dinsdag 17 mei 2022, 11:31 - Jos Koets
#huizenmarkt

Vorige week las ik een opmerkelijk artikel in de Telegraaf over de NVM. NVM makelaars hebben bij de makelaarsclub met succes een klacht ingediend over collega NVM-lid Makelaarsland vanwege een nieuwe reclamecampagne van de prijsvechter. In de campagne zet Makelaarsland zich - niet voor het eerst - af tegen de "traditionele makelaar". Hierdoor voelen andere NVM leden zich benadeeld. De NVM heeft naar aanleiding van de klachten Makelaarsland tijdelijk (voor 6 maanden) geschorst als NVM-lid.

Directeur Gijs van Wijgerden van Makelaarsland accepteert de schorsing echter niet en gaat in beroep waardoor de schorsing nog niet is ingegaan. Wat is er aan de hand?

Makelaarsland geen traditionele makelaar

Makelaarsland is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest onder de NVM-makelaars. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat Makelaarsland vaste, lage tarieven hanteert. Huizenverkopers die zelf de bezichtigingen doen, betalen nog geen 1.500 euro bij Makelaarsland. Andere makelaars rekenen als courtage al snel 1 tot 2% van de verkoopprijs, wat bij de huidige huizenprijzen dus flink kan oplopen (2% van 500.000 euro is 10.000 euro!!).

Eerder problemen

Er is al eerder een aanvaring geweest tussen beide partijen. Zes jaar geleden probeerde een groep makelaars Makelaarsland ook al uit de NVM te werken. Er zijn toen klachten geweest over een reclame met de boodschap:

“Jeetje, wat zijn die makelaars allemaal duur, man".

Bovenstaande zin (leus) klopt wel als een bus. Heel veel (NVM) Makelaars rekenen veel geld voor het verkopen van een woning. Deze makelaars willen niet veranderen en willen zeker geen geld inleveren door een lagere factuur te sturen aan hun klanten. Zij zien Makelaarsland liever vandaag nog vertrekken dan morgen.

Huidige klacht

Ook nu gaat de klacht over een reclamecampagne van Makelaarsland. De boodschap in de campagne is nu als volgt:

"Op zoek naar een makelaar zonder scooter?"

De klagende stichting vindt dat Makelaarsland met de scooter-reclame verwijst naar iconische beelden van Heineken-ontvoerder Willem Holleeder op zijn favoriete vervoermiddel.

"De stichting is van mening dat Makelaarsland met de gewraakte commercial hun collega’s oneigenlijk wegzet alsof alle grootstedelijke makelaars op een scooter rijden en het beeld van Holleeder-praktijken zouden ondersteunen", aldus bestuurslid Jaap Drijftholt.

Gaat Makelaarsland te ver?

Ik ben zeer benieuwd wat u van het bovenstaande vindt. Is Makelaarsland te ver gegaan met bovenstaande leus?

Bovendien is er nog kritiek op de rekentool van Makelaarsland. Deze berekent namelijk hoeveel geld je kan besparen bij Makelaarsland ten opzicht van andere makelaars. Ik kan heel goed begrijpen dat makelaars dit niet leuk vinden. Echter ik ben ook van mening dat veel makelaars verkeerd bezig zijn. Zij denken eerst aan zichzelf en dan pas komt de klant.

Jos Koets
Jos Koets Financieel adviseur en schrijver

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.