Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogAansprakelijk gesteld zonder bewijs
In mijn blog DAS niet goed kon u lezen dat ik aansprakelijk bent gesteld door DAS. Hierbij ontbrak echter het bewijs van de e-mail en het schadebedrag. Bovendien is de behandelaar tot 2 juli 2018 op vakantie. Het lijkt mij logisch dat het dossier dan door iemand anders wordt overgenomen, vooral als er een sommatie van 5 dagen van toepassing is.
Op donderdag 14 juni weer de telefoon ter hand genomen. Ook nu was er niemand van DAS die mij direct te woord kon staan. Ik kreeg wel te horen van hun dat ik een klacht mocht indienen vanwege de werkwijze. Bovendien werd er weer een terugbel notitie aangemaakt. Een paar uur later werd ik netjes gebeld door DAS. In een zeer goed gesprek kreeg ik te horen dat de sommatie zou vervallen. Helaas kon de waarneemster het schadebedrag en desbetreffende e-mail niet direct in het dossier vinden. Ze zou hiervoor de klant gaan benaderen om nogmaals dit aan te leveren. Ik heb gevraagd om ons gesprek te bevestigen. Ook heb ik aangegeven dat ik als blogger / columnist de hele gang van zaken zal beschrijven. Een paar uur later een zeer nette mail met daarbij zelfs een excuses over de gang van zaken.
Ik heb in de middag het incassobureau gebeld. Deze wilde mij het openstaand bedrag niet doorgeven vanwege de nieuwe AVG regels. Ik moest toestemming hebben van de klant. Ik heb de klant een mail gestuurd en zaterdag ook een reactie van hem ontvangen. In de middag heb ik ook een klacht ingediend bij DAS. DAS moet binnen zes werkdagen reageren op mijn klacht. Ik verwacht dat mijn klacht gegrond wordt verklaard daar er door DAS excuses zijn aangeboden via de mail. Ik ben zeer benieuwd hoe deze zaak verder gaat aflopen. Ik heb namelijk aardig wat tijd moeten steken om in contact te komen met DAS. Bovendien is het bewijs nog steeds niet geleverd.
Ik worstel echter met twee vragen waar ik het antwoord maar niet op kan krijgen.
Klant stelt mij aansprakelijk omdat ik de autoverzekering niet heb opgezegd. Deze opzegging had moeten plaatsvinden in juni / juli 2017. Ik heb klant nog zeker 15 keer via mail en telefoon gesproken. Klant heeft mij nooit op deze mail gewezen.
Als ik zelf aan een adviseur vraag een opzegging te doen en deze persoon doet het niet, dan zal ik hem daarop aanspreken. Als deze persoon blijft weigeren de opzegging te doen dan zou ik zeker een klacht indienen bij de maatschappij en ook “boos” worden op zo’n adviseur. Ik zou waarschijnlijk de maatschappij bellen en doorgeven dat de verzekering moet worden beëindigd. In ieder geval klant heeft mij nooit meer geattendeerd op de “opzeggingsmail”.
DAS stelt mij aansprakelijk omdat klant via de mail mij verzocht heeft over de opzegging. Ik kan mij niet voorstellen (dan hebben zij echt een groot probleem) dat DAS mij aansprakelijk stelt zonder dat er een goed bewijs is. Ik concludeer dus dat klant wel degelijk een mail heeft gestuurd naar mij met daarbij de opdracht om zijn autoverzekering op te zeggen per een bepaalde datum. En volgens DAS heb ik ook deze mail nog bevestigd ook.
Het klinkt vreemd, maar deze mail kan ik totaal niet achterhalen. Uitgaande dat deze mail er is, kom ik weer bij vraag 1 waarom klant mij nooit daarop heeft geattendeerd.
Ik ben van mening dat vraag 1 en 2 zichzelf tegenspreken namelijk hoe mensen reageren. Ik verwacht snel duidelijkheid vanuit DAS betreffende de mail. Hierbij vind ik vooral van belang of er een duidelijke datum in staat dat ik de autoverzekering moest beëindigen. Geen datum betekent dat ik als adviseur niets kan doen. Ik mag namelijk niet zomaar een datum verzinnen.
In het vervolg zal duidelijk worden hoe mijn klacht wordt behandeld door DAS en hoe daadwerkelijk de e-mail eruit ziet met daarbij het totale schadebedrag welke ik misschien moet betalen. Al met al is dit geen leuke situatie. Echter ik zie deze blog weer als zeer positief daar ik persoonlijk kan beschrijven hoe een rechtsbijstandverzekeraar handelt. Ook zakelijk belangrijk daar diverse klanten ook een rechtsbijstandverzekering (willen) afsluiten. Je moet dan toch als adviseur een keuze maken uit de diverse aanbieders.
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.