betalen
Gepubliceerd op: 23-1-2018 om 09:56

Internetbankieren bij ING gaat flink veranderen. Het bevestigen van online betalingen met een sms of de oude papieren TAN-codes gaat eruit: ING wil dat iedereen de mobiele app gaat gebruiken.

Betaling bevestigen met TAN-code

Tot op heden moeten ING-klanten digitale betalingen bevestigen met een 6-cijferige code (de Transactie Autorisatie Code, TAN). Die krijgen ze per sms toegestuurd, of halen ze van een papieren lijst. Die lijst met TAN-codes wordt al 30 jaar gebruikt - de sms sinds 2004.

Bankieren via app op smartphone

Het gebruik van de TAN code gaat nu verdwijnen en wordt vervangen door mobiel bevestigen. Zo komen bankieren op de PC of laptop en mobiel bankieren dichter bij elkaar. De bankieromgeving op de computer gaat veranderen en veel meer lijken op de app, zoals klanten die gebruiken op hun smartphone.

Geen smartphone?

Wat als een ING-klant geen smartphone heeft? Of om een andere reden de mobiele app niet kunnen of willen gebruiken? Voor hen ontwikkelt ING een alternatief in samenspraak met de klanten. Zolang dat alternatief er nog niet is kunnen de TAN-codes gebruikt blijven worden.

Aangemaakt door alex op 08-08-2018 01:55

wat een geklooi ,werk nog met oude telefoon heb ook geen zin om om de 2 jaar nieuwe telefoon te kopen om mijn bank zaken te kunnen blijven doen.

Aangemaakt door Kees op 02-07-2018 11:06

De ING gaat geen antwoord geven op al deze berichten. Sterker, als je NU naar de inlogsite van ING gaat staat er standaard al dat de TAN codes verdwijnen. Bij verder klikken wordt 'uitgelegd' waarom de ING overstapt, maar er wordt NIET bij vermeld dat er een alternatief wordt gezocht als je geen I-phone of zo hebt. Gechat met medewerker, die geeft me gelijk, maar nee hoor, de geruststellende opmerking wordt vooralsnog NIET geplaatst.

Aangemaakt door michiel op 20-06-2018 18:17

vervelend omdat ING dwingend een keuze oplegt terwijl dat niet nodig is. bovendien schaf je iets goeds af dat simpel is, en dat mensen graag willen. bovendien dwingt het tot gebruik van een complex apparaat dat privacy schaad. kortom de vriije markt werkt (hier) niet - de klant is onmondig. beschamend

Aangemaakt door K BEINTEMA op 04-06-2018 10:22

SORRY, MAAR IK HEB GEEN APPARAAT ('SMART FONE") OMDAT IK DAAR GEGARANDEERD NIET MEE OM WEET TE GAAN EN HET IN MIJN LEVEN OOK NIET MEER ZAL LEREN...., WAT IS ER MIS MET DIE TAMCODES?.

Aangemaakt door VAN BATEBBURG op 04-06-2018 10:24

Ga naar dan Triodos, dat werkt perfect

Aangemaakt door Rob op 04-06-2018 11:11

Totdat ze daar ook overgaan op een nieuw systeem. Over een paar jaar is vast iedere bank wel over. Je moet er gewoon even mee leren omgaan. Maar irritant is het wel!

Aangemaakt door Anja op 04-06-2018 09:08

De lijst met tancodes werkt prima. Ik wil niet via de smartphone betalen. Gebruik de smartphone zelden en heb absoluut geen vertrouwen in de veiligheid van alles wat met een smartphone gebeurd. Ook al is mijn mobiel beveiligd met een virusscanner ed.. Ben niet naief en weet dat men ook via je pc alles over je weet maar een mobiel is nog vele malen erger.

Aangemaakt door Sylvia op 25-05-2018 16:02

Gebruik van het begin af al de papieren TAN-codelijst. Ideaal in het gebruik. Het blijkt dus maar weer eens: dat de klant niet meer 'koning' is bij de ING! De NMB en later dus de ING zijn groot geworden over de ruggen van de klanten en nu worden deze opzij gezet omdat men vindt dat de nieuwe generatie op hun wenken bediend moeten worden en alles digitaal moet. Inderdaad wordt er aan voorbij gegaan dat er heel veel mensen zijn die geen smartphone of tablet hebben. Hoop dat ze een andere oplossing gaan bedenken.....

Aangemaakt door Last of the Nokia warriors op 03-06-2018 11:41

Ik ben nieuwe generatie en ik heb bewust geen smartphone. Tan codes via sms werken prima, waarom willen ze dat veranderen? De app en de tancodes bestaan al naast elkaar, dat kan dus gewoon, waarom mensen dan dwingen tot gebruik van een smartphone?

Aangemaakt door ik heb geen app en vind de TAN codes PRIMA werken. op 05-05-2018 13:47

ik heb geen app en vind de TAN codes PRIMA werken.

Aangemaakt door J.I. van Oosterhout- Goris (namens), 81 jaar op 20-02-2018 17:32

U kunt dit niet maken. U vergeet een hele generatie nu. Wij willen geen app en wij willen geen smartphone. Weet u hoeveel problemen wij hebben met random readers, en hoe gemakkelijk het is om als super oude vergeten senior met een naam en paswoord bij de ING in te loggen. U kunt dit pas verantwoord doorvoeren als de gehele generatie digibeten opgehoepeld is. Dit geldt niet alleen voor U maar ook voor alle andere fratsen die wij nu uit handen moeten gaan geven omdat wij niet om kunnen gaan met alle nieuwe snufjes. Ik ben ZWAAR teleurgesteld.

Aangemaakt door Jopie op 31-03-2018 13:09

Russsstugggggg😁

Aangemaakt door Marja op 24-04-2018 12:05

Ben het helemaal met u eens. Kom regelmatig bij 80+ers die worden erg onrustig van dit soort halve mededelingen.

Aangemaakt door R.T.Kuijvenhoven (70) op 02.06.2018 op 02-06-2018 11:46

Mee eens. Vernieuwing moet, maar het gaat veel te snel. Voor veel ouderen niet te volgen.

Aangemaakt door Brenda op 27-07-2018 11:35

ik ben gewoon een dertiger die ook heel blij is met de tancodes, eerst op papier maar nu via smsjes. ik weet niet, maar het voelt toch veiliger aan. ik heb geen bank app op mijn telefoon van ing en ook niet van plan die aan te schaffen. het voelt voor mij gewoon onveilig. ik vind dat je mensen een keuze moeten maken.

Aangemaakt door Anjaver op 25-01-2018 15:55

Als ik op MOB ing gebruikt. Hoe kan ik dan. Jaaroverzicht. Printen. Etc

Aangemaakt door P.K. op 25-01-2018 16:14

Kan volgens mij niet in de app. Wel via internetbankieren. Dat blijft ook gewoon en verandert volgens mij helemaal niet. Los van hoe het eruit ziet. Het gaat alleen om die tan codes die je bij het betalen nodig hebt. Die verdwijnen.

Aangemaakt door Willem op 20-06-2018 19:55

Ik heb geen mobiele telefoon en wil die ook niet hebben. Ik zit mijn hele leven al bij de postbank en later (noodgedwongen) bij ING. Die papieren tancodes zijn wat mij betreft een prima. Ben benieuwd met welk alternatief de ING gaat komen. Als me dat niet bevalt zal ik een andere bank moeten zoeken.

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.