Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Anneke Ranzato

Contentmanager HomeFinance & freelance blogger
Gepubliceerd op: dinsdag 9 mei 2017 om 14:32

Laten we het nog eens over telefoonkredieten hebben. Dat lijkt nu een officiële term te worden dus ga ik 'm ook maar gebruiken. Bedoeld wordt natuurlijk het afsluiten van een abonnement waarbij je de smartphone 'cadeau' krijgt. NOT! Het betalen van het toestel via je abonnement is niets anders dan het in termijnen betalen ervan. Niets anders dan een lening dus. Een lening die sinds 1 mei geregistreerd wordt bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Inkomenscontrole in de praktijk

Waar ik erg benieuwd naar ben: hoe zou de inkomenscontrole in de praktijk gedaan worden? De belwinkel moet van de Autoriteit Financiële markten naar het inkomen vragen. Kost het toestel meer dan € 1.000, dan moet de klant een loonstrook of bankafschrift laten zien. Dat laatste is helder. Het eerste... tja. Vragen naar het inkomen en de vaste lasten is dus verplicht, maar controle is er niet. De klant moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is, en bij twijfel kan er dan om bewijsstukken worden gevraagd. Gaat de medewerker van de telefoonwinkel dat doen? Ik kan me er weinig bij voorstellen...

Onzin en betutteling

Grappig hoe financiële onderwerpen op social media meestal niet zo leven, maar dit toch wel indruk leek te maken. Ik weet niet eens meer waar, maar zal een post over dit onderwerp met véél reacties. Vooral reacties in de sfeer van 'wat een onzin' en 'wat een betutteling'. Waarbij ik dan meteen denk: goh, zou je bang zijn dat je niet doorlopend met de nieuwste smartphone kunt pochen?

Waarom probleem met lening?

Wie om het hardst roept dat het echt geen lening is... die heeft niet opgelet op school. Want natuurlijk is het dat wel. Waarschijnlijk wil je niet dat het een lening is. Waarom eigenlijk niet? Heb je nog nooit een lening gehad en vind je het erg om er één te hebben? Ben je bang dat je door die lening geen huis kunt kopen omdat jouw maximale hypotheek er lager door wordt? Ben je bang dat je een BKR-codering oploopt als je de telefoonrekening niet netjes betaalt?

Registratie telefoonkrediet... zó logisch!

Ik vind een BKR registratie voor deze telefoon kredieten zó logisch! Als je bij een postorderbedrijf iets op afbetaling koopt - wat dat ook is - gelden dezelfde regels. Daar is volgens mij nog nooit over gediscussieerd. Dus waarom voor die dure smartphone niet? Omdat het een recht is waar geen grenzen aan gesteld mogen worden? Zodat je als jongere met een mager inkomen altijd met de nieuwste iPhone kunt rondlopen... terwijl je het maandbedrag van het abonnement eigenlijk niet betalen kunt?

Aangemaakt door Job op 11-05-2017 08:33

Ik vind het niet prettig om mijn gegevens continu met iedereen te delen. Dat je voor het aankopen van een abonnement al je financiele gegevens moet aanleveren aan een commerciele partij. Is het niet een idee om een onafhankelijk centraal orgaan in het leven te roepen die de financiele check uit kan voeren voor al dit soort partijen? Dus als je een hypotheek, lening of iets anders afsluit dat de bank of telefoonaanbieder kan aanvragen of een dergelijke aanvraag verantwoord is? Dit zou een aan het BKR gelinieerd bedrijf kunnen zijn. Veel makkelijker?