Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blog...geeft de rechtsbijstandverzekering niet thuis
Wie mij een beetje kent weet dat ik geen klager ben. Ik kan me verbazen over dingen, ze niet snappen en dat uiten, maar echt klágen... dat hoor je mij niet snel doen. Toch heb ik nu een situatie aan de hand waarbij ik een echt klaaggevoel heb. Waar ik meestal de standpunten van verschillende partijen wel kan zien vind ik het hier onrechtvaardig.
Wij hebben al sinds jaar en dag een rechtsbijstandverzekering. In het kader van: je weet maar nooit en als je juridische bijstand nodig hebt kunnen de kosten flink in de papieren lopen. Natuurlijk heb je die bijstand nagenoeg nooit nodig maar ja - dat is waar een verzekering voor is. Nu hebben we een situatie aan de hand die zou kunnen uitlopen op juridisch gedoe. Zover is het nog niet en we hopen er ook gewoon uit te komen met de tegenpartij, maar het zou kunnen. Als het een zaak zou worden ben ik ervan overtuigd dat die tegenpartij geen poot heeft om op te staan, maar toch - dan heb je toch een jurist nodig om dat goed te brengen. Dus dacht ik: laat ik die situatie alvast in de week leggen bij onze rechtsbijstandverzekeraar.
Zo bedacht, zo gedaan - ik nam contact op met de verzekering. M'n verhaal werd keurig aangehoord. Of er echt geluisterd werd weet ik niet, de indruk werd in ieder geval gewekt dat ze er wel iets mee konden. Het verzoek was of ik dat wat ik aan stukken beschikbaar had samen met m'n verhaal wilde mailen. Natuurlijk, doen we. Zonder details te geven ging het over een conflict dat wij hebben met de kopers van de woning van mijn vorig jaar overleden schoonmoeder.
Redelijk snel daarna - vrijdagmiddag laat - werd ik gebeld over de kwestie. Een korte toelichting gegeven en het verhaal was duidelijk. De mijnheer in kwestie liet vervolgens doorschemeren dat hij twijfelde over de dekking van onze polis. Want ja: we hebben wel een dekking voor conflicten over de eigen woning, maar... wij hebben de betreffende woning nooit bewoond. Daarmee zou deze niet onder de noemer eigen woning vallen en zou dus geen dekking zijn voor de rechtsbijstand in dit conflict. Mijnheer hing op met de belofte dat hij het zou uitzoeken en erop terug zou komen.
Het duurde maar liefst 2 weken, twéé weken, voordat hij me terugbelde. Wederom op vrijdagmiddag laat. Dan bekruipt je een gevoel van 'ik lig al een tijdje op dat bureau, hij heeft geen zin in dit telefoontje, maar nu moet hij het toch echt even doen voordat het weekend begint'. Met daarbij direct de wetenschap dat hij gaat vertellen dat er geen dekking is. En inderdaad. Want tja, in de polisvoorwaarden staat het volgende:
"Andere onroerende zaak
U kunt een beroep doen op uw rechtsbijstandverzekering indien het geschil gaat over de woning die u zelf bewoont of onlangs heeft bewoond. Dit geldt ook voor een geschil over de onbebouwde grond waarop een woning wordt gebouwd die u zelf gaat bewonen. Uw eventuele tweede woning, die u zelf gebruikt, valt onder de dekking. Voorwaarde is dat de onroerende zaak zich in Nederland bevindt."
Natuurlijk: naar de letter van de polisvoorwaarden hebben ze het recht om mijn verzoek om rechtsbijstand af te wijzen. Want nee, het is geen woning die we bewonen of onlangs hebben bewoond. Het feit dat mijn man er tot een jaar of 20 geleden woonde... dat telt vast niet als 'onlangs'. Ook is het geen onbebouwde grond en geen tweede woning die we zelf gebruiken. De woning is al verkocht, anders zou je er bijna een maandje in gaan wonen om te sarren.
Nogmaals: het wordt hoogstwaarschijnlijk niet eens een zaak. Ik heb dus eigenlijk niets om me druk over te maken, en toch doe ik het. Ik heb nu het gevoel dat je mensen wel vaker hoort roepen: "nooit heb ik ze nodig, die verzekeraars... en áls ik dan eens iets heb zóeken ze naar redenen om niet te vergoeden". Die ervaring heb ik tot nu toe nooit gehad, de enkele schadeclaim die ik heb moeten doen op m'n verzekeringen... ze werden allemaal vloeiend en zonder problemen afgehandeld.
Deze dus niet. Mijnheer zei me dat ze 'volgens de polisvoorwaarden niet konden helpen'. Ik reageerde niet heel vriendelijk met 'dat kúnnen jullie wel, dat wíllen jullie niet'. Coulance heet zoiets: een schade vergoeden terwijl het volgens de polisvoorwaarden niet per se hoeft. Een situatie als de onze zal ook weer niet heel vaak voorkomen en zou dus niet te verzekeren zijn? Dat kán in mijn ogen niet de bedoeling zijn van een rechtsbijstandverzekering.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.