort wordt. Of zelfs waarop (ING) minimaal 10 transacties per maand plaatsvinden.

Geen tweesporenbeleid

Tot een paar jaar geleden waren er banken die er een tweesporenbeleid op nahielden. Dat hield in dat de bank bij nieuwe hypotheekklanten een lagere rente voor de hypotheek rekende dan bij het verlengen van bestaande hypotheken. Nieuwe klanten kregen dus een voordeel dat bestaande klanten niet konden krijgen. Dat mag niet meer: sinds 2013 is een 'éénsporig rentebeleid' verplicht. Korting geven op de hypotheekrente mag nog steeds, maar dat moet dan wel voor zowel nieuwe als bestaande klanten gelden.

Is de korting bij het aanhouden van een betaalrekening een tweesporenbeleid? Nee: de korting geldt zowel voor nieuwe als voor bestaande hypotheken. Ook kun je de korting alsnog krijgen als je een nieuwe rentevastperiode afsluit en dan wél de vereiste betaalrekening hebt. Tot zover voldoet dit systeem aan de eisen.

Actieve informatie bij verlenging?

Alleen... de Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat nieuwe en bestaande klanten op dezelfde manier geïnformeerd worden. De vraag is of dat ook gebeurt als het gaat om de 'korting bij betaalrekening'. Krijgt de klant bij zijn verlengingsvoorstel een seintje als hij nog geen betaalrekening heeft? Dat hij alsnog een aanzienlijke korting op de hypotheekrente kan krijgen als hij die opent? Het zou me eerlijk gezegd verbazen...

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.