Search
Close this search box.
Trade Republic 4% spaarrente aanbod met lees meer knop.

Klachten BKR naar Kifid

Klachtenloket over kredietregistratie verhuist

Klachtenloket over kredietregistratie verhuist

Klachten over de kredietregistratie moeten vanaf 1 oktober 2021 ingediend worden bij het Kifid – het klachteninstituut voor de financiële sector. De stichting BKR verhuist haar klachtenloket naar het financiële klachteninstituut.

Bureau Krediet Registratie - BKR

Klachten van BKR naar Kifid

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft tot nu toe haar eigen klachtenloket. Klachten over kredietregistratie worden daar behandeld door de Geschillencommissie BKR. Daar komt per oktober een einde aan: de behandeling wordt vanaf dat moment gedaan door de Geschillencommissie Kifid. 

Veel overlap en samenloop

De achtergrond van deze stap ligt in de doelmatigheid van de klachtenafhandeling. Gekeken naar de klachten bij de beide loketten blijkt er een grote overlap en samenloop te zijn. Het is daardoor efficiënter om de klachten op één plek te behandelen.

Financiële klachteninstituut KiFiD

Lening: registratie bij BKR

Elke consumentenlening vanaf € 250 wordt geregistreerd bij het BKR. Dit heeft tot doel dat mensen niet teveel leningen kunnen afsluiten: wie een lening aanvraagt wordt altijd getoetst bij het BKR. Uit die toetsing blijkt hoeveel uitstaande kredieten de aanvrager al heeft – en of die zonder problemen terugbetaald zijn of worden.

BKR codering

Bij problemen met de afbetaling van de lening komt er een codering in de kredietregistratie te staan. Deze negatieve registratie is een signaal voor kredietverstrekkers om zeer terughoudend te zijn in het verstrekken van nieuwe leningen. Een BKR-codering levert problemen op wanneer de consument een nieuwe lening wil aanvragen, of een hypotheek nodig heeft.

Klachten over financiële instellingen op één plek

De codering wordt aangemeld door de kredietverstrekker waar de betalingsproblemen spelen. Een klacht over de registratie moet dan ook als eerste  daar aangekaart worden. Geeft dat geen resultaat, dan kan de consument aankloppen bij het klachtenloket. Op dit moment nog bij BKR zelf, vanaf 1 oktober bij Kifid. Zo liggen alle klachten over financiële instellingen op één plek.

Artikel delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

je gegevens zijn veilig

Nieuws
Nieuws

Recente reacties
Hypotheek

Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.

hypotheek
Beleggen
Wil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
hypotheek
Vrijblijvend hypotheek aanvragen
Besparen

Bij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.

hypotheek
Verzekeringen

Verzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?

hypotheek
Sparen

Sparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.

hypotheek
Lening

Heb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!

hypotheek