Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Anneke Ranzato

Contentmanager HomeFinance & freelance blogger
Gepubliceerd op: woensdag 21 juni 2017 om 10:03

Het is écht al meer dan een jaar geleden dat ik dit schreef: Aasgieren duiken op hypotheekadviseurs, dat verbaast me. Voor mijn gevoel is het veel korter geleden. Maar goed, het was dus februari 2016 toen de Stichting Hypotheekclaim het levenslicht zag. Ik sloot die blog af met de verwachting dat we er weinig of niets meer van zouden horen. Dat had ik mis: ze hebben kennelijk wel degelijk een voedingsbodem gevonden voor hun actie en inmiddels de eerste zaken aangekaart bij het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid).

Nul op rekest bij klachteninstituut

De eerste zaak was gericht tegen De Hypotheekshop Hoorn. Een claim van maar liefst € 100.000 werd neergelegd bij het advieskantoor, omdat er geen goedkopere alternatieven waren besproken dan de afgesloten constructie. Daarbij werd een aflossingsvrije hypotheek met beleggingspolissen overgesloten naar een deels annuïtaire en deels aflossingsvrije hypotheek. Dat vond de klant achteraf niet passend en de Stichting Hypotheekclaim natuurlijk ook niet. Het Kifid dacht er anders over: gekeken naar de wensen van de klant was het een passend advies. En voor alle duidelijkheid laat Kifid nog even weten: "een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie".

Slechte onderbouwing, dubieuze partners

Vakblad AM dook er nog even wat verder in. Die vroeg een advocaat te kijken naar de zaak, de onderbouwing en de uitspraak. Deze gaf aan dat claim niet alleen slecht onderbouwd was, het bleek ook niets meer dan een papieren beoordeling van de zaak. Interessant detail: het doorrekenen van de hypotheek wordt voor de stichting Hypotheekclaim gedaan door het Nationaal Compliance Center (NCC). Zegt je waarschijnlijk niets, mij ook niet. Maar wat blijkt uit het verhaal van AM? Het is een zusterbedrijf van Goedkopehypotheek.nl - een adviesbedrijf waar met grote regelmaat klachten tegen worden ingediend bij het Kifid. Klachten die regelmatig wel gegrond worden bevonden door het loket. Ook het bij Hypotheekclaim betrokken advocatenkantoor De Haan blijkt - zo schrijft AM - niet onbesproken, aangezien het werken op basis van no cure - no pay verboden is voor Nederlandse advocaten.

Deze bevindingen van AM zijn voor mij een bewijs dat mijn allergie voor claimstichtingen niet ongegrond is.....