Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogKlachtenloket over kredietregistratie verhuist
Klachten over de kredietregistratie moeten vanaf 1 oktober 2021 ingediend worden bij het Kifid - het klachteninstituut voor de financiële sector. De stichting BKR verhuist haar klachtenloket naar het financiële klachteninstituut.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft tot nu toe haar eigen klachtenloket. Klachten over kredietregistratie worden daar behandeld door de Geschillencommissie BKR. Daar komt per oktober een einde aan: de behandeling wordt vanaf dat moment gedaan door de Geschillencommissie Kifid.
De achtergrond van deze stap ligt in de doelmatigheid van de klachtenafhandeling. Gekeken naar de klachten bij de beide loketten blijkt er een grote overlap en samenloop te zijn. Het is daardoor efficiënter om de klachten op één plek te behandelen.
Elke consumentenlening vanaf € 250 wordt geregistreerd bij het BKR. Dit heeft tot doel dat mensen niet teveel leningen kunnen afsluiten: wie een lening aanvraagt wordt altijd getoetst bij het BKR. Uit die toetsing blijkt hoeveel uitstaande kredieten de aanvrager al heeft - en of die zonder problemen terugbetaald zijn of worden.
Bij problemen met de afbetaling van de lening komt er een codering in de kredietregistratie te staan. Deze negatieve registratie is een signaal voor kredietverstrekkers om zeer terughoudend te zijn in het verstrekken van nieuwe leningen. Een BKR-codering levert problemen op wanneer de consument een nieuwe lening wil aanvragen, of een hypotheek nodig heeft.
De codering wordt aangemeld door de kredietverstrekker waar de betalingsproblemen spelen. Een klacht over de registratie moet dan ook als eerste daar aangekaart worden. Geeft dat geen resultaat, dan kan de consument aankloppen bij het klachtenloket. Op dit moment nog bij BKR zelf, vanaf 1 oktober bij Kifid. Zo liggen alle klachten over financiële instellingen op één plek.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.