Vragen? Bel ons: 088-22 77 344
dinsdag 5 september 2017, 10:52 - Anneke Ranzato-Versloot
#betalen

Goh, het is eindelijk zover... er komt een naamcontrole bij overboekingen via de bank. Of nou ja, vooralsnog alleen voor overschrijvingen vanaf een Rabobank rekening. Maar goed, dan duurt het natuurlijk niet lang voordat andere banken dit ook gaan doen.

IBAN-naamcheck - by Rabobank

Betaalvereniging Nederland meldde al eerder dat in 2017 de zo gewenste naam-nummer controle ingevoerd zou worden. De IBAN-naamcheck is ontwikkeld door de Rabobank, maar zal binnenkort ook door andere banken gebruikt gaan worden. Daar zijn heel veel partijen blij mee - en terecht.

Foute overboeking? Jammer joh!

Heel veel mensen leven in de veronderstelling dat de bank bij het invoeren van een overboeking controleert of de naam die je invult wel klopt met het rekeningnummer. Dat is niet gek: waarom zou je anders naam én nummer moeten invullen? Als er geen controle is zou alleen het nummer ook voldoende zijn. Maar die controle was er dus niet. Dat was raar en gaf regelmatig problemen. Als je een fout nummer ingevuld had - een nummer dat wel bestond, dan ging jouw geld gewoon daarheen. En zie het dan maar eens terug te krijgen van de ontvanger die er geen recht op had.

Melding bij foutje

Vanaf nu krijgen Rabo-klanten dus een melding als de naam die zij invullen bij de overboeking niet hetzelfde is als die in het IBAN-systeem. Dat betekent niet dat de overboeking niet kan doorgaan: je bent zelf verantwoordelijk voor wat je met de melding doet. Ik hoop wel dat die melding heeeel duidelijk doorkomt. En dat je een herinnering krijgt als je er niet op reageert. Anders kan dat ook nog wel weer eens voor problemen zorgen.

Herinnering aan opgeslagen betalingen

Ken je dat? Dat je een mobiele betaling wilt doen maar dat je daar opeens zo'n apparaatje (de RaboScanner bij Rabobank bijvoorbeeld) bij nodig hebt, terwijl je dat niet in de buurt hebt. Dan wordt de betaling opgeslagen zodat je die later kunt autoriseren. Prima natuurlijk, maar als je daar vervolgens niet meer aan denkt is de betaling dus niet gedaan. Dat kan lelijk misgaan en boetes opleveren. Na een bepaalde tijd is de betaling zelfs gewoon verdwenen uit je lijst - zonder dat je daarvan een seintje hebt gekregen.

Dus. Ik hoop echt dat er een herinneringsfunctie is meegenomen. En dat ze die ook meteen op die opgeslagen betalingen toepassen. Maar verder is het helemaal top dat dit nu eindelijk geregeld is.

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.