dinsdag 1 september 2020, 07:35 - Anneke Ranzato-Versloot
#banken en verzekeraars

Misschien ben je er al mee bezig geweest: het verzoek van jouw bank om je opnieuw te identificeren. Dat is inderdaad een actie die van veel mensen gevraagd wordt - banken zijn bezig om persoonsgegevens te controleren en waar nodig aan te vullen. Alleen maken fraudeurs hier handig misbruik van.

Opnieuw identificeren bij je bank

Zelf ben ik vorige week ook toevallig aan het 'opnieuw identificeren' onderworpen. Dat ging niet zo eenvoudig, het herkennen van mijn paspoort door de app van Knab ging niet zonder slag of stoot. Maar goed, uiteindelijk was het gelukt.

Bericht in de bankapp

Het bericht van Knab dat dat opnieuw identificeren nodig was bereikte mij via de bankapp - je weet wel, als je gaat kijken naar je saldo of transacties. Prima dus, want dan weet ik dat het okay is.

Fraudeurs sturen nepberichten over identificatie

Ondertussen hebben fraudeurs ook door dat banken hiermee bezig zijn en spelen hier gruwelijk slim op in. Ze sturen veel valse berichten: mailtjes, sms-jes of zelfs brieven met de oproep om je opnieuw te identificeren. In het bericht staat een handige link om in één keer naar de plek te gaan waar je jouw gegevens kunt controleren of aanvullen. 

ALARM ALARM ALARM

Banken sturen je nóóit een bericht met een hyperlink! Krijg je dus zo'n bericht, op welke manier dan ook, dan weet je al dat het niet okay is. Niet op klikken en in elk geval niets op die website invullen. Heel verraderlijk, want die site kan als twee druppels water op de echte banksite lijken. 

Cybercrime: hackers ontfrutselen bankgegevens

Help anderen ook veilig bankieren

Als je dit leest is de kans groot dat je wel redelijk op de hoogte bent van geldzaken en wat er mis kan gaan. Dat je ook niet snel in dit soort fraudepogingen zult trappen. Dan is het een goed plan om anderen - die niet zo goed op de hoogte zijn van dit soort praktijken - daarover te vertellen. Er gaat nogal wat rond aan fraudepogingen... elk slachtoffer dat je kunt voorkomen is er één.

Phishing, smishing en vishing

Over WhatsApp-fraude horen we de laatste tijd heel veel. Even rondkijkend op de site van VeiligBankieren.nl zie ik weer termen die ik nog niet kende: smishing. Natuurlijk kennen we phishing wel, dus dikke kans dat het gaat om phishing via smsjes? Ja dus: smishing is phishing via sms-berichten. En vishing - daarbij gaat het om phishing via de telefoon: voice phishing. 

Wat kun je doen tegen phishing?

We kunnen er met z'n allen niet vaak genoeg voor waarschuwen lijkt me, dus besteed ik er graag ook weer eens aandacht aan. Wie dit goed in z'n oren, ogen en hersenen knoopt loopt direct minder risico:

Waarschuwing phishing, smishing, vishing

En dan ook meteen nog maar even antwoord op de vraag hoe phishing en consorten te herkennen zijn:

Phishing, smishing, vishing herkennen
Bron: VeiligBankieren.nl

Hetzelfde geldt voor telefoontjes: bankmedewerkers vragen nooit telefonisch om beveiligingscodes van je bankrekening! Wordt daar wel naar gevraagd, dan heb je een crimineel aan de lijn - geen medewerker van jouw bank.

Help banken en politie in de strijd tegen fraudeurs

Als je nou zo'n bericht krijgt is het fijn als je de banken en de politie helpt om de fraudeurs op te sporen en uit te schakelen. Stuur de berichten die je krijgt en als fraude herkent door naar de bank, zodat ze zoveel mogelijk informatie hebben.

Mailadressen voor meldingen

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.