vrijdag 11 september 2020 10:28
#hypotheek

Ik heb alweer 26 jaar mijn eigen kantoor. Ik heb het niet vaak zo druk gehad als het afgelopen halve jaar. Er zijn in de markt enorm veel hypotheken afgesloten en dat was bij mij niet anders. Ik heb zelfs een aantal keer nee moeten verkopen! Dat wil zeggen dat ik mensen die van mijn diensten gebruik wilden maken heb aangegeven dat dit helaas niet mogelijk was. De reden om hen te weigeren was omdat de hypotheek volgens mij niet mogelijk was. Er zijn ook adviseurs die dat anders doen...



Toch geen tijd...

Eind juli werd ik op een vrijdagmiddag gebeld door een klant. Deze klant had een hypotheek nodig. Zijn huidige hypotheekadviseur (een groot hypotheekkantoor) had hem gebeld en doorgegeven dat hij toch geen tijd had om de hypotheek te regelen. Dit was vreemd want volgens de klant was het hypotheekproces al in volle gang en waren alle stukken die de adviseur nodig had al aangeleverd. Maar de adviseur ging met vakantie en de klant moest maar een andere adviseur nemen!

Ontbindende voorwaarden

De klant had hiermee een groot probleem want de passeerdatum was in de eerste week van september en de ontbindende voorwaarden liepen in de derde week van augustus af. Al met al werd ik niet vrolijk van deze opsomming. Ik moest dus een hypotheek in drie weken regelen, tijdens vakantietijd, terwijl de verwerkingstijden bij veel banken veel langer waren dan normaal. En dan bleek het ook nog een lastige situatie, want de klant was een zelfstandig ondernemer.

Ik heb met de klant afgesproken zijn hypotheek te regelen, maar dan wel op bepaalde voorwaarden. Ik wilde alle stukken voor zaterdagmiddag hebben zodat ik deze direct kon beoordelen en verwerken. En ik heb gelijk duidelijk gemaakt dat niet alle hypotheekbanken mogelijk zouden zijn! Zowel vanwege het feit dat hij ondernemer was als het feit dat alles snel moest.

Zelfstandige: extra lastig

Voor alle duidelijkheid het ging hier dus over een zelfstandige: een groep die in coronatijd extra streng wordt beoordeeld door een bank. De taxatie was trouwens nog niet gedaan. De klant kwam netjes zijn afspraken na, waarna ik de hele zaterdagmiddag aan het werk ben geweest. Hierna hebben klant en ik contact gehad en direct de hypotheekofferte aangevraagd en de taxatie via het NWWI (Nederlands Woning Waarde Instituut) in werking gezet.

De hypotheekofferte (renteaanbieding) kwam dinsdag binnen. Ik heb direct alle stukken in het systeem gezet. De gekozen bank was Florius. Groot voordeel van Florius is dat zij zelf de stukken van een zelfstandige beoordelen. Als het inkomen in de laatste drie jaar is gewijzigd (bijvoorbeeld hoger geworden) dan nemen zij dit mee. Anders gezegd: zij kijken verder en dieper naar de cijfers dan veel andere banken. Veel banken sturen hun klant door naar speciale bedrijven die de cijfers beoordelen. Dit laatste was nu geen optie vanwege de extra tijd die deze stap zou kosten en ook vanwege het feit dat er sprake was van een tussentijds hoger inkomen.

Vakantie = extra druk

In de eerste week van augustus hebben we alle stukken aangeleverd (ook de taxatie). Florius had nog wat vragen en wilde nog wat extra stukken zien. Dit was terecht. De behandelaar ging zelf ook met vakantie dus de druk werd nog hoger. Het dossier moest in de tweede week akkoord zijn anders ging het dossier over naar een andere persoon. Op woensdag werden de benodigde extra stukken geleverd. Een dag later was de hypotheek akkoord. Het gehele traject heeft uiteindelijk nog geen twee weken geduurd!

Taart

Gezien de situatie van de klant en de grote drukte op de hypotheekmarkt was dit echt absurd. Het laat wel zien dat veel mogelijk is als (bijna) alle stukken al aanwezig zijn. En dat er altijd banken zijn, die heel goed werk verrichten. Een zeer groot compliment voor Florius is zeker op zijn plaats. Ik heb de afdeling bij Florius - mede namens de klant - een mooie taart gestuurd om onze dankbaarheid te tonen!

Drukte mag geen excuus zijn

Wel zeer schrijnend dat een collega hypotheekadviseur van mij een klant na twee weken gewoon de deur wijst. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Dat kun je gewoon niet maken tegenover klanten. Heb je geen tijd, dan moet je dat gewoon vooraf aangeven. Dan kan de klant een andere adviseur in de hand nemen. Een klant is koning en dat moet altijd zo blijven.

Jos Koets
Jos Koets Financieel adviseur en schrijver

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.