Anneke Ranzato

Contentmanager HomeFinance & freelance blogger
betalen
Gepubliceerd op: woensdag 4 oktober 2017 om 07:28

Soms verbaas ik me enorm over nieuwsberichten. Zoals deze: 'Vodafone betaalt gratis mobieltje terug'. Mijn verbazing komt niet door de op zich gekke kop - want iets dat gratis is terugbetalen klinkt niet enorm logisch natuurlijk. Alleen is het goed te plaatsen in het kader van telefoonabonnementen met zogenaamd gratis toestellen. Je weet wel, die abonnementen waarbij de reclames nu 'Let op! Geld lenen kost geld.' bevatten.

Rechtszaak voortijdig beëindigd

Nee, waar ik me over verbaas is dat er betaald wordt zonder dat de rechter al tot een uitspraak is gekomen in deze zaak. Een zaak die gebaseerd is op een eerdere uitspraak van de Hoge Raad. Die uitspraak stelde - vandaar die waarschuwing tegenwoordig - dat all-in abonnementen met 'gratis' mobieltje verkapte leningen zijn. ConsumentenClaim heeft op basis van die uitspraak deze rechtszaak aangespannen. Vodafone heeft nu besloten om de zaak voortijdig te beëindigen en de klant de kosten van het toestel terug te betalen. Zelfs meer dan dat.

Nieuwprijs, kosten, rente en aflossing

Meer dan dat? Ja, in de berichtgeving lees ik een bedrag van € 1.000. Dat is de volledige nieuwprijs van de telefoon, maar ook in rekening gebrachte rente, kosten en aflossingen. Rente en kosten, okay. Maar aflossingen? Dat zijn toch de bedragen die betaald zijn voor die nieuwprijs? Dubbel terugbetalen dus?

Verkapte leningen

Met de uitspraak van de Hoge Raad over die verkapte leningen ben ik het volledig eens. Ik ben ook blij dat dit tegenwoordig veel duidelijker gemaakt moet worden aan de klant die een abonnement met toestel aanschaft. Prima. Dat betekent echter voor mij niet dat iedereen die in het verleden zo'n abonnement had nu geld terug moet krijgen. Dat zou toch gekkenwerk zijn!

Echt niet gratis en dat wist je!

Het is waar - providers hebben altijd geroepen dat het mobieltje gratis was bij het abonnement. Toch wist je bij het afsluiten van zo'n abonnement heus wel dat het toestel niet écht gratis was. Dat je daarvoor in je maandbedrag gewoon betaalde. Dus vind ik het ronduit idioot om dan nu te gaan lopen roepen 'Het was niet duidelijk vermeld, jullie zeiden dat het gratis was, ik wil dat geld terug!'. Weer eens typisch dat claimgedrag waar ik niets mee heb. Krijg er echt de kriebels van.

Dollartekens bij consument en bij ConsumentenClaim

Kennelijk heeft Vodafone besloten dat de zaak die ConsumentenClaim tegen ze had aangespannen niet te winnen was. Dat vind ik dus zorgwekkend. Als deze niet te winnen is, hoe zit dat dan met al die andere mensen die zich met dollartekens in de ogen hebben aangemeld bij ConsumentenClaim? Aanmelden is nog steeds mogelijk, meldt de claimclub. Dat is gratis en op basis van no cure, no pay - dus geen risico. Ieuw. Ook dollartekens bij ConsumentenClaim natuurlijk - die zien de euro's al binnenstromen....

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.