donderdag 31 januari 2019, 13:07 - Anneke Ranzato-Versloot
#banken en verzekeraars #betalen

Wisselen van bank... moet je dat nou doen? Ik lees net op NU.nl dat er in 2018 veel meer mensen gekozen hebben voor een andere bank dan een jaar eerder. Niet een klein beetje meer: het waren er 91.000. Dat is in aantal natuurlijk eigenlijk heel weinig, maar wel 24.000 méér dan in 2017. Interessant toch?

Waarom wisselen mensen van bank? Principes!

Het aantal overstappers was vorig jaar dus veel groter dan daarvoor. Dat komt ongetwijfeld mede door de commotie toen rondom dat bonussenverhaal bij ING. Daar hebben wel heel wat mensen serieus stappen ondernomen volgens mij. Zeker weten doen we het niet, want Betaalvereniging Nederland vertelt er gewoon niet bij welke banken klanten hebben verloren en welke gewonnen. Maar goed, dat het ING gedoe effect heeft gehad, daar twijfel ik geen seconde aan.

Niet de spaarrente?

Dat de spaarrente bij grootbanken geen reden is om over te stappen, dat hebben we inmiddels wel door. Als dat voor mensen een doorslaggevend punt was, dan hadden ze de overstap allang gemaakt. Op spaarrekeningen vergoeden de grootbanken nog nauwelijks rente, bij de spaarbank met de hoogste spaarrente krijg je meer dan 10x zoveel (0,35% bij LeasePlan Bank tegen 0,03% bij ING, Rabobank en ABN Amro). Daar is al zoveel over geroepen en geschreven dat je wel onder een steen moet leven om dat niet door te hebben. Hangt jouw spaargeld nog daar, dan kan die rente je dus kennelijk niet veel schelen.

Spaarrentes vergelijken

Niet de kosten van de betaalrekening?

Ik denk dat de kosten van de betaalrekening ook niet vaak een reden zijn voor de overstap. Tenminste, niet bij particuliere betaalrekeningen. Elke bank brengt kosten in rekening en er zijn zeker verschillen, maar niet zo enorm dat mensen daarvoor de moeite nemen om over te stappen. Je kunt immers nog steeds je rekeningnummer niet meenemen naar een nieuwe bank, dus zien mensen flink op tegen de overstap. Ook al is er de prima werkende Overstapservice, het houdt mensen toch tegen.

Overstappen van Bunq naar KNAB

Het toeval wil dat ik net gisteren een overstapavontuur heb afgerond voor mijn zakelijke rekening. Die had ik een tijdje bij Bunq - het was bij de introductie in 2016 lekker goedkoop en liep ook okay. Alleen breidden mijn zakelijke activiteiten zich uit en had ik behoefte aan gescheiden geldstromen voor verschillende activiteiten. Dat kon natuurlijk bij Bunq, maar toen waren ze inmiddels niet meer zo goedkoop. Ik onderzocht de mogelijkheden en kwam uit bij het zakelijke pakket bij KNAB, dat pakte bij mijn wensen veel goedkoper uit. Voor m'n Bunq-rekening zette ik de Overstapservice in, dat ging allemaal prima. M'n Bunq rekening liet ik nog een tijdje lopen en eind december besloot ik dat het maar eens klaar moest zijn. Dus wilde ik de rekening gaan opheffen.

Alles moet via de app

Toen begon het feest. Inloggen in de Bunq-app - de enige manier om iets met je rekening te doen - lukte niet meer. Lastig natuurlijk, want dan kun je niet bij je rekening. Bellen met Bunq is geen mogelijkheid, dus dat werd chatten. In eerste instantie gingen we proberen het inloggen in de app weer mogelijk te maken. Heel veel omwegen en gedoe, tot aan een foto met mijn rijbewijs onder m'n gezicht, maar nog niet gelukt. Dus heb ik toen geroepen: laat dat inloggen lekker zitten - hef gewoon die rekening op en maak het saldo (er stond nog wel een aardig bedrag op) over naar m'n KNAB-rekening! Ja, dat gaan we doen. Mooi. Dat was vóór de jaarwisseling.

Meer dan een maand doen over opheffen rekening

Ik wachtte een paar dagen af maar hoorde niet en zag ook geen geld op m'n rekening binnenkomen. Dus maar weer eens aan de bel getrokken. Elke mail werd door iemand anders beantwoord, veelal in het Engels. De eerste mevrouw stelde dat ik alleen mijn vragen kon stellen in de chat via de app. Ehhhh.... het inloggen lukte niet meer dus dat gaat 'm niet worden mevrouw. Ik zal jullie de berg mails besparen maar elke keer werd toegezegd dat het nu geregeld werd. En weer kwam er geen geld. 

Ondertussen was er ook een klant die een factuur toch nog naar m'n oude Bunq-rekening had overgemaakt. Zou niet moeten kunnen, denk ik dan - de rekening was volgens hun zeggen al opgeheven. Maar kennelijk niet, want het geld was gewoon nog aangekomen op mijn toch-niet-zo-opgeheven rekening.

Geduld is voor mij echt geen probleem, vriendelijk blijven ook niet. Toch kan ik je zeggen dat ik hier heel chagrijnig van werd en dat op een bepaald moment ook maar liet merken. Dat er geconstateerd wordt dat het misgegaan is 'en de ontwikkelaars dat gaan bekijken'. Het maakt me eigenlijk niet uit dat er ontwikkelaars naar moeten kijken - boek gewoon mijn geld over en ga daarna kijken wat er niet goed is gegaan.... Maar goed, gisteren was het ein-de-lijk zover: het bedrag - mijn saldo inclusief de nog ontvangen betaling - verscheen op mijn rekening bij KNAB. Ze hebben dus echt meer dan een maand gedaan over het opheffen van een rekening!

Geen Bunq meer - wel overstappen

Voor mij dus nooit meer Bunq, kan ik je zeggen. Toch betekent dit niet dat ik je afraad om over te stappen naar een andere bank. Ik ben wel vaker overgestapt, zowel privé als zakelijk, en het is altijd prima gegaan. Dit probleem lag niet in het overstappen of de Overstapservice, maar in de werkwijze bij Bunq. Alles via app en chat, geen telefonisch contact mogelijk. Heel efficiënt natuurlijk, totdat er iets misgaat zoals bij mij. Dus wisselen van bank: gewoon doen, alleen zal ik persoonlijk niet meer naar Bunq overstappen!

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.