donderdag 19 januari 2017, 15:03 - Anneke Ranzato-Versloot

Grappig hoe je soms nieuws helemaal kunt missen. Gewoon niet langs zien komen, terwijl het over onderwerpen gaat die je graag wilt zien. Dit bijvoorbeeld: in november het nieuws dat creditcardbedrijf ICS haar klanten teveel krediet gaf. De AFM sprak over sancties, ICS zelf over compensatie. En ik heb het gewoon gemist.

Schuld op creditcard: ineens of in termijnen betalen

Wie een creditcard aanschaft leent geld. Soms heel kort en renteloos, omdat je aan het eind van de maand het openstaande bedrag direct terugbetaalt. Soms veel langer, omdat je de uitgegeven bedragen in maandelijkse termijnen aflost. In die termijnen zit dan een vaak forse rente verwerkt. Die kredietvergoeding is echter niet hoger dan het wettelijk maximum dus dat is niet tegen de regels.

Overkreditering op creditcards bij ICS

Wat wel tegen de regels ging: de hoogte van het krediet dat ICS aan haar klanten verstrekte. Dat bleek hoger dan verantwoord is. Daar is de Autoriteit Financiële Markten (AFM) natuurlijk niet blij mee. Daarom is de kans aanwezig dat ICS een boete gaat krijgen vanwege het schenden van haar zorgplicht. Een kredietverstrekker moet ervoor zorgen dat een consument niet teveel krediet krijgt, en dat heeft ICS niet goed gedaan.

Teveel lenen = klantbelang?

Ze verkopen het leuk: Je zou kunnen zeggen dat we iets teveel gedaan hebben wat de klant wilde. De klant wil meer krediet, dus dan geef je dat. Zonder je te houden aan de normen die gelden voor maximale kredietverstrekking. Met als gevolg dat een consument in de financiële problemen komt omdat de creditcardschuld terugbetaald moet worden. De torenhoge rente die over een creditcardschuld berekend wordt helpt daar ook niet bij.

Compensatieplannen

ICS gaat klanten die ze teveel geld liet lenen compenseren. Het opstellen van die compensatieregeling duurt alleen wel al best lang. Het had eind vorig jaar klaar zullen zijn, maar dat is dus niet gelukt. Ik ben wel benieuwd wat voor soort compensatie er komt eigenlijk. Hoe bepalen ze wie er recht hebben op een compensatie en wie niet? Is dat een piepsysteem: alleen als je klaagt krijg je compensatie? Ik hoop het toch niet...

Hoe compenseer je voor een te hoog krediet?

Daarnaast: hoe kun je mensen compenseren voor het feit dat ze teveel krediet hebben gekregen? Krijgen ze een gedeeltelijke kwijtschelding van hun schuld (dat wat ze meer hebben mogen lenen dan volgens de normen verantwoord was)? Of hoeven ze over dat deel van hun schuld geen rente te betalen en krijgen ze terug wat ze teveel hebben betaald? Misschien slimmer om die terugbetaling dan te doen door de openstaande schuld te verlagen. Maar goed, ik ben benieuwd!

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.