Anneke Ranzato-Versloot

Anneke Ranzato-Versloot

Contentmanager HomeFinance
besparen
Gepubliceerd op: 30-6-2020 om 08:54

Een kleine twee weken geleden nam ik jullie mee in mijn overwegingen rondom het overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Ik gaf toen aan de overstap te maken naar Neosmart. Die heb ik ook ingevuld, kreeg een bevestiging en daarmee zou het geregeld zijn. Zou, want ik heb het teruggedraaid.

Twijfels door het nieuwe maandbedrag

Het eerste waardoor ik ging twijfelen was het maandbedrag op de overeenkomst, dat wel echt flink hoger lag dan het maandbedrag dat ik bij het vergelijken had gezien. Het scheelde bijna € 50 per maand! Dus ging ik natuurlijk wel even goed kijken hoe dat nou kon. Het verschil zat in een paar dingen:

  • ze bepalen het maandbedrag o.b.v. het historisch energieverbruik op ons adres - niet op het verbruik dat ik zelf heb opgegeven 
  • de vaste netbeheerkosten liggen bij ons kennelijk hoger dan waar in de vergelijking mee gerekend was
  • de cashback korting wordt niet meegenomen in het maandbedrag maar wordt pas verrekend bij de jaarafrekening

Allemaal prima verklaarbaar dus. Toch geeft het dan het gevoel van 'waarom zou ik dan overstappen?', als het verschil met je huidige maandbedrag opeens heel klein is geworden. 

Energietarieven gaan omlaag per 1 juli

Bovendien kreeg ik toevallig (?) dezelfde dag een mail van onze huidige energieleverancier: de tarieven gaan per 1 juli omlaag. Natuurlijk! Elke energieleverancier past de tarieven 2x per jaar aan: op 1 juli en op 1 januari. Dus bedacht ik me dat de tarieven van Neosmart dan ongetwijfeld ook per 1 juli omlaag zouden gaan. Mooi, want ons contract zou ingaan op 2 juli. Alleen... ik kon bij hen op de website nergens iets vinden over een tariefdaling per 1 juli, dus dat ging ik maar even navragen.

Besparen op je energierekening

Vanaf 2 juli toch tarieven van juni

In de chat kreeg ik netjes antwoord, alleen was dat antwoord niet wat ik verwachtte te horen. Nee hoor, deze overeenkomst was vastgelegd in juni dus gelden de huidige tarieven voor een jaar. Ook al start de levering pas per 2 juli. Aangezien ik overal hoor en lees dat de energietarieven dalen ga ik dan natuurlijk niet door met een tarief dat is vastgelegd in juni.

Overeenkomst geannuleerd

Kortom: ik heb de overeenkomst geannuleerd. Dat ging zonder problemen, ik zat immers nog ruim binnen de 14 dagen die daarvoor staan. Kreeg ook direct een keurige bevestiging van de annulering: wij gaan dus niet per 2 juli over naar een nieuwe energieleverancier.

Overeenkomst annuleren

Nieuwe vergelijking op 2 juli

Wat ik wél ga doen: op 2 juli een nieuwe vergelijking maken. Kijken wat dán het beste uitpakt en dan alsnog overstappen als dat gunstig blijkt. De kans is best aanwezig dat dit alsnog Neosmart wordt, maar ik zal toch wel extra kritisch kijken.

Extra cashback korting?!

Wat ik dan op één of andere manier jammer vindt: in de annuleringsbevestiging krijg je dan opeens nog € 50 extra aan cashback korting aangeboden als je tóch overstapt. Waarom vind ik dat jammer? Als Neosmart later deze week het beste uit de vergelijking komt is dat toch mooi meegenomen?

Iets krijgen als je wegloopt....

Tuurlijk, dat is zo - alleen geeft het me altijd een naar gevoel als je pas iets krijgt als je wegloopt. Dat zou je dus niet gekregen hebben als je niet had geannuleerd. Je ziet dat wel vaker, bij krantenabonnementen enzo. Je krijgt pas een extra leuk aanbod als je opzegt. Wie trouw lid blijft krijgt dat aanbod niet. Dat zet je toch aan tot opzeggen?

Voordeel als je wegloopt

Tweesporenbeleid bij hypotheken

Of zoals vroeger, toen je bij hypotheken nog het verschijnsel had dat een nieuwe klant een lagere hypotheekrente aangeboden kreeg dan de bestaande relatie bij verlenging. Dat noemden we het 'tweesporenbeleid' - gelukkig mag dat al sinds 2013 niet meer.

Loyale en trouwe klanten lopen voordeel mis

Ik kan er niets aan doen, het voelt voor mij als het bestraffen van loyaal en trouw gedrag. Natuurlijk kun je redeneren dat zij niet gestraft worden: ze hoeven niets in te leveren. Okay - maar ze lopen een voordeel mis dat een opstandige klant wel krijgt. Terwijl loyale en trouwe klanten precies de klanten zijn die een bedrijf moet koesteren - toch?

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.