Vragen? Bel ons: 088-22 77 344
donderdag 26 april 2018, 11:58 - Anneke Ranzato-Versloot
#lenen

Op NOS.nl zie ik een kop die mijn aandacht wel pakt: Consument bespaart op mobiel: KPN op weg naar 10e jaar met omzetdaling. Die aandacht komt niet door de omzetdaling van KPN, dat boeit me niet enorm. Het woord 'besparen' wekt wel altijd mijn interesse, en 'besparen op mobiel' zéker.

Smartphone op afbetaling

Al jaren roep ik immers dat je geen abonnement met toestel moet nemen. Dat je dan in je abonnementsgeld simpelweg geleend geld afbetaalt, omdat je die smartphone gewoon op krediet gekocht hebt. In 2014 bijvoorbeeld: Lening afsluiten voor je smartphone. In 2015: Goedkoper modelletje dan maar? En in in 2016: Heeft u die smartphone op afbetaling? Hoezo stokpaardje.... Maar het blijkt nog steeds voor sommige mensen een eye-opener te zijn.

Eye-opener in de telecomshop

Die eye-opener krijgen ze nu niet meer alleen van artikelen zoals die van ons. Die krijgen ze ook als ze een nieuwe telefoon gaan halen bij de telecomshop. De regels zijn vorig jaar mei aangepast: een telefoon bij je abonnement is officieel een lening geworden. Je moet je inkomen aantonen en het krediet wordt aangemeld bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Knappe kop die dan nog niet door heeft dat je gewoon geld leent voor je mobiel.

Meer mensen nemen los toestel met sim-only

En dat heeft dus gevolgen! In november werd al duidelijk dat veel meer mensen kiezen voor een los toestel met een sim-only abonnement dan voor heen (34% in het eerste kwartaal van 2017, 44% in het derde kwartaal). Beter!

Zo zie je maar... ingrijpen van de overheid is soms de enige manier om mensen ergens van bewust te maken. Is het betuttelen? Misschien wel, maar als dat nodig is om ervoor te zorgen dat hele volksstammen een betere beslissing nemen over hun geldzaken... dan maar betuttelen.

 

Anneke Ranzato-Versloot
Anneke Ranzato-Versloot Contentmanager HomeFinance

Homefinance.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor onze cookie en privacyverklaring.