Jos Koets

Financieel adviseur en schrijver
hypotheken belastingen
Gepubliceerd op: woensdag 11 oktober 2017 om 06:32

Hoera, we hebben een nieuw kabinet! Huizenbezitters hoeven echter niet te juichen. Het kabinet heeft weer een nieuwe melkkoe gevonden. Ze gaan de hypotheekrenteaftrek verder beperken. Dit is trouwens niet de eerste wijziging / maatregel die wordt doorgevoerd.

Politieke maatregelen rondom hypotheken sinds 2001

Het is zorgwekkend om te lezen hoeveel maatregelen er sinds 2001 zijn ingevoerd:

  • Dertig jaar renteaftrek voor iedere huizenbezitter vanaf 1-1-2001.
  • Invoering van de bijleenregeling vanaf 1-1-2004.
  • Invoering gedragscode per 1-1-2007 (vaste woonquotes, toetsrente naar tien jaar).
  • Invoering van het banksparen vanaf 1-1-2008.
  • Maximale aflossingsvrije hypotheek 50% van de waarde van de woning vanaf 1-8-2011 (nieuwe gedragscode hypothecaire financieringen).
  • Vervallen van de goedkoperwonenregeling vanaf 1-1-2010.
  • Invoering BGFO 2 vanaf 1-1-2010 (verbod bonusprovisie, provisie moet passend zijn.
  • Invoering van de verplichte aflossing voor starters vanaf 1-1-2013.
  • Beperking van de kosten koper naar 5% vanaf 2013, dit percentage wordt in stapjes per jaar afgebouwd naar 0%.
  • Per 1-1-2014 een verdere beperking van de maximale renteaftrek met 0,5% per jaar voor de hoge inkomens. De renteaftrek is nog 51,5% (was 52%) in 2014, verdere afbouw met 0,5% per jaar tot 38% bereikt is.
  • Afschaffing van diverse subsidies voor starters vanaf 1-1-2013.
  • Beperking van lopende box 1-polissen en rekeningen voor doorstromers vanaf 1-1-2013.
  • Fiscaliteit vanaf 1-1-2013 wordt zeer ingewikkeld doordat er twee groepen ontstaan (starters en doorstromers).
  • Afschaffing provisie (adviseurs moeten op factuur gaan werken).
  • Studiefinanciering wordt als lening beoordeeld.
  • Blokhypotheek zit vanaf 2014 in de NHG-regels, maar welke bank biedt die al aan?
  • Nieuwe NHG-regels met betrekking tot het toetsen van de maximale hypotheek bij scheiding (werkelijke last toets).

Daar komen nu de volgende wijzigingen bij:

  • Het maximale voordeel van de hypotheekrenteaftrek wordt vanaf 2020 in grotere stappen verlaagd naar 36,9%
  • Verlaging van het Eigen Woning Forfait naar 0,6% (is nu 0,75%)
  • Afschaffen van de Wet Hillen

Verkiezingsbeloftes niet nagekomen

Ik weet zeker dat ik nog enkele wijzigingen ben vergeten. Het is duidelijk dat er veel te veel wijzigingen zijn doorgevoerd en die hebben niet bijgedragen aan de nodige rust op de huizenmarkt. Voor de verkiezingen worden er altijd beloftes gedaan. Het is schrijnend dat deze beloftes niet worden nagekomen. En wordt er een maatregel genomen voor een langere periode dan wordt deze binnen een paar jaar weer gewijzigd. Ik weet dus nu al 100% zeker dat de drie nieuwe maatregelen die per 2020 worden ingevoerd weer worden gewijzigd.

Geen zekerheid over toekomstige regels

Een toekomstige huizenkoper zal dus geen zekerheid hebben betreffende de regels die nu van toepassing zijn /  worden. Dit is natuurlijk zeer absurd. Waarom hebben wij eigenlijk een kabinet?

Aangemaakt door George op 11-10-2017 08:01

Dus jouw voorstel is om de situatie terug te draaien naar het regelstelsel uit 2001? Want je stelt dat elke verandering sindsdien het verbreken van een belofte is en dat je dan net zo goed geen kabinet kan hebben. Doe een stapje terug en het wordt helder dat het NL-se systeem van eindeloze rente-aftrek onhoudbaar was: internationaal uit de pas en bovendien duur voor de samenleving. Omdat we individueel uit de grote pot willen mee-snoepen, kan geen enkele partij in zijn eentje en in een keer de rente-aftrek afschaffen zonder electoraal afgestraft te worden. Dus gaat het geleidelijk, gedragen door opeenvolgende kabinetten. En dat gaat door totdat we internationaal in de pas lopen. Als adviseur moet je dan niet gaan meehuilen met de wolven in het bos, maar je klanten de grote lijn laten zien en duidelijk maken wat verstandige financiële planning is. Een planning waarin je niet afhankelijk bent van een tijdelijke fiscale regeling maar zelf regie hebt.

Aangemaakt door Peter op 11-10-2017 10:43

Volledig mee eens George.

Aangemaakt door Job op 11-10-2017 10:45

Deels ben ik het met je eens. Maar dit is wel erg kort door de bocht. Je sluit een hypotheek af voor 30 jaar. Dan maak je soms hele essentiele keuzes. Bijv. om de hele hypotheek af te lossen zodat je woonlasten na pensionering laag zijn. Als de regering dan tussendoor de regels wijzigt, kan het zijn dat je keuzes totaal verkeerd uitvallen. En je niets meer kunt doen om dat te herstellen. Financiele planning is juist altijd een kwestie van uitgaan van bepaalde (fiscale) regels. Als die regels aangepast worden, kan het zijn dat je keuzes helemaal verkeerd uitvallen. Dan kun je wel zeggen dat je een planning moet maken die niet afhankelijk is van tijdelijke fiscale regels, maar hoe zie je dat voor je als iedere fiscale regel tijdelijk kan zijn? Dan heeft financiele planning geen enkele zin?

Aangemaakt door George op 11-10-2017 14:33

Zoals ik het voor me zie? Door rekening te houden met risico's: fiscale regels kunnen wijzigen, inflatie en inkomen kan meer stijgen/dalen dan aangenomen. Je kan ziek worden of juist heel lang gezond blijven. Breng de belangrijkste risico's in kaart, schets enkele mogelijke toekomstscenario's en reken de gevolgen uit. En zo maak je voor je klant helder hoeveel risico's hij wil nemen. En ongewenste risico's dek je af door te verzekeren of te vermijden. Voorbeeld van fiscaal risico vermijden is je huishoudbudget niet tot het uiterste belasten met een hypotheek die je alleen kan betalen wanneer je maximale renteaftrek geniet over de gehele looptijd. Dat fiscale regels wijzigen is een reëel risico. Tot 1972 was het toptarief IB 72%, en nu verlaagt die onbetrouwbare overheid het toptarief naar 50%...

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.