In het kort
- Hypotheekrenteaftrek is terug als campagnethema: van “handen af” tot “in 12 jaar afbouwen”.
- Links-progressief (o.a. GroenLinks-PvdA, D66, CDA) wil afbouw; rechts-conservatief (o.a. VVD, PVV, BBB) wil behoud.
- NSC schaart zich bij behoud; SGP wil versoberen; PvdD legt grenzen (historisch: tot € 350.000).
- Waarom nu? Politieke kiezersstrijd én uitvoeringsproblemen rond 2031 zetten de regeling op scherp.
- Voor jou: starters voelen veranderingen het snelst; doorstromers en aflossers hebben meer speelruimte.
Het “H-woord” is terug. In aanloop naar de verkiezingen van 29 oktober 2025 vliegen de plannen voor de hypotheekrenteaftrek je om de oren. De toon is gezet: de VVD zegt: handen af van de aftrek, terwijl GroenLinks-PvdA inzet op stapsgewijze afbouw in 8–12 jaar. Ook het CDA kiest nu openlijk voor afbouw, met compensatie via lagere inkomstenbelasting, blijkt uit het programma “Woningzoekende op 1” en berichtgeving van NOS. Tegelijk houden PVV, BBB en ook NSC vast aan behoud, aldus een recente NOS-analyse.
Waarom het ertoe doet? De hypotheekrenteaftrek (HRA) beïnvloedt je netto maandlasten, de huizenprijzen en de verdeling tussen kopers en huurders. In dit stuk zetten we de standpunten helder naast elkaar, plaatsen we ze in context – inclusief de uitvoeringspijn die vanaf 2031 opdoemt – en vertalen we dat naar concrete keuzes voor jouw situatie.
Hypotheekrenteaftrek: wie wil wat en waarom?
De scheidslijn loopt dwars door politiek Den Haag. Linkse en progressieve partijen koppelen afbouw aan “eerlijkere” lasten en woningbouw, rechtse partijen zien de aftrek juist als steun in de rug voor middeninkomens en starters. Wij zetten hieronder de kern per partij voor jou op een rij. We maken een selectie van partijen die in peilingen of beleid een substantiële rol spelen.
In één oogopslag:
Partij | Kernstandpunt Hypotheekrente aftrek (HRA) | Bron (publiek) |
---|---|---|
VVD | Behouden; “handen af”. | VVD, NOS |
PVV | Behouden. | NOS |
BBB | Behouden; “handen af”. | BBB |
NSC | Behouden (campagne-duiding). | NOS |
GroenLinks-PvdA | Afbouw in 8–12 jaar / toewerkend naar afschaffing. | NOS, NPO Radio 1 |
CDA | Afbouw, met evenredige verlaging inkomstenbelasting. | CDA, NOS |
D66 | Verdere afbouw/afschaffing, met lastenverlichting via IB. | RD, EenVandaag |
SGP | Geen afschaffing, wel beperkte versobering mogelijk. | SGP |
PvdD | Beperken: historisch aftrek tot € 350.000; daarboven afbouwen. | PvdD 2021 (achtergrond) |
Volt | Schaft in brede zin aftrekposten in IB af (impliceert inperking HRA). | CPB KiK 2025 |
Let op: partijen die afbouw willen, koppelen dit vaak aan een tegemoetkoming via lagere loon- of inkomstenbelasting, of aan investeringen in woningbouw. Zo zegt het CDA dat elke euro minder aftrek wordt teruggegeven via lagere IB, en D66 benadrukt lastenverlichting op arbeid.
Oorzaak & context: waarom juist nu?
De discussie laait niet alleen op vanwege politieke profilering. Er speelt ook iets technisch-grootschaligs: vanaf 2031 dreigt een uitvoeringsprobleem bij de Belastingdienst doordat betrouwbare gegevens over oude hypotheken ontbreken, wat fouten en onzekerheid kan geven bij het vaststellen van de aftrek. Dat maakt een hervorming urgenter, schrijven verschillende media. EW (analyse).
Daarnaast is de HRA de afgelopen tien jaar al versoberd: het maximale aftrektarief is in stappen gedaald tot onder de 40% in 2024/2025. Daarmee is een stukje van de “oude” aftrek al verdwenen, zonder dat de regeling ophield te bestaan.
Politiek gezien tekent zich een duidelijke tweedeling af, bevestigen recente overzichten: afbouw (o.a. GroenLinks-PvdA, D66, CDA, SP) tegenover behoud (o.a. VVD, PVV, BBB) en tussenvormen (SGP, PvdD).
Data & duiding: wat betekenen die plannen in de praktijk?
Partijen die behoud willen, benadrukken betaalbaarheid nu. De VVD rekent voor dat twee modale starters met een “gemiddeld huis” maandelijks honderden euro’s voordeel hebben bij de aftrek; zonder HRA zouden hun woonlasten flink stijgen. Dat is politieke duiding, maar het onderliggende punt is helder: vooral in de eerste jaren bestaat een groot deel van je hypotheeklast uit rente, dus juist starters profiteren relatief veel van de aftrek.
Partijen die afbouw willen, leggen de nadruk op langdurige effecten: minder prijsopdrijving door fiscale steun, eerlijkere verdeling tussen kopers en huurders en vereenvoudiging van het belastingstelsel. In ruil beloven zij vaak een lastenverlichting op arbeid of gerichte investeringen in woningbouw, zodat onder de streep het besteedbaar inkomen niet (te veel) daalt.
Belangrijk is het tempo: een plotselinge afschaffing zou schokkerig uitpakken, terwijl een gefaseerde afbouw van 8–20 jaar effecten spreidt en goed te combineren is met lastenverlichting. Politiek en experts verschillen hier over; voorstellen variëren van 8–12 jaar (GroenLinks-PvdA) tot “tientallen jaren” (CDA-duiding).
Mini-case: Starter Samira (29) en Daan (31)
Samira en Daan huren nu een appartement en willen in 2026 kopen voor circa € 385.000 met NHG. In hun eerste jaren bestaat het grootste deel van de maandlast uit rente. Bij behoud van de HRA krijgen ze een fiscaal voordeel, waardoor de netto maandlast lager is. Gaat de HRA in een volgend kabinet gefaseerd omlaag, dan stijgen hun netto lasten geleidelijk mee. Krijgen ze tegelijk lagere loonbelasting (zoals CDA en D66 voorstellen) dan compenseert dat een deel van de stijging. Bij volledige afschaffing zonder compensatie moeten ze scherper begroten of een lagere koopsom zoeken. Concreet betekent dit dat hun keuze voor rentevastperiode, aflossen en timing van aankoop extra telt.
Wat betekent dit voor jou?
- Starter (kopen in 2025–2027): reken scenario’s door met en zonder HRA (en met mogelijke lastenverlichting). Kijk ook naar de uitleg hypotheekrenteaftrek en de impact van de NHG-grens. Een langere afbouwperiode maakt de overgang draaglijker, maar je voelt het als eerste in je netto maandlasten.
- Doorstromer met (deels) afgelost: jouw rente-aftrek is waarschijnlijk al lager door lagere resterende rente. Afbouw raakt je minder hard, zeker als daar lagere loonbelasting tegenover staat. Toch loont het om je bruto-netto hypotheeklasten opnieuw te checken.
- Aflossingsvrij of hoge hypotheek: bij (deels) aflossingsvrij profiteer je relatief veel van aftrek zolang die bestaat; afbouw werkt sterk door. Overweeg versneld aflossen of herstructureren als je risico’s wilt dempen – let op boeteclausules en fiscale spelregels.
- Rente vastzetten: wie nu lang vastzet, koopt zekerheid in precaire tijden. Maar bij afbouw kan de netto-last toch oplopen. Gebruik een rekentool om de combinatie van rentevaste periode en fiscale scenario’s te vergelijken. Start met de actuele hypotheekrente vandaag.
- Verhuizen in 2026?: partijen koppelen afbouw vaak aan lastenverlichting of woningbouw. Dat kan regionaal verschillen in doorwerking geven. Maak een realistisch pad voor 5–10 jaar en betrek energielasten, WOZ/OZB en mogelijke wijzigingen in eigenwoningforfait. Gebruik desnoods een hypotheeklasten-tool voor meerdere scenario’s.
Achtergrond voor context
Wat is hypotheekrenteaftrek ook alweer? Betaalde hypotheekrente voor de eigen woning mag je aftrekken van je belastbare inkomen (onder voorwaarden). Sinds 2014 is het maximale aftrektarief stapsgewijs verlaagd en gelden strengere regels voor nieuwe hypotheken. Recent speelde de vraag weer op doordat meerdere partijen de HRA willen beperken of afschaffen.
Waarom hoor je 2031 vaak vallen? Omdat de Belastingdienst dan met gebrekkige historische gegevens zit voor oude hypotheken, wat een foutgevoelige uitvoering van de HRA kan geven. Dat is mede reden om het stelsel te vereenvoudigen. Lees daarover meer in dit EW (2031-dossier).
Tip: houd ook na de verkiezingen de formatie in de gaten. Wat in een programma staat, wordt in coalitieonderhandelingen vaak bijgesteld.
Disclaimer: Dit artikel bevat algemene informatie en is geen persoonlijk financieel advies.
Laatst bijgewerkt: 30-09-2025 16:18, Europe/Amsterdam.