Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogConsumentenbond Claimservice staat klaar voor miljoenenclaim
Consumentenbond Claimservice onderzoekt de mogelijkheid van een miljoenenclaim tegen ABN Amro vanwege de woekerrentes die gerekend zijn voor doorlopende kredieten. Dit vertelde de bond afgelopen zaterdag in het televisieprogramma Kassa.
Het gaat hier om een samenwerking van de Consumentenbond met de massaclaimspecialist ConsumentenClaim. De Claimservice richt zich voorlopig op de kredietverstrekkers ABN Amro, Vesting Finance en Santander. Zij hebben in het verleden te hoge rentes in rekening gebracht voor hun doorlopende kredieten, de consumentenvertegenwoordigers willen dat de klanten hiervoor gecompenseerd worden.
Doorlopende kredieten hebben een variabele rente. Het rentepercentage dat een klant betaalt over het uitstaande bedrag kan daarom tijdens de looptijd van het krediet omhoog of omlaag gaan. Bij eerdere uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is al bepaald dat de bank deze rente wel moet laten meebewegen in dezelfde richting als de marktrente. Diverse banken hebben dat niet gedaan: terwijl de marktrente flink daalde bleef de rente op hun doorlopende kredieten hoog.
Ontwikkeling leenrente - info op Lening.nl
De eerste bank die hiermee geconfronteerd werd was Interbank (Crédit Agricole Consumer Finance Nederland). Hier is al een compensatieregeling ingesteld - voor Interbank, maar ook andere labels zoals Ribank, Findio, De Nederlandse Voorschotbank, IDM, Finata en Intermediaire Voorschotbank.
Nu gaat het dus om andere banken: Er zijn klachten tegen hen in behandeling bij het Kifid. Daar is al uitgesproken in het voordeel van de consumenten - er loopt nog een beroepsprocedure van de banken. Begin december vindt naar verwachting de mondelinge behandeling(zitting) van deze zaak plaats bij de Commissie van Beroep van Kifid. In de regel doet de Commissie dan binnen 90 dagen uitspraak. Is deze in het nadeel van de banken, dan staat de weg voor een massaclaim open.
Consumenten die een doorlopend krediet hebben (gehad) bij ABN Amro, Vesting Finance (Hollandsche Disconto Voorschotbank) en Santander worden door de claimservice opgeroepen om zich aan te melden.
Meld je aan voor onze Update Lenen in je mail!
Nu aanmeldenHomefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.