Anneke Ranzato-Versloot

Contentmanager HomeFinance
Gepubliceerd op: 30-9-2016 om 15:18

Vandaag start een nieuw initiatief op de huizenmarkt: Briefje.com. Is dat een makelaar? Nou nee, eigenlijk niet. Het is meer een soort van brievenbus. Eentje waarin je een briefje kunt achterlaten voor de eigenaar van een woning - zo'n briefje waarop je zet dat je wel geïnteresseerd zou zijn in het kopen van dat huis als hij het wil verkopen.

Vleiend briefje

Heb jij weleens zo'n briefje in de bus gehad? Waarop iemand zegt: als jij nou je huis wilt verkopen, dan wil ik het wel hebben. Ik niet hoor. Het lijkt me wel vleiend, zo'n briefje. Maar dan moet ik misschien mijn tuin ook wat beter bijhouden... Hoe dan ook, het schijnt te gebeuren dat mensen zo'n briefje in de bus krijgen. En dat er nog een deal uit voortkomt ook.

Zó ouderwets

Maar ja, een briefje in de bus is wel erg ouderwets. Dat moet anders kunnen, dacht Maarten Aarts - de oprichter van Briefje.com. Een digitale brievenbus waarin iedereen kan aangeven in welke straat of welk specifiek huis hij zou willen wonen. Waar iedereen die zijn woning wil verkopen in kan kijken om te zien of er mensen geïnteresseerd zijn. En zo zonder makelaar een koper kan vinden voor het huis.

Kopen / verkopen zonder makelaar

Zonder makelaar, dat klinkt aantrekkelijk. Dat scheelt enorm in de kosten natuurlijk. Zowel een kopend als een verkopend makelaar kost immers een berg geld. Tegelijk is het ook wel heel spannend om te kopen of verkopen zonder makelaar. Wat weet jij tenslotte van het proces van het kopen of verkopen van een huis? Het is niet alsof je dat in je leven heel vaak doet... tenminste, de meeste mensen niet. Aan de andere kant: je kunt samen voor het papierwerk enzo altijd alsnog een makelaar inschakelen.

De ideale woning niet mislopen

Ik denk dan ook dat de kernmotivatie om gebruik te maken van Briefje.com niet het besparen van makelaarskosten hoeft te zijn. Het kan - zéker in een overspannen woningmarkt zoals momenteel in Amsterdam - simpelweg een manier zijn om de woning van je dromen te vinden en meer kans te maken om die ook werkelijk te kunnen kopen. Dat de woning niet al verkocht is terwijl jij nog niet eens bezichtigd hebt.

En wat kost dat?

Het verdienmodel achter de site draait op 'Match-alerts'. Je betaalt niets voor het aanmelden en opgeven van de plek(ken) waar je graag wilt wonen. Dat is gratis. Wel betaal je € 1,50 voor het SMSje dat je krijgt als er een match is. En voor de contactgegevens. En voor 'andere meldingen'. Klinkt een beetje als een SMS-abonnement waar je nooit meer vanaf komt, maar Briefje.com verzekert je in de veelgestelde vragen dat dit niet het geval is. Dat je heel gemakkelijk de SMSjes kunt afmelden zonder dat je account daarmee ook inactief wordt. Alleen... dan heb je er niets meer aan, want je krijgt geen bericht meer als jouw droomhuis beschikbaar komt.

Zou het gaan werken?

Ik houd van nieuwe initiatieven. Van creativiteit om met een leuke dienstverlening geld te verdienen. Maarten Aarts heeft dit leuk bedacht en aantrekkelijk uitgevoerd. Nu moeten alleen de mensen zich nog gaan aanmelden. De potentiële kopers, maar ook degenen die hun woning willen verkopen. Ik ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren...

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.