Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogWeglopen geeft extra voordeel - loyale klanten niet beloond
Een kleine twee weken geleden nam ik jullie mee in mijn overwegingen rondom het overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Ik gaf toen aan de overstap te maken naar Neosmart. Die heb ik ook ingevuld, kreeg een bevestiging en daarmee zou het geregeld zijn. Zou, want ik heb het teruggedraaid.
Het eerste waardoor ik ging twijfelen was het maandbedrag op de overeenkomst, dat wel echt flink hoger lag dan het maandbedrag dat ik bij het vergelijken had gezien. Het scheelde bijna € 50 per maand! Dus ging ik natuurlijk wel even goed kijken hoe dat nou kon. Het verschil zat in een paar dingen:
Allemaal prima verklaarbaar dus. Toch geeft het dan het gevoel van 'waarom zou ik dan overstappen?', als het verschil met je huidige maandbedrag opeens heel klein is geworden.
Bovendien kreeg ik toevallig (?) dezelfde dag een mail van onze huidige energieleverancier: de tarieven gaan per 1 juli omlaag. Natuurlijk! Elke energieleverancier past de tarieven 2x per jaar aan: op 1 juli en op 1 januari. Dus bedacht ik me dat de tarieven van Neosmart dan ongetwijfeld ook per 1 juli omlaag zouden gaan. Mooi, want ons contract zou ingaan op 2 juli. Alleen... ik kon bij hen op de website nergens iets vinden over een tariefdaling per 1 juli, dus dat ging ik maar even navragen.
In de chat kreeg ik netjes antwoord, alleen was dat antwoord niet wat ik verwachtte te horen. Nee hoor, deze overeenkomst was vastgelegd in juni dus gelden de huidige tarieven voor een jaar. Ook al start de levering pas per 2 juli. Aangezien ik overal hoor en lees dat de energietarieven dalen ga ik dan natuurlijk niet door met een tarief dat is vastgelegd in juni.
Kortom: ik heb de overeenkomst geannuleerd. Dat ging zonder problemen, ik zat immers nog ruim binnen de 14 dagen die daarvoor staan. Kreeg ook direct een keurige bevestiging van de annulering: wij gaan dus niet per 2 juli over naar een nieuwe energieleverancier.
Wat ik wél ga doen: op 2 juli een nieuwe vergelijking maken. Kijken wat dán het beste uitpakt en dan alsnog overstappen als dat gunstig blijkt. De kans is best aanwezig dat dit alsnog Neosmart wordt, maar ik zal toch wel extra kritisch kijken.
Wat ik dan op één of andere manier jammer vindt: in de annuleringsbevestiging krijg je dan opeens nog € 50 extra aan cashback korting aangeboden als je tóch overstapt. Waarom vind ik dat jammer? Als Neosmart later deze week het beste uit de vergelijking komt is dat toch mooi meegenomen?
Tuurlijk, dat is zo - alleen geeft het me altijd een naar gevoel als je pas iets krijgt als je wegloopt. Dat zou je dus niet gekregen hebben als je niet had geannuleerd. Je ziet dat wel vaker, bij krantenabonnementen enzo. Je krijgt pas een extra leuk aanbod als je opzegt. Wie trouw lid blijft krijgt dat aanbod niet. Dat zet je toch aan tot opzeggen?
Of zoals vroeger, toen je bij hypotheken nog het verschijnsel had dat een nieuwe klant een lagere hypotheekrente aangeboden kreeg dan de bestaande relatie bij verlenging. Dat noemden we het 'tweesporenbeleid' - gelukkig mag dat al sinds 2013 niet meer.
Ik kan er niets aan doen, het voelt voor mij als het bestraffen van loyaal en trouw gedrag. Natuurlijk kun je redeneren dat zij niet gestraft worden: ze hoeven niets in te leveren. Okay - maar ze lopen een voordeel mis dat een opstandige klant wel krijgt. Terwijl loyale en trouwe klanten precies de klanten zijn die een bedrijf moet koesteren - toch?
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.