HomeFinance Hypotheken
Search
Close this search box.
Advertentie voor 3,75% rente bij Trade Republic.

Graaiflatie en schandalige bedrijven

Extra hoge winst over rug consument? Of heb je een keuze?

Extra hoge winst over rug consument? Of heb je een keuze?

Graaiflatie – die term kende ik nog niet. Jij? Zou het zo zijn dat bedrijven ons belasten met veel hogere prijzen dan nodig? En als dat zo is… is dat dan schandalig of een kwestie van vraag en aanbod?

Zorgt graaiflatie voor extra prijsverhogingen?

Ik lees ‘m net in een artikel op FD.nl maar ook zonder dat te lezen kun je vást wel bedenken wat ermee bedoeld wordt. Het grote graaien, bedrijven die teveel winst maken. Mensen die daar boos over zijn hebben het dan over ‘graaien’. Combineer dat met inflatie en je hebt graaiflatie: dat bedrijven de prijzen sterker verhogen dan de stijging van hun kosten, en zo dus hun winst een extra zetje geven.

Zo! Dat is duur geworden! Tja, inflatie hè…

Het zal vast wel gebeuren. We zijn met z’n allen in deze tijd zo gewend aan prijsverhogingen… tja, inflatie hè… dat een bedrijf daar vrij eenvoudig nog een schepje bovenop zou kunnen gooien. Zo kunnen ze hun winst boosten ten koste van de consument, die het toch al zo zwaar heeft met het inflatieniveau.

Lijkt nogal mee te vallen met graaiflatie

Toch lijkt het nogal mee te vallen – tenminste, als de cijfers uit de nieuwste Conjunctuurenquête Nederland kloppen. Daarin staat dat:

  • bijna de helft (43%) van de bedrijven de hogere kosten voor een groot deel kan doorberekenen
  • 4% doet dat volledig
  • 46% kan maar een deel doorberekenen
  • 6% zelfs helemaal niet

CBS.nl

Schandalig hoge winsten bij Unilever, Heineken en Ahold?

Ondertussen schreeuwen krantenkoppen wel dat de hoge winsten bij grote bedrijven schandalig zijn. Unilever, Heineken, Ahold… ze maakten vorige week hoge winsten bekend en kregen het daarom behoorlijk te verduren. Dat aandeelhouders kennelijk belangrijkers zijn dan consumenten.

Je kunt ook goedkopere keuzes maken

Ik kijk er iets anders tegenaan. We hebben een keuze: we hoeven geen A-merken van Unilever en Heineken te kopen. We hoeven niet naar Albert Heijn voor onze boodschappen. We kunnen ook goedkopere keuzes maken als we die te duur vinden. Zolang wij voor de grote namen blijven kiezen kunnen zij die prijsverhogingen dus blijven doorvoeren. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Albert Heijn thuisbezorging

Schandalig lage spaarrente bij Rabobank, ING, ABN AMRO en SNS

Het ligt in dezelfde lijn als schoppen tegen de grootbanken dat hun spaarrente te laag is. Dat roep ik ook wel, maar tegelijk roep ik je op om je spaargeld dus vooral niet bij Rabobank, ING, ABN Amro, SNS of ASN te laten staan.

Je kunt ook kiezen voor een spaarrekening met hogere rente

Je hebt de keuze, er zijn meerdere banken die een ruim hogere rente op spaarrekeningen vergoeden. Oók onder het Nederlandse garantiestelsel. Zolang het merendeel van de spaarders hun geld niet weghaalt bij de grootbanken is er voor hen geen reden om de rente te verhogen. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Waar krijg je de hoogste spaarrente?

Mopperen, schelden en klagen

Persoonlijk vind ik ‘graaiflatie’ dus niet zo’n lekkere term. Het gebruik van ‘graaien’ komt altijd zo boos over. Zo beschuldigend en slachtofferig. “Die grote bedrijven graaien en graaien, ik heb er last van en ik kan er niets aan doen”. Soms is dat zeker zo, maar vaak ook niet. Omdat je een keuze hebt. Mopperen, schelden en klagen terwijl je zelf geen andere keuzes maakt die wél mogelijk zijn… daar kan ik niet zoveel mee.

Artikel delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

je gegevens zijn veilig

Nieuws
Nieuws

Recente reacties
Vrijblijvend hypotheek aanvragen