Anneke Ranzato-Versloot

Anneke Ranzato-Versloot

Contentmanager HomeFinance
hypotheken sparen lenen verzekeringen
Gepubliceerd op: 30-10-2019 om 10:44

Heb jij het gemerkt? Vannacht was het kennelijk de 'Nacht van de aflossingsvrije hypotheek'... Hypotheekadviseurs waren 24 uur bereikbaar op een centraal telefoonnummer voor oriënterende adviesgesprekken en op Utrecht CS liepen adviseurs flyers uit te delen. 

Daar gaan we weer met Aflossingsblij

Het doel? Zoveel mogelijk mensen 'aflossingsblij' maken... de nacht was onderdeel van de vervolg campagne 'Word ook Aflossingsblij' van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dat Aflossingsblij, daar heb ik al vaker m'n mening over gegeven. Ik vind het suf om het helemaal aflossen van je hypotheek zo te idealiseren, om het te laten lijken alsof extra aflossen voor iedereen de slimste keuze is.  De Woonbond doet met me mee en vertelt dat versneld aflossen nadelig kan uitpakken. RTLZ doet met de NVB mee en meldt: Tienduizenden huiseigenaren in gevarenzone door aflossingsvrije hypotheek.

Aandacht voor verstandige financiële beslissingen

Laten we het van de positieve kant bekijken: elke vorm van aandacht voor verstandige financiële beslissingen juich ik van harte toe. Daarbij is het soms nodig om te shockeren, anders lezen mensen de berichten niet. Ik kan alleen niet heel goed tegen het stellige waarmee de indruk gewekt wordt dat zo snel en zoveel mogelijk aflossen op je hypotheek de enige juiste beslissing is.

Zou het werken, zo'n Nacht?

Ik heb wel m'n twijfels bij het nut van zo'n Nacht van de Aflossingsvrije hypotheek. Ze moeten natuurlijk iets verzinnen daar bij de NVB, dat snap ik. Creatief is het zeker, maar of het is aangeslagen? Zouden de mensen die op Utrecht CS zo'n flyer in hun handen gepropt krijgen hier iets mee gedaan hebben? Is die speciale telefooonlijn ook werkelijk gebeld? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Eerlijk gezegd vrees ik van niet... vrees, omdat ik dus vóór die aandacht ben.

Voor velen niet interessant genoeg

Zoals met alle financiële onderwerpen is het lastig om de aandacht te krijgen van mensen die daar niet van nature interesse in hebben. Pensioen? Spaarrente? Leenrente? Verzekeringen? Het zijn allemaal geen acute onderwerpen die een directe wens vervullen. Hypotheken vinden mensen interessant op het moment dat ze een huis willen kopen. Leningen krijgen aandacht als je geld nodig hebt voor bijvoorbeeld het kopen van een auto. Is die hypotheek of lening eenmaal geregeld, dan is de aandacht weer verdwenen en worden berichten over geldzaken bewust of onbewust genegeerd. Heel logisch.

Hoe bereik je die mensen?

Banken, verzekeraars, de overheid en ook wij als financiële website: we kunnen allemaal van alles roepen en schrijven... als het mensen niet bereikt zal het niet werken. Hoe dan wel? Als ik dat wist was ik waarschijnlijk schathemeltje rijk...

Influencers inzetten

Je hebt er mensen voor nodig die doordringen tot die niet-geïnteresseerde doelgroep. Influencers. Ik roep even Enzo Knol, die naam komt als eerste in me op bij het begrip 'influencer'. Maar ja, die lui wagen zich waarschijnlijk niet zomaar aan onderwerpen die hun publiek niet interessant vindt - want voordat je het weet springen de likers en volgers over naar een ander.

Geldambassadeurs

Influencers die het kunnen maken om niet-populaire onderwerpen onder de aandacht te brengen dus. Daar kom ik weer bij ouders terecht. Of vrienden. Of collega's. Je directe kring. Misschien moet de overheid een netwerk van 'geldambassadeurs' opzetten waarbij ze mensen stimuleren en zelfs belonen voor het bespreken van geldonderwerpen met anderen.

Niet realistisch, ik weet het, af en toe draaf ik een beetje door. Maar heb jij een idee?

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.