Heb je een eigen huis of wil je er één gaan kopen? Dan is de kans groot dat je een hypotheek (nodig) hebt. Door je goed te verdiepen in hypotheken zorg je dat je de juiste beslissing neemt voor de financiering van jouw woning.
Alles over hypothekenHeb je geld nodig en wil je daarvoor een lening afsluiten? Verdiep je dan even goed in welke lening dat moet worden, en bij welke geldverstrekker. De verschillen zijn groot – de keuze van de beste lening kan je veel geld besparen!
Alles over geld lenenSparen is verstandig maar de spaarrente is niet overal even lonend. Ben je op zoek naar een goede plek voor jouw spaargeld? Kijk dan goed naar de spaarvorm en spaarbank die je kiest – qua rendement en qua garantie.
Alles over sparenVerzekeren doe je voor de zekerheid. Om de financiële gevolgen van onverwachte gebeurtenissen af te dekken. De keuze van een verzekering valt niet altijd mee… welke risico’s moet je verzekeren? En bij welke verzekeraar dan?
Alles over verzekerenBij de meeste mensen gaat het grootste deel van het inkomen op aan maandelijkse lasten. Als je kritisch kijkt naar deze maandlasten, valt er vaak meer te besparen dan je denkt. Wij helpen daar graag bij.
Alles over besparenWil je beleggen? Dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je begint. HomeFinance helpt je met handige overzichten van brokers en beleggingsapps.
Alles over beleggenHet is handig om op de hoogte te blijven van wat er op het gebied van geldzaken gebeurt. Met HomeFinance.nl heb je steeds de belangrijkste ontwikkelingen in beeld over hypotheken, lenen, sparen, inflatie en rentestanden.
Nieuws & blogSchade als gevolg van phishing en bankhelpdeskfraude neemt toe
Criminelen maken steeds meer slachtoffers door zich richting consumenten voor te doen als een bank. De totale schade kwam in de eerste helft van 2021 uit op 22,5 miljoen euro (in heel 2020 was dat nog 39,5 miljoen). Vooral de schade door bankhelpdeskfraude (16,5 miljoen euro) is een stuk hoger dan vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De NVB vreest voor een verdere stijging van het schadebedrag en roept de overheid en andere betrokken partijen op om samen een plan te maken om digitale fraude beter te bestrijden.
Criminelen maken al jaren veel misbruik van het vertrouwen van consumenten in hun bank. Bij phishing worden bijvoorbeeld mails of WhatsApp berichten naar klanten van banken gestuurd waarbij "gehengeld" wordt naar de inloggegevens van de betreffende klanten. De berichten lijken van de bank te komen waardoor slachtoffers denken dat het wel goed zit.
In de eerste helft van 2021 maakten criminelen ongeveer 6,1 miljoen euro buit via phishing. In heel 2020 was dat nog 12,8 miljoen. De stijging zit 'm dus niet in deze vorm van digitale fraude.
De vorm van fraude die heel snel stijgt is bankhelpdeskfraude (ook wel bank spoofing genoemd) op. Een paar jaren geleden kwam bankhelpdeskfraude nog nauwelijks voor. In de eerste helft van 2021 maakten criminelen ongeveer 16,5 miljoen euro buit bij deze vorm van fraude.
Criminelen bellen bij helpdeskfraude klanten van banken op met een verhaal dat er verdachte activiteiten plaatsvinden met hun rekening. De klant wordt geadviseerd om hun geld "veilig te stellen". De klant boekt vervolgens geld over maar dat gaat dan niet naar een veilige rekening van de bank, maar naar rekeningen van de criminelen.
Een alternatieve methode is dat klanten geadviseerd wordt om een nieuwe bankpas aan te vragen. De criminelen onderscheppen vervolgens je oude of nieuwe bankpas waarmee ze de rekening plunderen.
Ondanks het feit dat er vanuit de banken en de overheid veel gewaarschuwd wordt, trappen dus veel consumenten nog in de trucs van deze criminelen. Op dit moment vergoeden banken in de meeste gevallen de fraude nog. Dit wordt gedaan uit coulance omdat de criminelen gebruik maken van het vertrouwen van de consument in hun bank.
Maar omdat de schade steeds groter wordt, wil de NVB dat er veel meer gedaan wordt om het probleem op te lossen. Niet alleen door banken, maar ook door andere betrokken partijen zoals de overheid, grote tech bedrijven, telecompartijen en internet providers.
De NVB had niet alleen slecht nieuws. De meer traditionele fraude met bankpassen en credit cards nam sterk af. Deze afname kwam deels door extra beveiligingsmaatregelen, maar ook deels omdat er door corona minder fysieke betalingen plaatsvonden.
Meer informatie over credit cards
Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.