Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogKun je nog wel bankieren zonder internet?
Nog een klein weekje, dan is de acceptgiro officieel geschiedenis. Van 1 juni worden er geen acceptgiro's meer verstuurd. Toch best een momentje in de historie van ons betalingsverkeer.
Elke volwassene kent ze wel: de gele kaarten die je moest invullen, ondertekenen en inleveren bij of opsturen naar de bank. Daar werd de acceptgiro dan verwerkt en de betaling van jouw rekening naar de begunstigde uitgevoerd. Vóór de euro waren ze trouwens blauw, heb je dat nog op je netvlies?
Op de website Acceptgiro.nl staat een stukje over de geschiedenis van de acceptgiro. Leuk om te lezen vind ik dat. De tijd dat het een ponskaart was (vanaf de introductie in 1977) heb ik niet bewust meegemaakt. Logisch, ik was toen 7 jaar. Pas medio jaren tachtig werd de ponskaart vervangen door een blauw Optisch Leesbaar Acceptgiroformulier (OLA).
Dat brengt herinneringen naar boven. Ik heb ooit bij banken gewerkt: tijdens m'n studie als vakantiewerk bij de Rabobank en na m'n afstuderen een aantal jaren bij VSB Bank (inmiddels opgegaan in ABN AMRO). We kenden bij de bank twee soorten betaalformulieren: de OLA (acceptgiro dus) en de OLO (het volledig zelf in te vullen overschrijfformulier).
Het grappige is dat ik me niet echt herinner dat de acceptgiro ooit blauw was, terwijl ik er als bankmedewerker toch heel veel heb verwerkt. Bij de Rabobank deden we dat achter de balie zelf, bij VSB stuurden we ze in bundels naar het verwerkingscentrum. Maar als Currence het schrijft zal het zo zijn:
Door de introductie van de euro (1/1/2002) werd het blauwe guldenformulier vervangen door het gele euro-Acceptgiroformulier. Door de introductie van IBAN in 2014 heeft de IBAN-Acceptgiro de euro-Acceptgiro vervangen (18 vakjes i.p.v. 10 vakjes voor het bankrekeningnummer).
Inmiddels is de wereld natuurlijk enorm veranderd. De digitalisering heeft z'n werk gedaan: we betalen nu vooral via automatische incasso en iDEAL. Wat we handmatig moeten overmaken doen we met internetbankieren, daar komt geen papieren formulier meer aan te pas. Misschien kreeg je tot voor kort nog wel een acceptgiro, maar grote kans dat je de gegevens vervolgens overnam om alsnog via internet te betalen.
In 1995 werden er nog 300 miljoen acceptgiro's verwerkt, in 2022 waren het er nog maar 3 miljoen. Honderd keer minder! Het is dus ook weer niet zo gek dat ze ermee stoppen. Het in stand houden van zo'n systeem kost natuurlijk veel geld en er komt een moment waarop het die kosten niet meer waard is. Dus dan nemen we afscheid van de acceptgiro. Einde van een tijdperk.
Toch kan ik me ook voorstellen dat er (voornamelijk oudere) mensen zijn die er niet blij van worden. Nog niet iedereen is vaardig op en/of vertrouwt het internet. Gelukkig zijn er nog steeds manieren om op een andere manier betalingen door te geven.
De oude OLO's, overschrijvingsformulieren, zijn er nog steeds. Je kunt die overschrijvingskaarten aanvragen of ophalen bij de bank. Betalen via die weg is alleen meestal niet gratis.
Kosten bij ABN AMRO
Ik neem even ABN AMRO als voorbeeld: daar kun je overboekingsformulieren telefonisch aanvragen. Een set van 22 stuks kost maar liefst € 11. Vijftig cent per stuk dus. Wil je de ingevulde formulieren opsturen, dan heb je speciale enveloppen nodig: 25 stuks voor € 18,75. Ze maken een uitzondering voor ouderen: als je geboren bent vóór 1 januari 1945, dan zijn zowel de formulieren als de enveloppen gratis.
Kosten bij Rabobank
De kosten bij Rabobank kan ik op hun site zo snel niet vinden, maar volgens dit overzicht van de Consumentenbond kost een overschrijving met zo'n kaart € 1,= - tenzij je een Riant Pakket hebt. En zo te zien is het bij geen enkele bank gratis.
Het moge duidelijk zijn: bankieren zonder internet kán nog wel, maar wordt zwaar ontmoedigd. Het kost je gewoon meer geld dan wanneer je ervoor kiest om te bankieren via je PC of smartphone.
Terug naar de acceptgiro. Per 1 juni 2023 stopt Currence ermee. Daardoor kun je waarschijnlijk nu je accceptgiro's al niet meer kwijt bij de bank. Rabobank meldt hierover bijvoorbeeld:
Er worden steeds minder acceptgiro's gebruikt. Daarom stopt Currence, de eigenaar van de acceptgiro, met deze betaalmethode. Na 15 mei kunnen we geen acceptgiro's meer verwerken. Vanaf dan kun je gebruik maken van andere manieren om te betalen, zoals Rabo Online Bankieren of een papieren overschrijvingsformulier.
Om te voorkomen dat ze door het afscheid van de acceptgiro veel minder donaties krijgen hebben de goede doelen gezamenlijk een alternatief ontwikkeld: 'Mijn eenmalige gift':
Het formulier van Mijn eenmalige gift geeft je verschillende mogelijkheden om een bedrag te doneren aan het goede doel:
Dat opsturen moet alleen NIET naar de bank - zoals met de acceptgiro - maar naar het goede doel. Ik ben benieuwd hoeveel van die formulieren alsnog bij de banken gaan binnenkomen, en wat ze er vervolgens mee gaan doen. Want ook dat herinner ik me nog wel uit mijn 'banktijd': het uitzoeken en terugsturen van fout ingevulde acceptgiro's.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.