hypotheken
Gepubliceerd op: 22-5-2019 om 09:52

In de komende jaren gaat de wereld van het hypotheekadvies drastisch veranderen. Dankzij technologische ontwikkelingen wordt online advies steeds beter en wordt het afhandelen van een hypotheekaanvraag steeds eenvoudiger. De verwachting is dat door deze ontwikkelingen steeds meer mensen online een hypotheek af zullen sluiten.

Dat wil niet zeggen dat de rol van de hypotheekadviseur is uitgespeeld: bij complexe situaties is persoonlijk advies nog steeds noodzakelijk. Bovendien blijft er zelfs bij jonge starters vaak toch nog wel de behoefte om even persoonlijk contact met iemand te hebben bij een grote stap als het sluiten van een hypotheek. Dit blijkt uit een inventarisatie van het Financieele Dagblad (FD).

Wat online kan, gebeurt online

Het FD heeft een aantal vragen over de toekomst van het hypotheekadvies neergelegd bij Van Bruggen Adviesgroep, De Hypotheekshop en de Rabobank. In de basis zien ze allen dezelfde trend: waar in hypothekenland heel lang niets veranderd is, zullen er in de komende jaren grote veranderingen plaatsvinden. Wat online kan, gaat online gebeuren en hypotheekadviseurs zullen zich met name gaan richten op complexe situaties. Denk aan hypotheken voor expats of ondernemers en de afhandeling van een hypotheek bij een echtscheiding.

Wat kan online?

Er worden 2 redenen aangegeven waarom deze ontwikkeling in de komende jaren versneld zal plaatsvinden. Ten eerste omdat hypotheekadvies steeds meer online zal plaatsvinden. Online kan een consument heel veel informatie vinden en zelf uitrekenen wat de maximale hypotheek is die verkregen kan worden en wat de maandlasten bij verschillende hypotheekvormen worden. Dit soort berekeningen zullen in de toekomst verder worden uitgebouwd waardoor vooral starters geen persoonlijk advies meer nodig zullen hebben.

De tweede reden is dat het hypotheekproces steeds sneller en eenvoudiger wordt. Door nieuwe regelgeving kan de consument steeds makkelijker en sneller alle informatie die een bank nodig heeft bij een hypotheekaanvraag aanleveren. Veel documenten zoals een werkgeversverklaring en een loonstrook zullen in de toekomst niet meer nodig zijn.

Einde hypotheekadviseur?

De geraadpleegde hypotheekadviseurs verwachten niet dat deze ontwikkelingen het einde van de hypotheekadviseur zullen betekenen. De verwachting is dat veel mensen toch de behoefte houden om iemand te spreken. Dit geldt voor mensen met een complexe situatie of aanvraag, maar ook voor starters met een eenvoudige hypotheekaanvraag. Het afsluiten van een hypotheek van een paar ton is tenslotte een flinke stap. Voor de laatste groep zou een tussencategorie een oplossing kunnen zijn. Een hybride vorm waarbij een groot deel online gaat, maar wel in combinatie met een gesprek met een adviseur.

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.