Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogZo komen ze wel van hun inactieve rekeningen af
Wat bunq nou aan het doen is? Vorige week kreeg ik een berichtje van een vriend die zich afvroeg hoe het kon dat zijn bunq-rekening opeens negatief stond. Er was een bedrag afgeschreven, hij had een berichtje gekregen dat hij z'n saldo moest aanzuiveren. Of ik daar toevallig meer over wist?
Hij heeft die rekening ooit uit nieuwsgierigheid geopend en er daarna nooit meer iets mee gedaan. Ook niet toen bunq hem mailtjes stuurde of hij de rekening niet wilde omzetten naar een Premium account. Nee, dat wilde hij niet - want hij gebruikt de rekening helemaal niet.
Kennelijk hebben ze hem ergens wel een keer een paar maanden gratis Premium gegeven.. dat leid ik tenminste af uit deze mail van vorig jaar juni:
Vriend dacht: 'Prima, laat maar lekker gaan. Wie weet wat ik er ooit nog mee wil.' Dus niets mee gedaan en geen aandacht aan besteed verder.
Wat schetst de verbazing: vorige week kreeg hij dit bericht:
Dat is interessant voor een rekening die je niet gebruikt en waaraan geen kosten verbonden zijn. Een check in de app liet zien dat de rekening inderdaad negatief stond. Geen spannend bedrag, € 7,98 om precies te zijn - maar toch. Bij het openen is er € 0,01 op de rekening gestort voor de identificatie, dus kennelijk is er € 7,99 afgeschreven. Klopt - met als omschrijving iets van Easy Money.
Natuurlijk duik ik daar graag even in. Eerst maar even gevraagd of hij écht nooit een mail heeft gekregen dat als hij geen actie ondernam, zijn rekening alsnog omgezet zou worden naar een account met kosten... nee écht niet.
Toen ben ik maar eens gaan kijken naar de kosten van bunq. Kennelijk is daar weer iets veranderd. Premium zie ik niet meer terug, wel Easy Money. De kosten van Easy Money Personal zijn inderdaad € 7,99 per maand - dus daar hebben we het bedrag gevonden.
Vriend zei: 'dat ga ik dus echt niet betalen. Ik heb hier niet om gevraagd en geen akkoord voor gegeven.' Dus ging hij proberen de account op te heffen. Ook al kwam er een mededeling dat het saldo aangezuiverd moest worden, het opheffen lukte toch. Dus een volgende afboeking zal er niet komen. Bij de opmerkingen heeft hij gemeld dat hij het niet eens is met de afschrijving van de kosten. Nu ben ik benieuwd of bunq die € 7,98 nog gaat proberen te krijgen of dat gewoon laat zitten.
Dat opheffen ging in elk geval een stuk makkelijker dan toen ik dat deed... alweer heel lang geleden - eind 2018 deed ik er zelf meer dan een maand over!
Je kunt hier op twee manieren naar kijken. Aan de ene kant misschien laks om zo lang een rekening te laten bestaan waar je niets mee doet. Ik kan me best voorstellen dat zo'n bank daar vanaf wil, die inactieve rekeningen.
Aan de andere kant: gewoon maar kosten afschrijven zonder dat iemand daar akkoord mee is gegaan... dat is niet okay. Zeker niet als je een half jaar geleden nog hebt bevestigd dat de rekening niet gebruikt wordt en dat je 'm moet re-activeren als je 'm toch weer wilt gaan gebruiken.
Misschien is de afschrijving en opvolgende mail gewoon een actie geweest om ervoor te zorgen dat mensen hun inactieve rekeningen opzeggen. Hartstikke effectief natuurlijk. Hier is het in elk geval gelukt: de account is direct beëindigd. Maar wat nu als je de mail niet spot in je overvolle mailbox? Dan wordt er volgende maand weer € 7,99 afgeschreven, en een maand later weer... dan vormt zich ongemerkt een aanzienlijk negatief saldo. Op een rekening waarvoor je nooit akkoord bent gegaan met kosten.
Het fascinerende vind ik dat ik met een kleine search alleen maar berichten vind uit april vorig jaar, dat de gratis rekeningen werden omgezet naar betaalde Premium accounts. Automatisch. Met drie maanden gratis, en daarna € 7,99 per maand. Die drie maanden gratis heeft vriend ook gehad - maar daarna waren ze dus op zich zo netjes om te constateren: de rekening wordt niet gebruikt, dus we de-activeren 'm.
Waarom er dan opeens toch kosten worden afgeschreven van de inactieve rekening? Geen idee. Denk dat het iets te maken heeft met de overstap van Premium naar Easy Money bij bunq. Dat ze daarbij ook inactieve rekeningen hebben aangevinkt om kosten van te gaan afschrijven.
Ik ben wel benieuwd of hij er ooit nog iets van gaat horen of dat bunq hiermee heeft bereikt wat ze wilden: het opheffen van een account die toch nooit gebruikt gaat worden. En als mensen gewoon aanzuiveren omdat ze geen zin hebben in gedoe... dan is het Easy money voor bunq!
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.