betalen banken
Gepubliceerd op: 26-2-2019 om 10:24

Onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat klanten niet tevreden zijn over de steeds hogere kosten van de betaalpakketten van hun bank. Ze vinden de stijgende kosten niet in verhouding met de teruglopende dienstverlening, de lage spaarrente en het bonusbeleid. Toch stappen maar weinig mensen over naar een andere bank.

Stijgende kosten, teruglopende dienstverlening

Er zijn steeds minder bankkantoren waar klanten persoonlijk terecht kunnen bij hun bank. Voor papieren afschriften en verzendenveloppen moet steeds meer betaald worden, en ook de algemene tarieven van de betaalpakketten worden elk jaar hoger. De Consumentenbond hield haar jaarlijkse enquête onder 12.000 panelleden - daaruit blijkt dat veel consumenten hier niets van begrijpen. 

Overstappen naar een andere bank

Een vijfde van de ondervraagden geeft aan te willen overstappen naar een andere bank. Toch heeft maar 4% van de deelnemers in de afgelopen twee jaar die stap daadwerkelijk gezet. Dat komt vooral omdat mensen denken dat het niet uitmaakt ("alle banken zijn toch hetzelfde"). Ook de gebondenheid aan de bank door hun hypotheek speelt een rol, en de angst dat overstappen teveel gedoe is.

Keuze voor Triodos Bank, ASN Bank of SNS

Wie wel overstapt kiest vooral voor de duurzame banken Triodos en ASN, of voor SNS Bank. De motivatie is vaak het bonus en/of investeringsbeleid van hun oude bank. De Overstapservice helpt goed bij de overgang, maar mensen zouden toch veel liever hun bankrekeningnummer behouden bij een overstap.

Vergelijk betaalrekeningen op VanBetaalrekeningVeranderen.nl

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.