Vragen? Bel ons: 088-22 77 344
dinsdag 22 maart 2022, 09:43 - Anneke Ranzato-Versloot
#overige #belasting

Al een tijdje speel ik met de gedachte om een elektrische auto te kopen. Die gedachte is even naar de achtergrond verdwenen, maar met de hoge benzineprijzen van nu weer behoorlijk terug.

Zoveel vragen

In september 2021 schreef ik er al een blog over: Elektrische auto... zoveel vragen! Een deel van die vragen heb ik inmiddels voor mezelf wel beantwoord. Ik was een beetje verliefd op de Renault Zoe, totdat ik las dat die in de nieuwste internationale veiligheidstest maar liefst 0 sterren kreeg. Ondanks dat blijft het kriebelen. Na een nieuwe zoektocht naar de elektrische auto die bij mij past denk ik toch dat het een Zoe gaat worden.

Elektrische auto

Tweedehands Renault Zoe met huuraccu

Niet nieuw - tweedehands. Daar ben ik ook wel uit. En omdat leasen toch lenen is, en m'n spaargeld geen rente oplevert bovendien, ben ik geneigd er één te kopen. Maar dan misschien wel met een huuraccu, wat bij de Zoe vrij veel voorkomt. Dan heb ik eigenlijk een combi van kopen en leasen - al moet ik nog uitrekenen of dat fiscaal wel slim is. 

Auto privé of zakelijk kopen

En de fiscale aspecten - daar hang ik nu een beetje op. Moet ik die elektrische auto dan privé kopen of op de zaak zetten? Mijn huidige auto staat op de zaak. Die keuze maakte ik toen ik 'm tien jaar geleden nieuw kocht, al kan ik niet zeggen dat ik nog weet of ik daar toen heel diep over heb nagedacht.

Auto privé - zakelijke kilometers declareren

Als ik de auto in privé koop kan ik de zakelijke kilometers bij mijn bedrijf declareren. Fiscaal kan dat tegen € 0,19 per kilometer, wat best interessant kan zijn denk ik. Zeker met een elektrische auto, want de laadkosten zijn natuurlijk veel minder dan dat je nodig zou hebben om te tanken. Een eigen laadpaal hebben we al en bovendien hebben we zonnepanelen. 

Zonnepanelen

Subsidie voor particuliere aankoop elektrische auto

Bovendien kun je aanspraak maken op subsidie als je een elektrische auto koopt als particulier. Dat is toch ook weer € 2.000 - er vanuit gaande dat de subsidiepot niet leeg is tegen de tijd dat ik de knoop heb doorgehakt.

Auto op de zaak - alle kosten aftrekbaar & bijtelling

Maar ja, als ik de auto op de zaak zet zijn alle kosten die ik maak aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De verbruikte stroom, verzekering, onderhoud, en ik neem aan ook de huur van de accu. Omdat ik zeker weten meer dan 500 kilometer privé rijd komt er wel een bijtelling bij mijn inkomen. En oh ja - de aanschafprijs van de auto zelf kan ik afschrijven. Alles bij elkaar levert dat een leuk fiscaal voordeel op.

Heel even dacht ik dat ik ook nog een Milieu-investeringsaftrek kon benutten als ik toch een nieuwe elektrische auto zou kopen, maar die geldt sinds dit jaar niet meer voor elektrische personenauto's. Dus die vlieger gaat niet op.

Even goed rekenen

Nu moet ik dus nog even goed gaan rekenen wat per saldo beter uitpakt: de auto in privé kopen, subsidie aanvragen en kilometers declareren - of de auto op de zaak kopen met alle fiscale aftrek & bijtelling.

Rekenen

BTW-auto of marge-auto

Wat hierboven staat gaat dan alleen nog om de inkomstenbelasting, wat ik daar beslis voor de auto. Voor de btw kan ik ervoor kiezen een andere beslissing te nemen - best bijzonder vind ik dat. Deze beslissing speelt mee in de zoektocht naar de auto die ik wil kopen. Je heb fiscaal twee soorten auto's: btw-auto's en marge-auto's.

Wat is een BTW auto?

Een nieuwe auto is altijd een BTW-auto. Als je die als ondernemer koopt kun je de btw terugvorderen bij de Belastingdienst, dat scheelt een stuk. Doe je dat, dan blijft het een BTW-auto - waardoor een volgende koper ook weer de betaalde btw kan terugvorderen. 

Wat is een marge-auto?

Zodra de koper van een auto de btw niet terugvordert - dat kunnen particulieren niet - wordt het een marge-auto. Vanaf dat moment kan een volgende koper ook geen btw meer verrekenen, ook al is dat een ondernemer.

BTW auto interessanter voor ondernemer

Voor een ondernemer is het dus in feite altijd interessanter om een BTW-auto te kopen, als ik het goed begrepen heb. Zelfs als ik de auto voor de inkomstenbelasting op privé zou zetten is het nog steeds mogelijk om wel de btw als ondernemer te verrekenen. Ook de btw die ik dan betaal over de kosten die ik maak voor de auto mag ik dan aftrekken - daar staat dan weer een bijtelling voor privé gebruik tegenover.

Elektrische auto uit het buitenland

Dan is er nog een keuze bijgekomen: ik kom verschillende bedrijven tegen die auto's voor je importeren uit het buitenland. Uit Duitsland vooral. Op het eerste gezicht lijkt dat een financieel slimme beslissing: zo benut je ook de mooie subsidie die in Duitsland gegeven wordt op elektrische auto's.

Tegelijk vind ik het ook wel weer spannend... je kunt niet even proefrijden in die auto, tenzij je daarvoor naar Duitsland gaat. Je koopt dan dus een auto waar je nog nooit in gereden hebt... gek idee. Daar moet ik me dus echt nog wel even verder in verdiepen - en de mogelijkheden meenemen in m'n berekeningen.

Mocht je nog tips of adviezen voor me hebben... let me know!

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.